Gå til innhold

Kongemaskin, hjelp!!:)

Anbefalte innlegg

Godagen.. Håper noen av dere snille folk med litt peiling kan hjelpe meg. Og til dere andre, vær så snill, ikke forsøple forumet med usaklig og useriøse innlegg..

Så var det "problemet" da. Jeg skal bestille og sette sammen en ny PC (kjøper på internett, tror jeg velger PS-data, noen erfaringer/andre anbefalinger?). Skal ha en P4 prosessor, enten 1.7-1.8 eller 1.9 ghz, kanskje northwood, når de ankommer webshoppene. Ikke dyrere enn 3000. Når det gjelder hovedkort, kommer det store spørsmålet, som har forvirret meg en del.

Jeg var og forhørte meg på en vanlig pc-butikk hvor jeg bor. Der anbefalte de 423 og ikke 478. De mente at 423 var fremtidens hovedkort, og at 478 var på vei ut!? Dette er stikk i strid med det jeg har fått inntrykk av. Tror jeg skal ha Asus hovedkort til ca 2000, med støtte for USB 2.0 og rambus ram.

Neste punkt er RAM. Jeg hadde på forhånd tenkt å anskaffe meg en god porsjon med DDR sdram. På butikken anbefalte de Rambus, fordi dette skulle være så utrolig mye bedre. Synspunkter på det? Jeg skal ha 256 rambus ram, tror jeg.

Skjermkort er jeg også i tvil om. Skal ha Geforce 3, men vet ikke om jeg skal ha 64 eller 128 mb. De 128 kortene til Gameward, er de OK?

Ellers skal jeg ha Plextor 40 eller 24x brenner, aopen 56x cd-rom, Cieftech eller aopen kabinett, WD 60gb harddisk, 19" philips skjerm og logitech trådløst tastatur og optisk mus. Tror Creative Audigy er et passe lydkort til mitt bruk, samt 2 satelitthøyttalere og sub. Noe dere ville forandret på?? Prisen skal ikke sveve fritt over 20.000. Håper dere kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svar på noen av spørsmålene dine:

Kjøp Chieftec fremfor Aopen kabinett, generelt bedre kvalitet og bedre løsninger. Og så ser de utrolig mye kulere ut da :grin:

DA-01 i sort(uten vifte i sidedøra),blå eller sølv.

TA-10 i samme fargene. Alle kan du få med P4 psu'er 340w

Kjøp en DVD istedet for CD-rom, prisforskjellene er jo ingenting (omtrent :razz: ) Kjøp også 40X Plextor'n, ikke så mye dyrere (ca 2000,-)

Hvorfor ikke gå for en WD800BB istedet for 60 gig'en?

Under 300,- i prisforskjell på de to, ikke verst for ekstra 20GB :grin:

Skjerm: kjenner ikke noe særlig til Philips skjermer, men de har jo fått en del gode tester. Har du råd så gå for en Sony skjerm.

CPD-G420 19" Trinitron får du ned i 6500,- evt

CPD-E430 til ca 5000,-

Har du først brukt en ordentlig Trinitron-skjerm så går du aldri tilbake til buete skjermer :wink:

( hvor mye koster Philips-skjermen du tenkte på? )

Når det gjelder pakka til Logitech med trådløst tastatur og mus (dette er VELDIG smak og behag) så liker jeg verken tastaturet eller musa! Men jeg har en Logitech Mouseman Wheel optisk mus (den blå med litt skrådd design), sitter veldig godt i hånda.

Microsoft (JA!) har faktisk veldig gode tastaturer

(Internet PRO f.eks.) de har også en trådløs pakke, men der er ikke musa optisk, men her er det bare en ting som gjelder: prøv de ut og ta det som DU liker best!

Til sist: TopLine får jo snart inn Daytona GeForce3 med 128MB DDR, til 1990,- hva med det?

Når det gjelder CPU og hk, så er jeg ikke til mye hjelp...jeg er AMD freak :lol:

Men jeg regner med at andre her på forumet kan hjelpe deg med det

Happy building! :grin:

[ Denne Melding var redigert av: RogueFreak på 2002-01-19 16:15 ]

Lenke til kommentar

Hvis du skal kjøpe P4 northwood koster den snaut snaut 3000 for 1,8 ghz. Den burde du satse på i forhold til pris/ytelse. Den finnes såvidt jeg vet bare i socket 428, det stemmer at det er den som er fremtiden.

Det sies at RDRAM gir noe bedre ytelse på P4- systemer, men DDR-ram er klart best i forhold til pris.

Lenke til kommentar

La oss få en klarhet i denne saken ang socket. Det er socket 423 som er på vei ut. Det lages ikke raskere cpu'er enn opp til 2ghz for den socketen. Socket 478 er fremtiden, og northwood blir laget for denne typen socket. Socket 428 er det absolutt INGENTING som heter.

Valget mellom rdram og ddr ram er kun opp til hva du vil. Prismessig er det ingen forskjell mer. Rdram er ca 5% raskere enn ddr. Skal du først ha ddr hk, så velg for all del hk med sis645 (støtter usb 2.0 osv.) Dette kortet støtter også pc2700ddr. Så å tro på den lokale butikken eller hva det nå er, er bare tull. Socket 478 = fremtiden. Socket 423 = død.

Skal du ha det beste p4 RAMBUS hk, så har Asus p4t-e kortet vunnet alle tester.

skal du overklokke med rambus, så er Abit THII-Raid hk å foretrekke.

Skal du ha DDR, så velger du f.eks Asus med sis645 brikkesett.

MÅ du ha intel hk med ddr. Så velg enten Asus eller abit sitt i845D hk. (Husker ikke navn)

Asus P4T-E

1,9Ghz P4

256mb Rambus

45gb x 2 Ibm Gxp75

Elsa Gladiac Gf2 Ultra 64mb

Sb Live!

Enlight Fileserver Tower

+ no stæsj

[ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-01-19 20:09 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...