Zirgo Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Kom over følgende artikkel som omhandlet å investere i energimarkedet. Artikkelen ga inntrykk av at her er det bare hive seg med på toget - lettjente penger med lav risiko?? Noen som har kjennskap til denne typen investeringer? Noen tanker om fremtidig avkastning? Det omtalte fondet har forøvrig følgende hjemmeside: http://www.n-ef.no/ Endret 29. januar 2009 av Zirgo Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Så kjapt på avkastningen til de ulike porteføljene. Eneste året de virkelig har slått til er 2006 og det gjaldt for alle pakkene deres. Tilsynelatende hadde det mer med markedet enn med at tjenestene deres var utrolig bra, for hvis ikke burde de jo ha klart å holde trenden også etterpå. Lenke til kommentar
festen Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Du kunne like gjerne gi pengene dine til meg så kunne jeg gamblet dem bort på spekulasjon i soyabønner. Det er like stor mulighet for å lykkes med det som at kraftprisene skal gå den retningen de som spekulerer for deg satser på. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Du kunne like gjerne gi pengene dine til meg så kunne jeg gamblet dem bort på spekulasjon i soyabønner. Det er like stor mulighet for å lykkes med det som at kraftprisene skal gå den retningen de som spekulerer for deg satser på. Det er jeg ca enig i. Investeringer i kraftfond skiller seg fra aksjer på den måten at aksjer har en forventet positiv avkastning (selskapene man kjøper aksjer i tjener penger til aksjonærene sine), mens all gevinst i kraftfond kommer fra spekulasjon. Elektrisk kraft er en forbruksvare, akkurat som soyabønner, og man tjener penger kun på å spekulere i svingninger i verdien. Forventet avkastning er altså i snitt null, ja faktisk negativ når man hensyntar at det som regel er absurd dyrt å investere i disse fondene (de kalles fond, men de fleste av dem er AS'er og ofte vanskelig å selge seg ut av). Jeg har sågar vært med på å skrive prospektet på ett av disse kraftfondene. Tro meg når jeg sier at det kun er tilrettelegger og forvalter som er sikret en gevinst Lenke til kommentar
festen Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Norsk hydro eier endel vannkraft i Norge. Aksjen selges til halv pris av bok http://www.hydro.com/no/Var-virksomhet/Energi/Vannkraft/ Jeg tror det er en bedre måte å investere i en virksomhet med store konkurransefordeler sammenlignet med å betale noen for å gamble på retningen til kraftprisene. Over tid tror jeg kraftprisene bare går oppover. Hadde det vært mulig å låse seg til kraftprisene på noen måte, som ved å kjøpe aksjer i et selskap som selger kraft tror jeg det er en sikrere måte å tjene på da du ikke har transaksjonskostnader og forsøk på timing som bare vil redusere avkastningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå