Gå til innhold

Politiet aksjonerer mot feil lysbruk i trafikken

femftifem

Anbefalte innlegg

http://rbnett.no/article/20090129/NYHETER06/494490188/1085

Sitat fra artikkelen:

– Når vi stopper folk i lyskontroll og oppdager feil bruk av tåkelys, er det to typer bilister vi møter. Én gruppe er gjerne litt eldre bilførere, som ikke har tenkt over hva tåkelys er og hvilke regler som gjelder. Når vi forklarer regelverket, blir de klar over dette og takker for informasjonen. En annen gruppe er de som bruker ekstralys bevisst for at bilen skal se finere og tøffere ut, selv om det er ulovlig. Det godtar vi ikke, sier Kjellbjørn Riise Johansen, fagansvarlig for trafikk i Nordmøre og Romsdal politidistrikt.

Er ikke dette forskjellsbehandling blant eldre og unge? Konsekvensene burde jo ramme de eldre like mye som de unge, dette er jo helt latterlig?

Endret av Redusert
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal legge inn dette når jeg kommer hjem. Får ikke publisert det, da skole-IP'en er utestengt.

Les artikkelen i førstepost før dere leser svaret mitt.

Det at politiet og statens vegvesen står parkert med nærlys tent, i stedet for å bare benytte seg av parklys sier noe om kunnskapene til politiet

(som jeg også har observert kjøre uten lys i det hele tatt, spesielt i Passaten deres).

Ettermontert xenon er forøvrig noe av det værste som finnes, med tanke på feil lysbruk. En halogenreflektor er ikke konstruert for å kaste så sterkt og mye lys ut som xenonpærer gir fra seg. Såvidt jeg vet, er det bare Volvo som har benyttet seg av standardreflektorer og xenonlys. Loven sier også at de bilene som har xenonlys montert skal ha automatisk nivåregulering av lysene og ha lyktespylere. Hvor mange av de gamle og utrangerte bilene som raller rundt i sentrum har dette?

Politiet uttaler at

"– Når vi stopper folk i lyskontroll og oppdager feil bruk av tåkelys, er det to typer bilister vi møter. Én gruppe er gjerne litt eldre bilførere, som ikke har tenkt over hva tåkelys er og hvilke regler som gjelder. Når vi forklarer regelverket, blir de klar over dette og takker for informasjonen. En annen gruppe er de som bruker ekstralys bevisst for at bilen skal se finere og tøffere ut, selv om det er ulovlig. Det godtar vi ikke, sier Kjellbjørn Riise Johansen, fagansvarlig for trafikk i Nordmøre og Romsdal politidistrikt."

Dette er helt latterlig av herr Johansen, reglene må gjelde akkurat like mye for de som er 70år som de som er 18år. I Norge er man pliktig til å sette seg inn i regelverket som gjelder for de handlingene man skal foreta seg, eller la være (som å skru av tåkelys når nærlys er tent).

Dessuten benytter svært mange SUV-eiere(ofte menn mellom 30 og 50år) seg av grøftelys i kombinasjon med nærlys, men dette blir altså ikke kommentert av politiet. Mon tror hvorfor? Kan det være noe sammeng mellom mangel på uttalelse og vennene til personene i bildet?

En annen ting politiet kanskje kunne tatt opp, er den utbredte bruken av stopping/parkering med motor i gang og nærlys tent. Når det er mørkt ute, hindrer dette sikten bak bilen (er det mørkt ute, ser man ikke en person som holder en lommelykt fra ansiktet sitt og mot ditt), og spesielt drosjer er dårlige på dette. Ringbussene som går i Molde har blitt flinke til å benytte seg kun av parklys når de har stoppet for å sette av passasjerer.

"Politiet og Vegvesenet vil legge kontrollene til forskjellige steder og tidspunkt. Dersom en bilist med en defekt nærlyslampe blir stoppet i kontroll på dagtid i fint vær, vil reaksjonen som regel bli et muntlig pålegg om å rette på dette straks. Men når politiet er ute på kontroll en vinterkveld og vinker inn en bil med lys bare på ene siden, vil dette føre til kjøreforbud fordi det er direkte farlig."

