Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Foreldreansvar for samboere


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nylig blitt far til en liten gutt, og i den sammenheng så fikk vi (jeg og mor til barnet) tilsendt et brev som vi må fylle ut med navn på barnet osv. I det brevet blir det opplyst om at mor har omsorgretten, men siden vi er samboere så skulle vel dette vært delt?

For dersom det blir registrert at mor har omsorgsretten så har vel ikke jeg noen rettigheter ved et evt. brudd, og det er jo litt trist.

Noen som har vært/er i samme situsjon? Hvordan gå frem for å endre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minner om reglene for gjesteposting.

 

Krav til å poste ved bruk av gjestefunksjonen er at innleggene er av sensitiv og alvorlig art og at man ønsker å unngå å få slike personopplysninger knyttet til sin person.

 

1 stk. innlegg er slettet.

 

MVH

 

KVTL

Lenke til kommentar

Samboende og ugifte fedre har ikke juridisk foreldreansvar uten at dette er avtalt og meldt skriftlig til Folkeregisteret. (kilde)

 

Snakk med Folkeregisteret og få en eventuell formell avtale på dette som signeres av deg og samboeren, så får dere delt foreldreansvar.

 

Gratulerer som nybakt forelder

Endret av Igniztion
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Tok en telefon til folkeregisteret og fikk vite at siden vi ikke hadde samme adresse ved fødsel så fikk mor omsorgsretten, men jeg får tilsendt et skjema vi kan fylle ut for å få gjort om omsorgsretten:)

Også sa de at dersom vi hadde hatt samme adresse ved fødsel så ville omsorgen bli delt likt.

Men da ordner det seg sikkert allikevel :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...