Depressure Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Emnetittelen er vel ganske forklarende, men er det noen som vet om dette har noen merkbrar effekt? Jeg ser for meg at den fjerner høye frekvenser fra strømnettet. og bør vel derfor være greit og ha på hi-fi. Endret 29. januar 2009 av Depressure Lenke til kommentar
okasin Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Ja den vil nok "filtrere" noen av de høyere frekvensene.. men om det er hørbart / merkbart.. er tvilsomt. Du må nok inn med skikkelig nettfilter om du skal merke noe.. Et slikt nettfilter er slett ikke vanskelig å bygge selv.. google it!! Lenke til kommentar
Depressure Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Ja den vil nok "filtrere" noen av de høyere frekvensene.. men om det er hørbart / merkbart.. er tvilsomt.Du må nok inn med skikkelig nettfilter om du skal merke noe.. Et slikt nettfilter er slett ikke vanskelig å bygge selv.. google it!! will do =) takker =) Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Emnetittelen er vel ganske forklarende, men er det noen som vet om dette har noen merkbrar effekt? Jeg ser for meg at den fjerner høye frekvenser fra strømnettet. og bør vel derfor være greit og ha på hi-fi. Er du plaget med støy på anlegget ditt ? Alle hifi komponenter har jo innebygget filtrering av power, så du skal ha rimelig ruskete elnett før dette er et hørbart fenomen. Det er mye annen tuning av anlegget som vil gi deg større gevisnt på lyden. Feks plassering av høyttalere, demping av rommet, etc. Skikkelig kalibrering av lydbildet fra surround forsterkere er også en jobb som gir bra payback. Endret 29. januar 2009 av Junkers Lenke til kommentar
Depressure Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Emnetittelen er vel ganske forklarende, men er det noen som vet om dette har noen merkbrar effekt? Jeg ser for meg at den fjerner høye frekvenser fra strømnettet. og bør vel derfor være greit og ha på hi-fi. Er du plaget med støy på anlegget ditt ? Alle hifi komponenter har jo innebygget filtrering av power, så du skal ha rimelig ruskete elnett før dette er et hørbart fenomen. Det er mye annen tuning av anlegget som vil gi deg større gevisnt på lyden. Feks plassering av høyttalere, demping av rommet, etc. Skikkelig kalibrering av lydbildet fra surround forsterkere er også en jobb som gir bra payback. nei jeg er ikke plaget, jeg ser bare det at det er feritt kjerner på noen app mens andre ikke har så jeg lurte bare på hvor mye det har og si. men takk alikevell =) Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Emnetittelen er vel ganske forklarende, men er det noen som vet om dette har noen merkbrar effekt? Jeg ser for meg at den fjerner høye frekvenser fra strømnettet. og bør vel derfor være greit og ha på hi-fi. Er du plaget med støy på anlegget ditt ? Alle hifi komponenter har jo innebygget filtrering av power, så du skal ha rimelig ruskete elnett før dette er et hørbart fenomen. Det er mye annen tuning av anlegget som vil gi deg større gevisnt på lyden. Feks plassering av høyttalere, demping av rommet, etc. Skikkelig kalibrering av lydbildet fra surround forsterkere er også en jobb som gir bra payback. nei jeg er ikke plaget, jeg ser bare det at det er feritt kjerner på noen app mens andre ikke har så jeg lurte bare på hvor mye det har og si. men takk alikevell =) Dette med å slenge på feritter på power kabelen er blitt en sedvane. Du finner dem på alt fra små ladere via PC power til lamper og lyd og bildeutstyr. Det er en billig måte å filtrere bort "spikere" og høyfrekvent støy over det hørbare området. Det ikke alle tenker på er at de vel så ofte er der for å overholde kravene til utsendt styøy fra apparetet (EMC krav til ledningsbåren støy), som for å beskytte apparatet mot støy fra nettet. Grunnen til at feritter ses oftere nå er at det brukes mer og mer svitsjede powersupply, hvor spenningen enkelt sagt hakkes opp ved frekvenser på noen hundre kHz. Dette gjør at man kan benytte små transformatorer og får svært lite varmetap i poweret. Men som du kanskje skjønner generer dette ofte endel uønsket støy. Av og til havner slik svitsjestøy i det hørbare området, og dette er resultatet av at svitsjefrekvensen blander seg (mikses) med andre høyfrekvente signaler i apparatet. Svitsjede power brukes sjelden i hifi utstyr nettopp av den grunn. Dette ble veldig teknisk, men siden du spør Endret 29. januar 2009 av Junkers Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå