Gå til innhold

Makro objektiv til 450D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spiller liten rolle om det er 90 eller 105 mm?

De 15mm med brennvidde tror jeg man merker utrolig lite av, så det ville ikke jeg ha hengt meg opp i hvis jeg skulle gå for et macro-kompromiss.

Som det vel ble sagt tidligere i denne tråden ett sted er det vel å ønske relativt mye mer brennvidde dersom det er insekter man ønsker å fotografere.

Hvis det er sigma 105mm og tamron 90mm det står mellom tror jeg det er mer eller mindre dødt løp. Blir nok et spørsmål om smak og behag / pris...

Lenke til kommentar
Hva med en 50 / 105 kombo da?

Vet ikke hva du tenker å bruke disse objektivene til jeg, men tror ikke det er en kombo jeg ville satset på. Skulle jeg hatt to macro-objektiver ville det nok blitt en 60mm, som den nevnt over her et sted, for blomster mm. og en 150mm el. for småkryp.

Skulle jeg hatt noe fastoptikk med mindre brennvidde i tilegg til 105mm macro ville jeg heller satset på en skikkelig lyssterk normal, men da hadde jeg kanskje heller gått for 30mm. Vanskelig å svare når du ikke sier noe om hva du tenker å fotografere med de ulike objektivene...

Endret av gautet
Lenke til kommentar
Knipser vel forsåvidt bilder av alt mulig rart..men går nok mer i blomster enn insekter for å si det sånn..

Da ville jeg satset på å klare meg med et macro-objektiv om jeg var deg. Om du er litt allsidig i macro-fotograferingen ville jeg holdt meg unna de minste brennviddene og de største brennviddene er vel ikke verdt de ekstra kronene om du ikke er insekt-fotofantast... Nok en gang føler jeg at vi er tilbake til de to objektivene det har vært mye snakk om i tråden (Sigma 105mm og Tamron 90mm).

Som sagt tidligere tror jeg begge er gode. Noen har sikkert klarere preferanser enn meg når det kommer til disse, men jeg tviler vel på at du ville bli skuffet over noen av dem. Har du anledning ville vel det beste vært å stikke til en fotoforretning og få prøvd de og evt. andre aktuelle kandidater du måtte ha.

Lenke til kommentar

Er det ingen som har nevnt Sigmas 70mm f/2,8 ennå?

sigma70f28.jpg

Jeg undersøkte grundig da jeg skulle finne makroobjektiv for ca et år siden og da hadde nevnte objektiv fått et par høythengende utmerkelser. Alle testene jeg leste viste det samme. Sigmas 70mm er sinnsykt skarp. Til og med fra hjørne til hjørne på f/2,8. Det kan så vidt meg bekjent ingen tilsvarende makroobjektiver vise til. Her er en av testene:

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...duct/964/cat/30

Sjekk gjerne ut testene for de andre nevnte objektivene på samme nettsted så du vet at det er benyttet samme testmetode og resultatene fremstilles likt.

Etter et års bruk kan jeg bare si meg knallfornøyd med den. Jeg har nylig byttet kamerasystem fra Canon til Pentax og skal kjøpe den samme til Pentaxen. 70mm kan forresten også brukes til sylskarpe portretter, om man ønsker de sylskarpe da. (Mange foretrekker mindre skarphet fordi det er mindre avslørende for mindre pene detaljer i huden)

Ellers så kommer jeg bare på en liten ulempe med 70 millimeteren. Det er at bokehen er noe "hard". F.eks har Tamrons 90mm fått mye skryt pga myk bokeh. Årsaken til denne forskjellen tror jeg er skarpheten på maks blenderåpning. Tamronen er nemlig betydelig mindre skarp på f/2,8. Det tror jeg myker opp bokehen.

En fordel med å ha vanvittig skarphet på maks blenderåpning er at kameramodusene auto, P og Tv, samt alle "scenemodusene" har en tendens til å velge maks blenderåpning. Derfor gir ofte disse modusene noe uskarpe bilder hvis de brukes med f.eks kit-objektivet. Dette problemet slipper du fullstendig med Sigmas 70mm.

Lenke til kommentar
Er det ingen som har nevnt Sigmas 70mm f/2,8 ennå?

Burde nok vært nevnt den :yes: Enig i det Simen1.

Grunnen til at jeg ikke har vært inne på denne når jeg selv har vurdert macro er pris og vekt. Syns ikke litt bedre skarphet på største blender forsvarer at man må betale mer for et større macroobjektiv med mindre brennvidde. De fleste dedikerte macroobjektiver er absolutt skarpe nok for mitt bruk. Jeg føler jo at argumentet for mindre brennvidde i et macroobjektiv bør være bedre portabilitet, men denne er vel tyngre enn både tamron 90mm og sigma 105mm om jeg ikke tar feil? Uansett, slik vurderer jeg det. Kan godt hende dette objektivet er midt i blinken for trådstarter...

Lenke til kommentar

Hva med Tokina's 100mm f2.8 ?

Hvordan vurderes det opp mot Sigma og Canon's macro objektiver på rundt 100mm ?

Forøvrig skal det jo sies at det nevnte Canon 50mm f2.5 ikke er et 1:1 objektiv. Ville derfor heller vurdert de andre som er nevnt her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...