pikamikaa Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Dere vet hva jeg lurer på Annlegg: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=304431 Husker ikke åssen dvd spiller det er, men det er slike koblinger bak: http://www.hjemmekino.no/guide/bilder/koblingkomponent.jpg På data annlegget så er det slike ledninger: http://www.nordicimport.com/butikk/images/audio_select.jpg Men det er en til, en svart. En rød, grønn og en svart. Hjelp plis Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Kva er produsent og modellnavn på DVD-spelaren? Er ein fordel å vite akkurat kva utganger den har. Edit: Me kan jo anta at det er dei vanlege. I så fall treng du tre stykk av kabelen vist under. Finnes sikkert alternativer der og, men det er iallefall ein mogelegheit. Dette har dei for eksempel på Clas Ohlson: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=53269986 Rekkefølga på ledningane er viktig, Front R/L, Rear R/L Center/Sub. Endret 29. januar 2009 av Zeph Lenke til kommentar
pikamikaa Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Tror det er sånn billig dvd. Når slår den på så tror jeg det står "Strato dvd" eller noe. Men på dvd spilleren står det memory. Mer vet jeg ikke. Åssen vet jeg rekkefølgen a? For de 3 ledningene kommer ut av den ene høytaleren bare. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Okey, men om du ser bakpå spelaren og kan identifisere riktig utgang betyr ikkje det stort. Du skal ha dei utgangane som er vist på spelaren på biletet. Totalt seks utganger, tre raude og tre kvite. Det skal stå ein tekst på kvar enkelte for å beskrive kva dei går til. Ut frå anlegget har du tre pluggar, er det dei som er raud, grønn og svart? Lik type som på biletet? I så fall er det: Grønn = Front høgre og venstre Svart = Bak høgre og venstre Raud = Senter og subwoofer Lenke til kommentar
pikamikaa Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Okey, men om du ser bakpå spelaren og kan identifisere riktig utgang betyr ikkje det stort. Du skal ha dei utgangane som er vist på spelaren på biletet. Totalt seks utganger, tre raude og tre kvite. Det skal stå ein tekst på kvar enkelte for å beskrive kva dei går til. Ut frå anlegget har du tre pluggar, er det dei som er raud, grønn og svart? Lik type som på biletet? I så fall er det: Grønn = Front høgre og venstre Svart = Bak høgre og venstre Raud = Senter og subwoofer På det bildet er det jo en gul en. Jeg har rød istedenfor gul. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Betyr ingenting, kan være forskjell på modellane. Det kan sjølvsagt være at dei har bytta om på fargane og, men det kan eg aldri tenke meg. Uansett er det ikkje noko problem, du merker fort om det ikkje fungerer riktig. Lenke til kommentar
pikamikaa Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2009 Betyr ingenting, kan være forskjell på modellane. Det kan sjølvsagt være at dei har bytta om på fargane og, men det kan eg aldri tenke meg. Uansett er det ikkje noko problem, du merker fort om det ikkje fungerer riktig. Ja, skal jeg bare kjøpe 3 slike koblinger som du viste bilde av da? Så burde det virke? Hva heter de koblingene a? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Kompositt han/male til 3.5mm jack hun/female Eller rca han/male til 3.5mm jack hun/female Lenke til kommentar
pikamikaa Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 Kompositt han/male til 3.5mm jack hun/femaleEller rca han/male til 3.5mm jack hun/female Hva i alle dager.. Han, hun, male, female ? Hva har det med saken å gjøre? Jeg skjønner at det er noe sånt, men jeg skjønner aldeles ikke hva jeg skal kjøpe.. For jeg skjønner ikke hva noe av det her er.. Noen som kan forklare på en ENKEL måte ? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) Han, hun, male og female er betegnelser på kva type konnektor det er i enden på ein kabel. Den svarte under er female/hun 3,5mm jack (også kalt minijack) Den raude og kvite er male/han stereo RCA Det er ganske enkelt biologi, hannen skal inn i hunnen. Det er ein standard som blir brukt til alle type forbindelser. Kabelen eg viste til er ein med; Female 3,5mm jack (minijack) til stereo male RCA. Kvar har du tenkt å kjøpe kabelen? Har du forresten sjekka bakpå DVD-spelaren at du faktisk har alle utgangene? Endret 10. februar 2009 av Zeph Lenke til kommentar
pikamikaa Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Han, hun, male og female er betegnelser på kva type konnektor det er i enden på ein kabel. Den svarte under er female/hun 3,5mm jack (også kalt minijack) Den raude og kvite er male/han stereo RCA Det er ganske enkelt biologi, hannen skal inn i hunnen. Det er ein standard som blir brukt til alle type forbindelser. Kabelen eg viste til er ein med; Female 3,5mm jack (minijack) til stereo male RCA. Kvar har du tenkt å kjøpe kabelen? Har du forresten sjekka bakpå DVD-spelaren at du faktisk har alle utgangene? Nei, har ikke sjekka. Åssen skal jeg se om det er riktig? Selger de det på Euronics eller Elkjøp? Åssen slags butikker har de det på da? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Nei, har ikke sjekka. Åssen skal jeg se om det er riktig? Selger de det på Euronics eller Elkjøp? Åssen slags butikker har de det på da? Du ser om utgangene er han eller hun. Det er jo blitt forklart til punkt og prikke i innleggene over! Slike kabler selges på Biltema og Clas Ohlson til en langt rimeligere penge enn Elkjøp etc. Lenke til kommentar
pikamikaa Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Her er bilder av dvd spilleren bak og ledningene fra annlegget. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Då vart det litt verre, du har ikkje utgangene som er nødvendig for å kople opp det eg skisserte. For å få surround må du bruke ein av dei digitale utgangane, men då må du i tillegg ha eit lydkort eller ein form for digital analog converter for å få signalet over i riktig format. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Eller så kan han bare bruke stereo. Burde uansett være åpenbart hva slags ledning du trenger bare ved å se på kontaktene. Lenke til kommentar
pikamikaa Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Skjønner ikke noe. Går det ann å koble sammen? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Skjønner ikke noe. Går det ann å koble sammen? Prøver du å gjøre deg vanskelig? "Audio out" er stereo ut. Altså kan du bare bruke stereo på høytalerne dine, som kan bli litt tynt. Men det vil gå. Da trenger du en sånn ledning som er vist tidligere i tråden, Og det er veldig enkelt å se at de passer. (hell i ene enden, en kontakt med en stor ring og en pinne i midten i andre enden) Lenke til kommentar
pikamikaa Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Oki. Ja, men da funker bare to høytalere da? Er det noen mulighet for at alt kan funke? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Oki. Ja, men da funker bare to høytalere da? Er det noen mulighet for at alt kan funke? Du kan splitte signalet, men da vil du fortsatt bare få stereo. For å få mest lyd så splitter du det sånn at du får tre minijack kontakter. Og så setter du fronthøytalerne og bakhøytalerne foran, sånna t det blir dobbelt sett foran, og så det tredje signalet på sibben og center, men koble ut centerhøytaleren da den vil forstyrre. Om du vil ha 5.1 surround trenger du en liten boks, som kan ta coax eller optisk signal inn, og surround ut, men det kan fort bli dyrt. (Den må konvertere fra digitalt til analogt signal, samme prinsipp som et vanlig lydkort) Jeg har funnet en fra klipsch, og en fra creative, men begge virker utgått. Creativen lå over 1200kr. EDIT: Kan fort bli sånn at det er bådde lettere og billigere å skaffe seg et system med digitale innganger. z-5500 har det for eksempel til ca 2500kr. Eller om du vil opp i et ordentlig system, men da blir det fort dyrt. Endret 18. februar 2009 av Flimzes Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Oki. Ja, men da funker bare to høytalere da? Er det noen mulighet for at alt kan funke? Nei. Du får lyd på 2 høyttalere og subwoofer. Du har et PC-høyttalersett som du forsøker å koble til en dvdspiller. Da får du ikke bedre enn det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå