Gå til innhold

WDC harddisk på 2 TB offisielt lansert

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor burde man henvende seg for å få tilbake pengene for diskene? Nettbutikken jeg kjøpte de hos skriver at det er 7200rpm og det står der fremdeles. Jeg nevnte det for de for lenge siden, men de påsto at de hadde variabel spinn og nektet reklamasjon. Det er snakk om 2x500 og 1x750gb

Det er jo nettbutikken isåfall, WD har jo med vilje skapt forvirring rundt dette, så det er ikke så rart de misforstår. Se feks her

http://www.silentpcreview.com/article786-page2.html

http://www.storagereview.com/1000.sr?page=0%2C2 (side 2 er også interessant)

AtW

WD har mye støy og voldsomme varmeproblemer, kjøp heller Samsung eller Seagate. Det er vel ikke lenge før de også kommer med 2TB disker.

En sannhet med sterke modifikasjoner, GP-serien er de stilleste 3.5-diskene som er tilgjengelige, og de er vel kjøligst også. Black Edition vibrerer endel, men er kjølige disker.

AtW

Lenke til kommentar

det er kun her det står at den er 7200 rpm, de andre sidene har ingen info om omdreiningshastigheten - ikke en gang produktsiden på wdc.com har det.

når norge produserer plenty med vannkraft-strøm er jo strømforbruk irrelevant med tanke på miljø, håper den også kommer som en som er 7200 rpm hele tiden, uansett aktivitet, og ikke noe hvile-dritt..

Lenke til kommentar

Prisen synes jeg er litt for høy ennå. Den faller nok til ~1700 kr i løpet av et par måneder.

2 TB holder nemlig i følge Western Digital til ca. 571 000 digitale bilder, eller 500 000 MP3 sanger, eller 880 timer med film i DVD-kvalitet, eller 240 timer med film i HD-kvalitet.

For å snu det på hodet tar i følge WD:

- digitale bilder 3,5 MB

- MP3 sanger 4,0 MB

- En to timer lang film i DVD-kvalitet 4,55 GB

- En to timer lang film i HD-kvalitet 8,33 GB

Blant annet kan det nevnes at harddisken bruker mindre effekt ved oppstart, og at den ved vanlig drift bruker 4-5 Watt mindre enn "vanlige" harddisker.

Mindre effekt ved oppstart gjør den bedre egnet som ekstern harddisk. (Dedikert PSU kan dimmensjoneres ned). Har man veldig mange harddisker i en PC så vil det også redusere behovet for PSU-effekt. (PSU bør dimmensjoneres etter maks forbruk, altså ved oppstart av diskene). Lavere effektforbruk under drift har den fordelen at det gir mindre varmeutvikling. Man kan dermed plassere disken på steder med litt mindre luftstrømning.

Lenke til kommentar
det er kun her det står at den er 7200 rpm, de andre sidene har ingen info om omdreiningshastigheten - ikke en gang produktsiden på wdc.com har det.

når norge produserer plenty med vannkraft-strøm er jo strømforbruk irrelevant med tanke på miljø, håper den også kommer som en som er 7200 rpm hele tiden, uansett aktivitet, og ikke noe hvile-dritt..

Feil.

Norge kjøper sterkt forurensende kullkraft fra østblokkland, russland, danmark og andre land stadig vekk fordi vår kraft selges til utlandet. Samt at vi ikke på langt nær produserer nok til eget forbruk.

Lenke til kommentar

Selv om man ser bort ifra miljøet, så er det amnge fordeler med lavere ffektforbruk. Forsåvidt kan du endre instillingene for hvor kjapt (og om det skjer noensinne), hodet settes i hvilemodus på GP-diskene. Blant annet hadde de problemer emd at de satte hodene i hvilemodus etter 8 sekund som defualt, og speedfan aktiverte de igjen hvert 10ende. Dermed fikk man mye belastning.

AtW

Lenke til kommentar

Hvis "min" vannkraftstrøm byttes mot polsk kullkraftstrøm, sånn at mine pcer kjøres med kullkraftstrøm og en polakk sine pcer kjøres med norsk vannkraftstrøm - så har jeg verdens beste samvittighet. Jeg sover perfekt om natten, og har overhode ingen planer om å bruke mindre strøm.

Men ikke spor av her, håper fremdeles på en "ekte" 7200 rpm disk.. :)

EDIT:

I perioden januar-november 2008 ble det produsert om lag 128,2 TWh, en økning på 2,7 prosent sammenliknet med samme periode i 2007. Norges nettoeksport (eksport-import) av elektrisitet var på 12,5 TWh, en økning på 22,7 prosent sammenliknet med januar-november 2007.
Tall fra Norges vassdrags- og energidirektorat viser at det totale forbruket var 128,6 terrawattimer, noe som er det høyeste forbruket noensinne.

Norsk strømproduksjon januar-november 2008: 128,2 TWh

Norsk strømforbruk januar-desember 2008: 128,6 TWh

Nettoeksport (eksport-import): 12,5 TWh

AKA: Norge lager mer strøm enn vi bruker.. EOD

Endret av twutt
Lenke til kommentar
Hvis "min" vannkraftstrøm byttes mot polsk kullkraftstrøm, sånn at mine pcer kjøres med kullkraftstrøm og en polakk sine pcer kjøres med norsk vannkraftstrøm - så har jeg verdens beste samvittighet. Jeg sover perfekt om natten, og har overhode ingen planer om å bruke mindre strøm.

Men ikke spor av her, håper fremdeles på en "ekte" 7200 rpm disk.. :)

EDIT:

I perioden januar-november 2008 ble det produsert om lag 128,2 TWh, en økning på 2,7 prosent sammenliknet med samme periode i 2007. Norges nettoeksport (eksport-import) av elektrisitet var på 12,5 TWh, en økning på 22,7 prosent sammenliknet med januar-november 2007.
Tall fra Norges vassdrags- og energidirektorat viser at det totale forbruket var 128,6 terrawattimer, noe som er det høyeste forbruket noensinne.

Norsk strømproduksjon januar-november 2008: 128,2 TWh

Norsk strømforbruk januar-desember 2008: 128,6 TWh

Nettoeksport (eksport-import): 12,5 TWh

AKA: Norge lager mer strøm enn vi bruker.. EOD

Korrigering, vi selger så mye av vår strøm at vi på langt nær produserer nok til å også dekke vårt eget forbruk. Ble det klarere? EOK

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Noen som har peiling på om det går an å sette en jumper eller noe på GP diskene til å aldri spinne over 5400rpm?

Som nevnt, GP-drevene spinner på en konstant rate. Ingen av de tidligere modellene spinner over 5400 rpm, og skulle den nye spinne på 7200 vil den så godt som helt sikkert alltid spinne på 7200. Uansett jumperinnstilling.

AtW

Lenke til kommentar
Noen som har peiling på om det går an å sette en jumper eller noe på GP diskene til å aldri spinne over 5400rpm?

Som nevnt, GP-drevene spinner på en konstant rate. Ingen av de tidligere modellene spinner over 5400 rpm, og skulle den nye spinne på 7200 vil den så godt som helt sikkert alltid spinne på 7200. Uansett jumperinnstilling.

AtW

Spesifikasjonene til WD sier ihvertfall 5400-7200rpm. Så hva er grunnen til at de nevner mer enn 5400rpm hvis den ikke klarer å spinne over det?

Lenke til kommentar

AtW

Spesifikasjonene til WD sier ihvertfall 5400-7200rpm. Så hva er grunnen til at de nevner mer enn 5400rpm hvis den ikke klarer å spinne over det?

Det er fordi de mener at intellipower-drev kan være enten 5400 og 7200 rpm, avhengig av modell, "tilfeldigvis" er alle hittil hvert 5400 rpm. Dette er dokumentert, jeg har postet et par lenker om det tidligere i tråden. Og alle jumpersettingen er jo uansett på den siden du lenker til.

AtW

Vil denne fungere bra med popcorn hour a-110?

har hørt at den har hatt problem med nokre 1,5 tb hardisker.

Vill dette bli værre med ein disk på 2 tb?

Hva med å se på HD-kompabilitetslista og den tilhørende forumtråden på nettsiden til popcorn hour? Såvidt jeg husker har den fungert fint med alle tidligere GP-drev, så tipper den funker greit med denne også.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Hva med å se på HD-kompabilitetslista og den tilhørende forumtråden på nettsiden til popcorn hour? Såvidt jeg husker har den fungert fint med alle tidligere GP-drev, så tipper den funker greit med denne også.

AtW

tusen takk ATW

Lenke til kommentar
Er det to levels med cache på denne disken? "Ellers kan WDC melde 32 MB og 16 MB cache, 8,9 ms søketid og 25 dBA når disken er idle."

Det skal nok stå eller i stedet for og.

Akkurat kjøpt meg en disk på 640GB :p regner med en holder ut TG i allefall. 2 TB er for mye å miste av data uansett hvor viktig det er, flere "små" disker FTW!

Les litt nøyere i tråden:

Har du 2 TB med viktig data så er det like ille å miste det som to stk 1 TB-disker, som å miste det som 1 stk 2TB. Du mister like mye data i snitt per tid uansett. (forutsatt samme feilrate på disktypene)

Det har allerede kommet en review av disken

Det lover godt for rask tilgjengelighet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...