Gå til innhold

WDC harddisk på 2 TB offisielt lansert

Anbefalte innlegg

mofopop skrev:
WD har mye støy og voldsomme varmeproblemer, kjøp heller Samsung eller Seagate. Det er vel ikke lenge før de også kommer med 2TB disker.

WD lover lavere varmeutvikling med slike disker enn med "vanlige" disker. Har du noen dokumentasjon på at de lyver?

twutt skrev:
Hvis "min" vannkraftstrøm byttes mot polsk kullkraftstrøm, sånn at mine pcer kjøres med kullkraftstrøm og en polakk sine pcer kjøres med norsk vannkraftstrøm - så har jeg verdens beste samvittighet. Jeg sover perfekt om natten, og har overhode ingen planer om å bruke mindre strøm.

Det er nok sånn det fungerer ja. Miljøet er bare en av grunnene til at lavt forbruk er bra. Andre grunner er: lavere strømregning, lavere varmeutvikling, lavere støynivå (fra temperaturregulerte PSU-/kabinett-vifter). Ser man mer globalt på det så betyr lavere forbruk lavere strømpriser, mindre naturinngrep, mindre forurensning og bedre stabilitet i strømnettet.

Theo343 skrev:
  twutt skrev:
AKA: Norge lager mer strøm enn vi bruker.. EOD
Korrigering, vi selger så mye av vår strøm at vi på langt nær produserer nok til å også dekke vårt eget forbruk. Ble det klarere? EOK

Det stemmer nok bare for noen få år Theo. Her er statistikk for import/eksport-balansen i perioden 1990-2007. Balansen kan fort endre seg siden vi produserer strøm basert på kun en eneste, ustabil, kilde: nedbør. Forbruket kan også endre seg en del pga oppvarmingsbehov i bygg i et land med variable vintre, samt at prisen på aluminium vil påvirke produksjonstakten og dermed strømforbruket fra kraftkrevende industri.

Jeg er forøvrig fullstendig enig med deg i at lavere forbruk er en god ting på mange måter, inkludert for miljøet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  3dme skrev:
Noen som vet om 1TB diskene deres vil falle i pris nå, og evt hvor mye jeg kan forvente å betale for den?

Disker med 2 plater har tradisjonelt kostet fra ca 1000 kr når de er helt nye (slik som den nye 1 TB-disken til WD) og falt mot ca 600 kr før den erstattes av disker med 1 plate.

Ser man på det fra en litt annen vinkel så bruker GP-diskene å være blant de aller billigste diskene i sin kapasitetsklasse. (Noe som bare skulle mangle siden GP 5400rpm-diskene konkurrerer mot 7200rpm-disker). Ser du i prisguiden så har de allerede lagt seg en femtilapp under 7200rpm-diskene.

Jeg tipper:

WDs 1 TB koster 811 kr nå, 750 i april og 700 kr i juni

WDs 1,5 TB koster 1692 kr nå, 1200 i april og 1000 kr i juni

WDs 2 TB koster 2165 kr nå, 1700 i april og 1500 kr i juni

Lenke til kommentar
  Simen1 skrev:
  3dme skrev:
Noen som vet om 1TB diskene deres vil falle i pris nå, og evt hvor mye jeg kan forvente å betale for den?

Disker med 2 plater har tradisjonelt kostet fra ca 1000 kr når de er helt nye (slik som den nye 1 TB-disken til WD) og falt mot ca 600 kr før den erstattes av disker med 1 plate.

Ser man på det fra en litt annen vinkel så bruker GP-diskene å være blant de aller billigste diskene i sin kapasitetsklasse. (Noe som bare skulle mangle siden GP 5400rpm-diskene konkurrerer mot 7200rpm-disker). Ser du i prisguiden så har de allerede lagt seg en femtilapp under 7200rpm-diskene.

Jeg tipper:

WDs 1 TB koster 811 kr nå, 750 i april og 700 kr i juni

WDs 1,5 TB koster 1692 kr nå, 1200 i april og 1000 kr i juni

WDs 2 TB koster 2165 kr nå, 1700 i april og 1500 kr i juni

Tusen takk Simen1. =]

Lenke til kommentar
  mofopop skrev:
WD har mye støy og voldsomme varmeproblemer, kjøp heller Samsung eller Seagate. Det er vel ikke lenge før de også kommer med 2TB disker.

Min GP er minst like stille som en fra Samsung i mitt oppsett. Temperaturmessig ligger de begge rundt 30C.

twutt skrev:
det er kun her det står at den er 7200 rpm, de andre sidene har ingen info om omdreiningshastigheten - ikke en gang produktsiden på wdc.com har det.

når norge produserer plenty med vannkraft-strøm er jo strømforbruk irrelevant med tanke på miljø, håper den også kommer som en som er 7200 rpm hele tiden, uansett aktivitet, og ikke noe hvile-dritt..

Selv om vi er på vannkraft er det ingen unnskyldning for sløsing av energi generelt. Tenk heller heller hva den sparte energien kan gjøre når den blir eksportert til Europa. Europa trenger forbybar energi, og vi bør gjøre vårt for å forsyne dem. Nå snakker jeg veldig generelt, ikke akkurat om besparelsen på en GP-disk mot en vanlig. Det handler ikke om å gjøre opp for seg selv, men gjøre opp for menneskeheten hvis man kan.

Redigert: Vi er heller ikke på vannkraft hele tiden. Jeg mener å ha lest at vi er på importert strøm 1/3 av tiden.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar
  Fuglesnerk skrev:
Kaller ikke dette utvikling, ikke i riktig retning hvertfall! :nei:

Nå er det faen meg på tide å slutte med disker med bevegelige deler som blir ødelagt! Må jo ha backup x3 HVERTFALL.

Andre komponenter kan jo også bli ødelagt, særlig laptoper er det mange som sliter med og må sendes på service. Ikke nødvendigivs harddisken som ryker.

Forøvrig kan jeg skryte av at ingen av mine uttalige harddisker fra 1992 fram til idag noengang har tatt kvelden. Er vel et par som ble litt "slitne" etter svært mange år, og begynte å lage rare lyder eller rapporterte om feil. Men ingen har stanset helt, og jeg har aldri mistet noe data (hvertfall som jeg er klar over :p ). Mulig det bare er meg som behandler diskene mine så pent - jeg slenger dem ikke rundt, og stapper de ikke tett i tett inni glovarme kabinett.

Men backup er fortsatt lurt :thumbup:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
  Fuglesnerk skrev:
Kaller ikke dette utvikling, ikke i riktig retning hvertfall! :nei: Nå er det faen meg på tide å slutte med disker med bevegelige deler som blir ødelagt! Må jo ha backup x3 HVERTFALL.

Disker med bevegelige deler blir ikke mer skjøre av å ha større kapasitet.

Backup er like lurt med 2 TB disker som 2 GB disker, forutsatt at dataene er like umistelige.

Hvis 640 MB-disken min hadde røket i 1995 hadde jeg nok blitt like frustrert som hvis jeg hadde mistet en disk med alt på nå. (Nå er det ikke helt sammenlignbart siden jeg har mange disker, backup, vet hva IBAS driver med, og større grad av gjenfinnbart materiale)

Siden større kapasitet ikke medfører noen ulemper så kan man vel ikke kalle det utvikling i gal retning. Større harddisker medfører f.eks ikke mindre satsing på SSD.

Lenke til kommentar
  Fuglesnerk skrev:
Kaller ikke dette utvikling, ikke i riktig retning hvertfall! :nei:

Nå er det faen meg på tide å slutte med disker med bevegelige deler som blir ødelagt! Må jo ha backup x3 HVERTFALL.

SSD kan ikke erstatte mekaniske disker i dag, det er ikke på tide å slutte med de. Og man må ikke ha tredobbel backup, mkaniske disker dør ikke så ofte.

AtW

Lenke til kommentar

Mekaniske disker er fortsatt best på bulk storage. De har tapt på ytelse, blir knust i pålitelighet, og har tapt på GB pr volum (m^3). Harddisker kjemper en krig på to fronter:

-Pris pr ytelse, og der er det kun båndbredde for sekvensielle operasjoner de har igjen.

-Pris pr GB, og der taper de fort land i små formater (1,8" og etter hvert 2,5"), og for små lagringsstørrelser.

Det er veldig vanskelig å spå fremtiden for harddisker, men det som står klart er at den siste høyborgen vil være pris pr lagringsenhet. Det er allerede SSD ute med høyere lagringskapasiteter enn harddisker, men disse koster veldig mye mer. En av grunnene til at det er vanskelig å spå når et skifte vil finne sted er at SSD ikke vokser lineært, men eksponensielt, og vi mennesker har vanskelig for å beregne eksponensiell vekst langt fremmover. Bit-tettheten vil vokse samtidig som prisen pr bit synker med ny produksjonsteknikk på mindre skala (nm) og videreutvilking av MLC. Markedet vil vokse kraftig (mer enn hittil) når SSD bryter smertegrensen prismessig for "mainstream" brukere som bruk til systemdisk i stasjonære og eneste lagringsenhet i bærbare. For øyeblikket er vi i high-end / entusiast området, men det vil ikke vare lenge med nye generasjoner som kommer utover våren. I tillegg skyter også maseproduksjon fart, og de største problemene SSD har slitt med ser ut til å forsvinne med den nye generasjonen som kommer nå.

Med mindre harddisk produsenter klarer å doble kapasiteten videre (fra 2TB 3,5" og 500GB 2,5") på under 18 månder (som er snittet) så er det mulig at de som ikke klarer å gå over til SSD vil få store problemer de kommende 2-3 årene.

[/rant]

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
  GullLars skrev:
Mekaniske disker er fortsatt best på bulk storage. De har tapt på ytelse, blir knust i pålitelighet, og har tapt på GB pr volum (m^3). Harddisker kjemper en krig på to fronter:

-Pris pr ytelse, og der er det kun båndbredde for sekvensielle operasjoner de har igjen.

-Pris pr GB, og der taper de fort land i små formater (1,8" og etter hvert 2,5"), og for små lagringsstørrelser.

Det er veldig vanskelig å spå fremtiden for harddisker, men det som står klart er at den siste høyborgen vil være pris pr lagringsenhet. Det er allerede SSD ute med høyere lagringskapasiteter enn harddisker, men disse koster veldig mye mer. En av grunnene til at det er vanskelig å spå når et skifte vil finne sted er at SSD ikke vokser lineært, men eksponensielt, og vi mennesker har vanskelig for å beregne eksponensiell vekst langt fremmover. Bit-tettheten vil vokse samtidig som prisen pr bit synker med ny produksjonsteknikk på mindre skala (nm) og videreutvilking av MLC. Markedet vil vokse kraftig (mer enn hittil) når SSD bryter smertegrensen prismessig for "mainstream" brukere som bruk til systemdisk i stasjonære og eneste lagringsenhet i bærbare. For øyeblikket er vi i high-end / entusiast området, men det vil ikke vare lenge med nye generasjoner som kommer utover våren. I tillegg skyter også maseproduksjon fart, og de største problemene SSD har slitt med ser ut til å forsvinne med den nye generasjonen som kommer nå.

Med mindre harddisk produsenter klarer å doble kapasiteten videre (fra 2TB 3,5" og 500GB 2,5") på under 18 månder (som er snittet) så er det mulig at de som ikke klarer å gå over til SSD vil få store problemer de kommende 2-3 årene.

[/rant]

Mekaniske disker har jo som du er inne på i din siste setning også tradisjonelt vkst eksponentielt. En dobling hver 18 måned er jo ikke lineær vekst.

AtW

Lenke til kommentar
  ATWindsor skrev:
Mekaniske disker har jo som du er inne på i din siste setning også tradisjonelt vkst eksponentielt. En dobling hver 18 måned er jo ikke lineær vekst.

AtW

Ja, men veksten er noen grader lavere enn SSD. I alle fall nå i starten frem til vi har fått standarder for SSD, og til den eksplosive markedsveksten avtar.

Det var mere ment som at harddisker har en gjevn dobling hver 18 månde ca, mens SSD har mangedoblet kapasitet, hastighet, og det er fortsatt fritt frem i design av kontroller, firmware, grensesnitt, software som hjelper fra systemets side (MFT f.eks), og det er også andre interresante muligheter som vi ikke har sett noe særlig av enda, som RAM-Flash hybrid (det finnes, men ingen som har tatt av. For det meste er det RAM-drive med mulighet for backup til flash).

Jeg sier ikke at vi alle kan begynne å bruke harddisker som papirvekter/lodd, men harddisk produsentene står ovenfor en real utfordring som kommer mye raskere enn de fryktet. Jeg er spent på å se hvem som går dukken, blir kjøpt opp, eller konverterer til andre lagringsmedier/produkter.

Harddisker følger strengt tatt ikke Moore's lov, men det virker som om de har satt seg som mål å holde det tempoet. Flash på den andre siden... (Moore's lov omhandler kost-effektiv tetthet av transistorer)

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøre 3x1TB Samsung F1 disker i OS Raid0 så fort jeg får den siste nå, dermed blir jeg spent på hva slags driftsikkerhet jeg kan regne med her.

