tor_erik Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Litt av poenget er jo at politiet tar det så alt for seriøst og avlegger alt for mye ressurser i noe jeg mener er en bagatell i forhold til hva de egentlig bør bruke ressurser på. Hva med alle narkotikasakene som aldri blir oppklart? Vold? Voldtekt? etc. Hør, hør. Lysbruk dreper sjelden. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Dette er jo typisk norsk politi. Ringer du inn når du har folk utenfor døra som vil drepe deg kan de ikke komme før det har skjedd en skade. Da de er opptatt med fartskontroll på en stille riksvei... Skal de først stå i veikanten og vinke folk inn, kan de godt ta de med feil lys. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Bruke to min. på å tjene 2000 kroner for park/kjørelys og spredere kontra tjene 4000 på tre timer for en drapstrussel? Regnestykket er enklet ja, penger styrer politiets prioriteter.. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Politiets prioriteringer kan det meget gjerne spekuleres i. Poenget her er vel at det er så vannvittig sjelden de faktisk har en slik lyskontroll at en eller annen gang må den komme. Og når det en gang kommer får den kritikk fra "tåkelyskongene". Det er jo ikke akkurat slik at de står hver dag langs veien og stopper folk for feil lys/bruk. Så tror nok de proriterer for det meste rett, og som sagt en dag må de ha en slik kontroll. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Her var det en lang periode med skittkasting mellom tåkelysmisbrukere og folk som klaget over dette i sms-spalten i lokalavisen. Etter dette ble det satt en stopper for slike innlegg der, samtidig som de kjørte noen få artikler om korrekt lysbruk. I tiden etter dette har politiet gitt advarsler for slik lysbruk i en periode før de nå har begynt å bøtelegge det. Og det er bra. Jeg blir så irritert hver gang noen forsvarer nærlys+tåkelys med at det ikke blender. Folk har ikke skjønt det at syn er individuelt, at lyskombinasjoner man selv ikke blir blendet av kan blende andre. Selv med korrekt lysbruk hos møtende trafikk er ofte mørkekjøring ubehagelig for min del, gøy å være ekstremt lysømfintlig ja. Solbriller fungerer på dagen når solen er problemet, men man kan jo ikke akkurat bruke solbriller midt på natten Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Litt av poenget er jo at politiet tar det så alt for seriøst og avlegger alt for mye ressurser i noe jeg mener er en bagatell i forhold til hva de egentlig bør bruke ressurser på. Hva med alle narkotikasakene som aldri blir oppklart? Vold? Voldtekt? etc. Hør, hør. Lysbruk dreper sjelden. Men feil lysbruk øker utvilsomt faren for uhell i trafikken. Når du kjører på kveldstid langs en gate med nok av både biler samt folk uten refleks som krysser veien, så må du aktivt skanne trafikkbildet kontinuerlig med øynene. Argumenter som "ikke stirr inn i lyktene, davel" nytter lite når du faktisk må kaste noen blikk i den retningen for å oppdatere overblikket. Før var ikke dette et stort problem her i byen, da de fleste som sto for denne lysbruken var inne før åtte (eldre folk med SUVer), men i det siste har det oppstått en ukultur blant (ferske?) rånere med å kombinere nærlys og tåkelys. Det gjør meg fint lite at det deles ut bøter for dette, reglementet har man forpliktet seg til å følge når man setter seg bak rattet. Og eldre mennesker slipper heller ikke unna. Jeg kjenner en som har jobbet flere år hos en bilforhandler, og nesten hver dag måtte han høre på gamlinger som mente forhandleren burde dekke boten, siden de leverte en bil med "ulovlige" lykter. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 (endret) Vel, en bil skal faktisk ikke kunne kjøre med Nær og tåkelys samtidig, mener jeg å ha lest i lovene, så de burde ikke ble solgt med det eller bli eu-godkjent med det.... Endret 31. januar 2009 av RCP-88 Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Ja vel. Hva med når det faktisk er tåke da? Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Ja vel. Hva med når det faktisk er tåke da? Godt spørsmål, vet ikke, men ideen med tåkelys er vel at de er så lavt monterte at lyset går "under" tåka som legger seg ca 50 cm over bakken. Og i tykk tåke vil jo nærlys bare blende. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Her skilles det mellom nær- og kjørelys, og det er da kjørelys (eller var det omvendt?) som er tilrettelagt slik at de kan brukes sammen med tåkelys, hvis det da er tåke. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Vel, en bil skal faktisk ikke kunne kjøre med Nær og tåkelys samtidig, mener jeg å ha lest i lovene, så de burde ikke ble solgt med det eller bli eu-godkjent med det.... Det var en særnorsk regel som ble fjernet etter at ECE/EU-regler overtok i Norge. Lenke til kommentar
femftifem Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Politiet driter jo seg bra ut i artikkelen når bilene bak står parkert med nærlys på? Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Politiet driter jo seg bra ut i artikkelen når bilene bak står parkert med nærlys på? Jeg pleier bare å blinke på folk som har ødelagt lyspære også videre. De pleier å skifte fort over til vanlig kjørelys vis de funker. Men ellers kjører de videre med et lys, fordi de kan ikke fikse det der og da. Men du kan få BOT av politiet vis du kjører bare med et lys ^^ Lenke til kommentar
Bjarki Reinisson Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Men du kan få BOT av politiet vis du kjører bare med et lys ^^ Du kan få et forenklet forelegg. At du kjører med en lyspære som er gåen, kommer nok ikke på rullebladet Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Men du kan få BOT av politiet vis du kjører bare med et lys ^^ Du kan få et forenklet forelegg. At du kjører med en lyspære som er gåen, kommer nok ikke på rullebladet Du snakker tross alt om Norge ^^ Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Litt av poenget er jo at politiet tar det så alt for seriøst og avlegger alt for mye ressurser i noe jeg mener er en bagatell i forhold til hva de egentlig bør bruke ressurser på. Hva med alle narkotikasakene som aldri blir oppklart? Vold? Voldtekt? etc. Hør, hør. Lysbruk dreper sjelden. Vel.. feil lysbruk kan så avgjort føre til farlige situasjoner der folk blir blenda og ikke greier å oppfatte alt som skjer i trafikken rundt dem. Nærlys og tåkelys i mørket blender, og det er farlig. Punktum. Ellers, on topic.. jeg forstår ikke problemet, er det noen som føler seg forskjellsbehandlet altså? Jo, men så er det også en viss forskjell på de to persontypene som er beskrevet i artikkelen der. En eldre, mer erfaren og "oppegående" bilfører som får beskjed av politiet om å droppe tåkelysene, vil nok ha lettere for å godta og følge det opp det enn en ungdom som bare er ute og råner med en million watt i grillen. De vet gjerne innmari godt at det er ulovlig, og driter fullstendig i det helt til de sitter med et saftig forelegg i hånda. Noen ganger er det desverre det eneste som funker.. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Tåkelys er godt egnet som kjørelys sammen med parklys, og det er lovlig. I motsetning til nærlys og tåkelys. Når jeg kjører bil med tåkelys, gjør jeg det samme. Da sparer man litt på xenon-pærene også. Godt egnet er vel å ta litt i? Hva når du f.eks. kjører inn i en tunell? Er det da godt egnet å ha veldig dårlig sikt fordi man kjører med tåkelys istedenfor nærlys? Litt av poenget er jo at politiet tar det så alt for seriøst og avlegger alt for mye ressurser i noe jeg mener er en bagatell i forhold til hva de egentlig bør bruke ressurser på. Hva med alle narkotikasakene som aldri blir oppklart? Vold? Voldtekt? etc. Det er vel i hovedsak ikke UP som etterforsker voldtekter og slikt. Dessuten må de jo gjøre noe for å få inn litt penger i statskassa. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 (endret) Det er vel i hovedsak ikke UP som etterforsker voldtekter og slikt. Dessuten må de jo gjøre noe for å få inn litt penger i statskassa. Da kunne de bøtelagt vold, og salg, kjøp og bruk av dop. DET kunne Oslo-poltiet tjent grovt på. Idiotene med nær og tåkelys lærer aldri uansett. Endret 2. mars 2009 av RCP-88 Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Utrolig nok virker det som om enkelte har lært her. Mens flertallet kjørte med ulovlig tåkelysbruk før virker det som om flere har skjønt det. Har tilogmed observert taxier med korrekt bruk av tåkelys på dagtid :O Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå