Basusjernet Skrevet 29. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2009 Hei jeg er helt elendig i nynorsk. Jeg er veldig usikker på bruken av dykk og deira? er det slik at man skal velge en av de? Ikke blande i samme tekst? No gir eg dykk eit innblikk eller No gir eg deira eit innblikk Kaka deira vart lova bort eller Kaka dykkans vart lova bort Når jeg først er her inne å skriver så lurer jeg på alternativer til Benektelse, selvstendighet, lavkvalitets og seier på nynorsk? Mvh. En som faktisk har lyst til å lære seg nynorsk =) Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 29. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2009 No gir eg dykk eit innblikk Dette er riktig. Her står du feks foran en skoleklasse og gir dem et innblikk i en eller annen sak. ellerNo gir eg deira eit innblikk Dette blir feil. Deira er "de der borte sin". "No gir eg dykk eit inblikk i deira sak" betyr: Nå gir jeg dere (per og pål som jeg snakker til) et innblikk i deres (saken til kari og lene som står lengre borte og ikke er en del av samtalen) sak Kaka deira vart lova bort Du forteller her om personer i 3.person flertall eieform. Per og arne hadde kjøpt kake, men fann ut at kaka deira alt var lova bort. ellerKaka dykkans vart lova bort Jeg tror ikke "dykkans" er lovlig form. "Dykkar" mener jeg er riktig. "Du og Lise kom hit og trudde at kaken var klar, men kaken dykkar var alt lova bort". Jeg skriver bokmål til vanlig og har ikke hatt nynorskundervisning på skolen på snart 10 år, så det er mulig at noe av nynorsken min er litt rusten. Men når det gjelder tingene du spør om så mener jegsvarene miine er ritkige. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. januar 2009 Takker! Hadde fått for meg at det var som med vi/me. At man måtte velge en side og holde seg til. Men slik er det altså ikke Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 29. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Når jeg først er her inne å skriver så lurer jeg på alternativer til Benektelse, selvstendighet, lavkvalitets og seier på nynorsk? Mvh. En som faktisk har lyst til å lære seg nynorsk =) Du har hørt regelen til nynorsk som kalle anbeheltelse? Som du gjerne vet skal man stort sett unngå ord som ebgynnen med an- eller be- og slutter med -het eller -else. Noen av ordene du skriver er gode eksempler. Seier - siger benektelse - nekting selvstendighet - sjølvstende lavkvalitets - av låg kvalitet, av dårleg kvalitet. Se forøvrig: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j om du ikke alt har gjort det:-) God instilling forresten! Endret 29. januar 2009 av Ekko Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Så da blirt det altså Sigerherrane kallas dei som vann slaget Påls nekting av Per sin sjølvstende førte til at Per slo Pål (Synes det virker rart med: sin sjølvstende?) Difor fyrte Per av rakettar som var ladda med dårleg kvalitets eksplosivar inn på Pål sin plen? Synes den settninga blei litt slitsom i motsetning til: Difor fyrte Per av rakettar som var ladda med lavkvalitets eksplosivar inn på Pål sin plenn? Noe alternativ til: Dårleg kvalitet? Angående dykk/deira Hvis jeg skriver om et fremmed land så blir det altså "deira" når jeg referer til dem og "dykk" når jeg henvender meg til leseren? Dykk forstår at svenskane likte ikkje at me tråkka på tomatane deira? Har dokpro som startside =) Dette er bare ting jeg ikke har klart å finne ut av der Nei kan ikke så mye regler og slikt. Det er hva man får igjen etter å ha hatt det gøy på skolen i steden for å følge med. Men er jo aldri for sent til å lære =) Endret 29. januar 2009 av pesja Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 29. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2009 Så da blirt det altså Sigerherrane kallas dei som vann slaget Påls nekting av Per sin sjølvstende førte til at Per slo Pål (Synes det virker rart med: sin sjølvstende?) Hvorfor sier du Påls når du sier Per sin? Tror forresten at det heter "sitt sjølvstende", er et intetkjøknnsord såvidt jeg leser fra ordlisten jeg linket til. Difor fyrte Per av rakettar som var ladda med dårleg kvalitets eksplosivar inn på Pål sin plen? Synes den settninga blei litt slitsom i motsetning til: Difor fyrte Per av rakettar som var ladda med lavkvalitets eksplosivar inn på Pål sin plenn? Noe alternativ til: Dårleg kvalitet? Tror ejg ville brukt derfor: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j "ladda" blir "ladd" trur eg skriv: "eksplosiv av dårleg kvlitet". Tror det heter eit ekplosiv. Ubestemt flertall blir da eksplosiv. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j og http://www.dokpro.uio.no/nob_forkl.html Angående dykk/deira Hvis jeg skriver om et fremmed land så blir det altså "deira" når jeg referer til dem og "dykk" når jeg henvender meg til leseren? Dykk forstår at svenskane likte ikkje at me tråkka på tomatane deira? Har dokpro som startside =) Dette er bare ting jeg ikke har klart å finne ut av der Det du må skille mellom som vi ikke har helt tydelig på bokmål (vi har det i bergen, kanskje derfor jeg føler det er lettere å skille) er at "deres" kan bety to ulike ting. På bokmål: Spørsmål:Har du sett katten vår? Svar: Nei jeg har ikke sett katten deres. Spørsmål:Har du sett katten til per og pål? Svar: Nei jeg har ikke sett katten deres. På nynorsk (ignorer at mesteparten av steningen er på bokmål, det er siste ordene som er viktige her). Spørsmål:Har du sett katten vår? Svar: Nei jeg har ikke sett katten dykkar. Spørsmål:Har du sett katten til per og pål? Svar: Nei jeg har ikke sett katten deira. På bokmål: Spørsmål:Liker du oss? Svar: Dere er greie. Spørsmål:Ser du oss? Svar: Jeg ser dere. På bokmål: Spørsmål:Liker du oss? Svar: De er greie. (oppslag) Spørsmål:Ser du oss? Svar: Eg ser dykk. Greier du å få denne forskjellen klart for deg er mye gjort. I siste setningene bytter vi mellom subjektsform og objektsform. Så jeg ville sagt: De forstår at svenskane likte ikkje at me tråkka på tomatane deira? Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. januar 2009 Takker masse! Tror det begynner å klarne litt nå.. Når man sier: "Eg ser dykk" Så blir det subjektform, fordi det er noe jeg gjør? Imens "De er greie" blir objektvisform fordi det er noe som angår dem og ikke meg? Jeg bare sier det? Fant en side med lette oppgaver for innvandrere og voksne som trenger opplæring i norsk. Skal bruke dagen til å gjøre oppgaver der =) Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 29. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Takker masse! Tror det begynner å klarne litt nå.. Når man sier: "Eg ser dykk" Så blir det subjektform, fordi det er noe jeg gjør? I denen setningen er "Eg" subjektet og "dykk" objektet. Ordet "de" (bokmål:dere) tar her objektsform, mens ordet "eg" (bokmål:jeg) tar subjektsform. Imens "De er greie" blir objektvisform fordi det er noe som angår dem og ikke meg? Jeg bare sier det? "De" er her subjektsform av ordet "De". Legg merke til at dette ikke uttales "Di", men "De" med en "e"-lyd Se om du har hørt denne før: Finn verbet i setningen: "De er greie" Fasit:"er" er verbet Finn subjektet i setningen: "De er greie" Da må vi spørre: Hvem er? Svaret er at "De" "er", altså blir "De" subjektet. En gang til: Finn verbet i setningen: "Eg ser dykk" Fasit:"ser" er verbet Finn subjektet i setningen: "Eg ser dykk" Da må vi spørre: Hvem ser? Svaret er at "Eg" "ser", altså blir "Eg" subjektet". Så må vi finne objeket i setningen: "Eg ser dykk" Da må vi spørre: hvem eller hva "ser eg"? Svaret er "dykk" og dykk er objektet (og skal skrives med objektivform) Endret 29. januar 2009 av Ekko Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. januar 2009 Du utvidder virkelig horisonten min Ekko! Takker igjen! Lenke til kommentar
fiolin1880 Skrevet 23. november 2009 Rapporter Del Skrevet 23. november 2009 Jeg ser det allerede er mange som har svart på denne tråden, men men. Korrekt er det "dykk" som er det nynorske "dere," men jeg ser (hører) mange eksempler på at det meste vanlige er å bruke "de" fremfor "dykk." jeg / min du / din han-hun/hans-hennes vi/vår dere/deres de/deres blir på nynorsk: eg/min du/din han-ho/hans-hennar vi/vår dykk/dykkar de/deira Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 23. november 2009 Rapporter Del Skrevet 23. november 2009 Ikke i følge ordboken. Den sier at "de" er subjektformen og "dykk" er objektformen. Og det siste der skal vel være "dei", ikkje "de"? Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 23. november 2009 Rapporter Del Skrevet 23. november 2009 De er subjekt, dykk er objekt, dykkar er genitiv. Det kjem frå norrøne Þið/ykkur/ykkar. Lenke til kommentar
Askeflink Skrevet 23. november 2009 Rapporter Del Skrevet 23. november 2009 (endret) De og dykk blir som eg og meg, eller vi og oss. Det er ei grei hugseregel. Elles så trudde eg ikkje at det var vanleg å uttale "de" som "det"? Mora mi frå nordmøre seier "di", og det høyres meir riktig ut for meg. =S Endret 23. november 2009 av Oskeladden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå