Gå til innhold

Makro objektiv til 450D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et godt objektiv er Sigmas 105mm F2.8 EX DG Macro 1:1. Koster dog litt mer enn 4000,- men verdt pengene.

Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro 1:1 Kan du som du ser finne innenfor ditt budsjett.

Tamron 90mm F2.8 Di 1:1 Macro kan sikkert også være aktuell.

Har ingen av disse, men de går for å være rimelig jevngode.

Når du vurderer makro bør du tenke på hva slags motiver du kommer til å fotografere. F.eks. trenger du mer brennvidde for insekter enn blomster.

Lenke til kommentar

Når det gjelder makro er man i den heldige situasjonen at ingen lager dårlige objektiver, så både Sigma 105/150mm, Canon 100mm og Tamron 90mm er gode objektiver. Når du betaler mer får du mer en mer solid følelse, og ultrasonisk fokus.

Objektivene rundt 100mm er vanlige makroobjektiver, og kan også brukes til portrett (riktignok litt trange, men det funker). 150mm gjør at du kommer nærmere motivet, som gjør at du lettere får bilder av lettskremte insekter uten å mose dem med fronten av objektivet.

Lenke til kommentar

Du får mye god info i tråden det lenkes til over her :thumbup:

Når det gjelder makro er man i den heldige situasjonen at ingen lager dårlige objektiver, så både Sigma 105/150mm, Canon 100mm og Tamron 90mm er gode objektiver. Når du betaler mer får du mer en mer solid følelse, og ultrasonisk fokus.

Her er en "test" av Tamrons 90mm. Finnes også lenker til lignende tester av de andre objektivene Bherserk nevner på den samme siden.

Lenke til kommentar
Takker..dårlig forklaring på nettsidene der for sånt..

Noen som har testet dette objektivet?

Har ikke testet selv, siden jeg har 105mm VR fra Nikon (som brukes veldig lite), men vil tro Sigma objektivet gjør det mulig å ta bra macrobilder.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har forstått er disse objektivene like gode. Sigmaen har riktignok noe bedre byggekvalitet, mens tamronen går for å være litt skarpere. Flere tester av de to:

Tamron AF SP 90mm f/2.8 Di Macro

Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro Lens

Hvis jeg skulle handle macro i dag og det sto mellom disse hadde jeg nok gått for tamronen pga prisdifferansen, selv om man riktignok kan finne Sigmaen til 3295 kr her: netonnet.no (riktignok utsolgt for øyeblikket...)

Edit: Typo...

Endret av gautet
Lenke til kommentar
Spiller liten rolle om det er 90 eller 105 mm?

Selvsagt, 105 er vel den mest perfekte kombinasjonen for innsekter og blomster. 90mm heller vel mer mot "blomster-macro", men 15mm i diff på tele er ikke allverden, men 90mm medfører at du må gå litt nærmere for å få 1:1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...