Dette er jo helt utrolig dårlig av politiet! Er det greit å ha feil lys om dagen? Kan noen fortelle meg hvilke personer som kun bruker bilen sin på dagen, og aldri bruker den på kvelden? Nei, hvis det først skal være en aksjon, la den gjelde alle, ikke skoleelevene med jobb som ikke har mulighet for å dra ut og kjøre bil før i 20-21-tiden på kvelden.

En annen ting som hadde vært flott i forhold til dette med denne aksjonen, det er at statens vegvesen kunne gått ut i Romsdals Budstikke på forhånd og fortalt folk hva som er lovlig og ikke lovlig lysbruk, men når de ikke er klar over alt selv heller, er det vel ikke særlig vits.

Lenke til kommentar

Politiet er ikke bedre selv. Skulle fortelle føreren av en sivil politibil (Nissan Primera) at han kjørte med nær og tåk (han dreiv og lukeparkerte). Men han ville absolutt ikke høre etter...

Uansett så syns jeg det er et bra tiltak. Alt for mange som kjører rundt med tåkelys og nærlys på, xenon i halogenlykter eller feilinstilte lykter.

Lenke til kommentar

Politiet bør lære seg å bruke lys rett selv før de starter en aksjon..

Jeg har møtt politibiler sent på kvelden som har kjørt UTEN lys, eller kun med parklys eller tåkelys.

Uten lys er noe jeg ser gang på gang.

Og det at de har på tåkelys+kjørelys om dagen, er også noe jeg ser veldig mye av.

Lenke til kommentar
Er ikke dette forskjellsbehandling blant eldre og unge? Konsekvensene burde jo ramme de eldre like mye som de unge, dette er jo helt latterlig?

Jeg syns ikke det er latterlig. Hvorfor bruke hardere virkemidler enn nødvendig?

Hvis du ikke var klar over det, er man pliktig å sette seg inn i de reglene som gjelder i landet man ferdes i. Det er ikke akseptabelt at man "ikke visste" om det. Nei, la de eldre som kjører i 40 i 60-sona med tåke + nærlys få like stor bot som alle andre.

Lenke til kommentar

Artikkelen sier jo ingenting om at "de eldre" ikke blir bøtelagt ...

Den sier ingenting om at "de unge" blir bøtelagt heller ...

Eller er det noen andre "konsekvenser" du tenker på?

edit: Ellers er det gjerne en viss forskjell mellom det folk sier og det journalisten ender opp med å skrive ... Utelatelser, misforståelser, osv. som kan bidra til å skape et feil inntrykk.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Kjempeflott tiltak. Jeg er vel ikke alene om å irritere meg over idioter som kjører med tåkelys og ellers feil lysbruk. Og at de er mildere mot eldre har kanskje noe å gjøre med at de eldre lettere føyer seg etter reglene (når de vet det) og at de ikke har noe ønske om å "tøffe" seg. Håper de også sjekker om folk har høydejustert lyktene riktig da dette er veldig forstyrrende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Jeg kjører med park+tåkelys.

Nærlys på kveld.

Lovlig alt sammen :D

Da er du en av (de få) som har forstått det! Tåkelys er godt egnet som kjørelys sammen med parklys, og det er lovlig. I motsetning til nærlys og tåkelys. Når jeg kjører bil med tåkelys, gjør jeg det samme. Da sparer man litt på xenon-pærene også.

Joda, det er forsåvidt lovlig og du gjør ingenting galt, men det er en dum regel som nesten oppfordrer folk til feil lysbruk.

Hvordan det? Da er det vel like dumt å selge biler som går 200, side det oppforder folk til å kjøre i feil fart? Satt veldig på spissen...

Lenke til kommentar
Hvis du ikke var klar over det, er man pliktig å sette seg inn i de reglene som gjelder i landet man ferdes i. Det er ikke akseptabelt at man "ikke visste" om det. Nei, la de eldre som kjører i 40 i 60-sona med tåke + nærlys få like stor bot som alle andre.

Fra politiloven:

Politiet skal ikke ta i bruk sterkere midler uten at svakere midler må antas utilstrekkelige eller uhensiktsmessige, eller uten at slike forgjeves har vært forsøkt.

Jeg syns det flott at politiet bruker sunn fornuft og gir advarsel i stedet for bøter, der det synes tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Joda, det er forsåvidt lovlig og du gjør ingenting galt, men det er en dum regel som nesten oppfordrer folk til feil lysbruk.

Hvordan det? Da er det vel like dumt å selge biler som går 200, side det oppforder folk til å kjøre i feil fart? Satt veldig på spissen...

Ja, det var VELDIG på spissen. Hadde det vært lov å kjøre i 200 kun mellom 12.15 og 12.30 hadde det blitt det samme.

Men du skjønner ikke hvorfor det er dumt? Fordi det er lovlig på dagen. Da må man definere dag, noe loven ikke gjør. Mange tar seg en frihet og definerer tydeligvis kl. 21 som dag. Hvorfor ikke gjøre det enkelt å bare forby bruk av tåkelys uansett bortsett fra når det er slike forhold at det trengs? Da slipper man forvirringer. Og ikke minst, hva er problemet med å kjøre med vanlige nærlys? Tåkelys ser jeg på som et reservehjul som brukes i nødstilfeller. At det er kult er i beste fall et dårlig argument.

Edit: mekka litt quote.

Endret av Hyperio
Lenke til kommentar

Nærlys og tåkelys er noe jeg ikke gidder å bry meg med om folk kjører med. Jeg kjører ikke med det selv forresten, sånn at det er sagt. Men så lenge lysene er riktig innstilt, er det igrunn ikke noe problem. De lurer bare seg selv, og tror at de ser bedre enn de gjør. Men det er klart, den dagen de ikke oppdager en stakkars forgjenger, blir det et stort problem..!

Jeg synes det er mye verre med folk som kjører med riktig lystype, men som har feiljusterte lys slik at de lyser i alle mulige retninger!

Lenke til kommentar

Ja, det er tydeligvis mange som ikke har skjønt at lyktene skal lyse opp veien. For høyt justerte lykter burde det virkelig slås ned på. Men, noe lurt jeg lærte på mørkekjøringskurset, øyet suger seg automatisk mot lys, så man må bare prøve å ikke se inn i andres lys. Er det noe feil med det og/eller feil bruk vil man jo suges ennå mer mot det, men man må bare prøve å la være.

Lenke til kommentar

Kremt, javel? Om folk er såpass tett i pappen at de ikke forstår forskjellen mellom park og tåke, og nær og tåke - så fortjener de bot. Jeg kjører også med parklys og tåkelys på dagtid, fult lovlig, da det kategoriers som markeringslys. Så snart mørket lister seg innpå, er det kun nærlys som gjelder.

I min erfaring er det nesten kun eldre sjåfører som kjører med tåke og nærlys, enten pga arroganse eller fordi de ikke vet bedre. Av de få yngre som gjør det, tror jeg det gjøres på tross av at de vet bedre (litt tøffere en alle andre -faktoren), fordi hovedsaklig er faktisk yngre førere flink med lysbruk - selv om de ofte drøyer i lengste laget med å gå over til nærlys på kveldstid.

Det sagt, så kan jeg godt tro på at det er spesielt ille her i Møre og Romsdal - ble faktisk litt sjokkert da jeg flyttet hit fra Tromsø. Ikke ble inntrykket mitt bedre da en "søt" gammel dame kom trillende gjennom byen i 12-tiden med 4 bøttelykter tent på sin gamle Subaru, hun klarte faktisk å blende alt av motgående trafikk på dagtid. Klart at dette skjer andre plasser også, men som sagt ...

Endret av The Stig
Lenke til kommentar

Litt av poenget er jo at politiet tar det så alt for seriøst og avlegger alt for mye ressurser i noe jeg mener er en bagatell i forhold til hva de egentlig bør bruke ressurser på. Hva med alle narkotikasakene som aldri blir oppklart? Vold? Voldtekt? etc.

Endret av Redusert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...