Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til valg av særemne.

Anbefalte innlegg

Skal ta norsk som privatist. Har undervisning på privatskole.

- Kort fortalt har jeg aldri lest en litterær bok i det hele tatt. Jeg skal lese 3 bøker, pluss særemnet innen eksamen. Holder på med markens grøde av Knut Hamsun nå. Har holdt på med den i 2-3 uker og har fått lest 20 sider. Har rett og slett null interesse ved å lese en bok. Klarer ikke å finne konsentrasjonen, uansett hvor mye jeg presser meg selv.

Noen som har tips til en frustrert fyr som skal velge særemne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal ta norsk som privatist. Har undervisning på privatskole.

- Kort fortalt har jeg aldri lest en litterær bok i det hele tatt. Jeg skal lese 3 bøker, pluss særemnet innen eksamen. Holder på med markens grøde av Knut Hamsun nå. Har holdt på med den i 2-3 uker og har fått lest 20 sider. Har rett og slett null interesse ved å lese en bok. Klarer ikke å finne konsentrasjonen, uansett hvor mye jeg presser meg selv.

Noen som har tips til en frustrert fyr som skal velge særemne?

Når du er så lite glad i å lese burde du hvertfall velge noe med litt mer fart i enn Hamsun. Et særemne må ikke nødvendigvis handle om store, kjente forfattere og god litteratur. Mange i klassen min valgte krim eller fantasy. En valgte til og med å analysere virkemidler brukt i tegneserier. Du har faktisk ganske mange muligheter her.

Lenke til kommentar

Ja, takk for svar. Nei ville vel egentlig ikke valgt dette heller. Men det er 3 bøker vi MÅ lese. Markens grøde, sjur gabriel og et dukkehjem.

Ja, har prøvd meg på lydbøker også. Mye bedre, men det er liksom innholdet som er totalt uinteressant, så klarer ikke danne meg bilder i hodet og se sammenhenger i teksten. Veldig frustrerendes.

Noen som har vært i samme situasjon? Hva valgte dere?

Lenke til kommentar

Jeg synes Markens grøde er en av de bedre bøkene jeg har lest, men det er vel bare smak og behag. Hva med å se filmen? Det går også an å finne sammendrag på internett som man leser først, og deretter leser boken. Da blir det lettere å sette seg inn i handlingen.

Du kan jo alltids skrive om Harry Potter, eller var det sånn at du måtte skrive om Markens grøde & co?

Endret av Jethrotulling
Lenke til kommentar

Jeg visste ikke at markens grøde var på film? Ja, den metoden du sier om å lese sammendrag først er en meget bra studieteknikk for meg. Det skal jeg prøve!

Et dukkehjem har jeg sett på film ja. Fikk tak på den. Ja den var forsåvidt ikke så ille den. Så i sammenheng også vildanden, og det er fult "se bart", men det og lese det blir veldig rart.

Ja, Harry Potter el. hadde jeg uten tvil valgt, men må ha norsk litteratur.

Noen som har sett tatt av kvinnen? Eller lest den. Har fått noen tips om den.

Lenke til kommentar

Mener du at dere MÅ lese Markens Grøde, Sjur Gabriel og Et Dukkehjem? Eller er det jeg som misforstår? Isåfall, hva slags sado-norsk lærer har dere? :p

Jeg hadde særemne om Ingvar Ambjørnsen. Leste Hvite Niggere, Brødre i Blodet og en av bøkene til Pelle & Proffen. Jeg vil anbefale å lese disse bøkene til særemne, hovedsakelig fordi de er om vidt forskjellige "type" mennesker, men samtidig har de mye felles. Hvis dette ikke er av interesse er Jo Nesbø også et godt alternativ etter min mening.

Lenke til kommentar

Selv hadde jeg foredrag om all den skjulte reklamen som finnes rundt om kring i samfunnet. Både i filmer og bøker.

For øvrig kan du jo prøve å finne noen filmer som du liker og filmer, for deretter å sammenlikne ting som er med i de forskjellige mediene, og ting som er utelatt.

Lenke til kommentar
Ja, takk for svar. Nei ville vel egentlig ikke valgt dette heller. Men det er 3 bøker vi MÅ lese. Markens grøde, sjur gabriel og et dukkehjem.

Ja, har prøvd meg på lydbøker også. Mye bedre, men det er liksom innholdet som er totalt uinteressant, så klarer ikke danne meg bilder i hodet og se sammenhenger i teksten. Veldig frustrerendes.

Noen som har vært i samme situasjon? Hva valgte dere?

Jeg ville forhørt meg litt mer rundt angående den regelen. Går selv siste året allmenn påbygg, og det er overhode ikke "påbudt" å velge 3 bøker, men du kan f.eks velge 4 filmer. ;)

Lenke til kommentar

Off-topic:

Husker jeg klarte å krangle med til at særemnet mitt kunne være Tidsreiser. Etter timer med diskusjon med læreren gikk hun med på at det kunne gå under temaet reiseliv :)

On-topic:

Som andre skriver her, sjekk om det finnes lydbøker eller filmer. Det blir så mye enklere med tanke på at bøkene du har fått er noen traurige greier.

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens. Har diskutert dette med læreren nå. Som tidligere nevnt må Sjur Gabriel, Et Dukkehjem og Markens grøde leses. Dette som "lesetrening" og det vil bli spurt om disse bøkene på eksamen dersom tiden tillater det.

Etter prat med læreren, og med min bedre havdel har jeg kommet frem til at jeg velger "Tatt av kvinnen" som film og bok. Egentlig mente læreren på at jeg måtte ta 3 bøker og 3 filmer, men når vi leste eksamenpapirene kom vi frem til at en film og en bok holdt.

Noen som har noen innvendinger mot "Tatt av kvinnen"?

Ettersom jeg går opp som privatist er det ikke et oppgave som skal leveres inn. Dette er kun muntlig, og jeg skal ikke skrive en oppgave på det. Hva skjer da når jeg kommer på eksamen? Hva bør jeg øve på? Vanlige spørsmål?

Lenke til kommentar

Du bør ihvertfall kunne utrede godt om hva forfatteren har ment med boken. Reflektere godt over temaet, hvordan man oftest tolker boken osv. Anbefaler deg egentlig å skrive en stor oppgave om dette som du f.eks. fremfører for din kjære. Da husker du mye av stoffet, samt at du kan få kritikk på det som ikke er så bra :) Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...