Fortsatt ingen tester av Vertex? Noen som har hørt mer om lagerdato for Titan 128GB?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  GullLars skrev:

I fjor en gang lovde WD å komme med 4-5 TB i 2011 om jeg husker rett. Hitachi fulgte opp med en lovnad om 3 TB i 2010. I intervjuer med andre i bransjen har jeg lest at det ennå er et potensiale for 4-8 ganger høyere kapasitet med dagens lesehodeteknologi. Da er det ikke medberegnet laserassisterte lesehoder. Med andre ord ser det ikke helt mørkt ut for harddiskprodusentene ennå. Særlig ikke ettersom de vil lede på pris/GB i ca 5-10 år fremover.

Det finnes potensielle fallgruver for både SSD og HDD i årene som kommer:

- HDD kan i verste fall få bremset utvikling fra ca 2014 på grunn av behov for laserassisterte lesehoder. Slik teknologi ser ut til å kunne forlenge den eksponentielle veksten frem til ca 2025. En annen fallgruve er markedet. Klisjeen: Trenger folk så mye plass? Kanskje folk ikke ser noe poeng i å kjøpe 10 TB harddisk når de kan få mer enn nok plass (1TB) med SSD til samme pris?

- SSD har hatt en eksponentiell vekst med en dobling per 10 måned eller noe sånt i mange år. Men vi vet at krympingen en dag vil ta slutt. Vi vet bare ikke helt når. Se f.eks på GHz-kappløpet på prosessorer. "Alle" trodde at klokkefrekvensen skulle fortsette å øke eksponentielt. I 2002 ble den første 3 GHz prosessoren lansert. Over 6 år senere stanger klokkefrekvensene fortsatt i taket rundt 3 GHz. En lignende bråstopp kan komme for SSD også, men da i form av GB/krone. Hvis bråstoppen kommer så tidlig at HDD gir 10 ganger lavere pris per GB så kan harddiskene leve lykkelig i en lang fremtid. Kommer bråstoppen mye senere eller aldri (3D stacking) så dør harddiskmarkedet.

Med andre ord mange ukjente faktorer som kan bety veldig mye. Det er vel derfor det sies at det er så vanskelig å spå sikkert om fremtiden :p . Men vi kan i hvert fall se for oss med rimelig sikkerhet hva som skjer i den nære fremtid 0-3 år fra nå. Det er at harddisk og SSD lever godt side om side. SSD med en rekke fordeler som gjør den bra i som systemdisk og til dels som eneste disk i servere og bærbare. HDD med fordelen kapasitet/krone.

Det kan også tenkes at HDD glir mer over i markedet for nett-tjenester. Dvs. off site backup, deling av filer og generell trygg lagring av lite brukte data. Enten i form av GDrive-lignende tjenester eller som hjemmeservere eller begge deler.

Lenke til kommentar

Jeg tror Nettsky utviklingen vil føre til videre økt behov for større lagringskapasitet og at offsite backup ( som blir mer og mer vanlig ) også vil dytte dette behovet videre. Da trenger man ofte større mengder billig lagringsplass som google har benyttet seg av i all tid.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nå ga du meg plutselig en ide hvorfor google vil tilby Gdrive gratis med begrenset kapasitet og med en pris for mer. Det er mye mulig de har hatt for mye lagringsplass eller for mange harddisker i raid for å få nokk IO, og etter hvert som fler og fler SAN / DAS går over til SSD vil de få en haug av ledig lagringsplass...

Når det gjelder pris på SSD så er det fortsatt mye å gå på. Produsentene tar seg fortsatt ganske godt betalt for å lage enhetene i forhold til hva de har i materialkostnader, og etter hvert som masseproduksjon øker enda mer og konkuransen blir enda hardere (den er hard allerede) så vil marginene deres kunne krympe en god del til. Pluss at Ghz stagneringen på prosessorer kommer fra at de ikke lenger kunne skalere fart ved å legge til fler transistorer, SSD vil derfor ikke få noen plass / pris utflatning pga mindre utbytte ved nedskalering. Men farten vi får fra hver NAND block vil kanskje flate ut, og hvor mange parallelle linjer det blir mulig å kjøre på en PCB eller fra en kontroller vil også kunne flate ut. Forhåpentligvis vil vi få nye nanomaterialer som tar over for silikonbaserte transistorer innen den tid. Lag av titaniumoksid med forskjellig ledeevne, eller tilsvarende materialer virker lovende. Memresistor av slike materialer for eksempel vil kunne øke bit-tetthet med et par siffer over det vi har i dag.

Dette viste seg å gå litt OT, men det er en interresant diskusjon :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...