Gå til innhold

Hvordan få nettverksstasjon?

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette. Men nå kjører jeg Windows 7. Det er en annen PC i stua som kjører XP og den blir aldri brukt. Har vel en 200GB ledig plass på den. Finnes det en måte hvor jeg kan ha den PC'en som en nettverkstasjon på min datamaskin. Hvor jeg kan dra over musikk og bildesamlinga mi og bruke den andre PC'en som en backup harddisk?

begge PC'ene kjører med trådløst nettverk btw.

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg ville gjort de 200gb som en egen partisjon.

så på den du vil dele fra høyreklikke partisjonen og egenskaper, så under deling fanen merk av "del denne mappen".

så på maskinen du vil bruke plassen fra så start->cmd

om du da vil bruke den på win7 maskinen som stasjon x: og maskinen du deler fra heter Prometherion, og partisjonen du vil dele er f.eks D: ville det bli:

net use x: \\Prometherion\d$

Lenke til kommentar

Hvis du har XP Pro bør du skru av den enkle fildelingen (Vilkårlig mappe -> Verktøy øverst -> Folder options -> View -> skroll helt ned og skru av "Use Simple File Sharing"). Du får da mye bedre kontroll på hvilke rettigheter de forskjellige brukerne har på nettverksdisken.

- Skru på "Fil og printer deling" i egneskapene til nettverksforbindelsen på XP PC'en

- Del en mappe (Høyreklikk -> Egenskaper -> Deling)

- Sett rettighetene på mappa slik at du kan skrive til den.

- Gå inn i My Computer på Win7 PC'en

- Trykk på "Map Network Drive" knappen øverst

- Skriv inn adressen på formen \\<IP-adresse til XP maskin>\<Mappenavn>

For eksempel \\10.0.0.2\Download

- Hvis du ikke har samme brukernavn og passord på begge PC'en må du huke av for "Use different Credentials" slik at du får skrevet inn passordet til XP PC'en

-Trykk OK

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...