Gå til innhold

Ofte Stilte Spørsmål om iPhone - en guide

:---{D

Anbefalte innlegg

Ofte Stilte Spørsmål om iPhone

- En guide

Introduksjon:

iPhone er blitt en telefon med stor andel av markedet. Den fungerer på en litt annen måte enn andre telefoner og har derfor gjort at det er mange som lurer på mye. Bare her på forumet har to store tråder stappet fulle av spørsmål om telefonen. Derfor kom tanken om en tråd der all informasjonen samles på en enkel måte.

Hvordan tråden funger:

• Spørsmål skal ikke stilles her, men i de andre trådene
  • I denne tråden kan dere si hva som bør være med. Skriv gjerne ting jeg bare kan kopiere inn. ;D
  • All informasjon samles i første post

Generelt

Hvilke versjoner av iPhone finnes?

- Til dags dato har man kun iPhone (ofte kalt 2G, 1G) og iPhone 3G. i tillegg finnes iPod Touch som er "en iPhone uten telefon".

Hvilke versjoner av operativsystemet finnes til iPhone?

- Det finnes ca. 15 versjoner, men det er 1.1.4 og 2.2 som er de mest brukte. Den nyeste versjonen er 2.2.1.

Er det stor forskjell på versjonene av operativsystemet til iPhone?

- Noe. Fra 1.1.4 til 2.0 finnes en del forskjeller, men fra 2.0 til 2.1 finnes det ca. ikke. Oversikt over alle versjonene og hva forskjellene er finner du her.

Hvordan kan jeg vite hvilken versjon telefonen min har?

- Om du går inn på Innstillinger -> Generelt -> Om, så står det under Versjon.

Kan man flytte ikoner?

- Ja, det kan man. Om man trykker på et ikon og holder fingeren inne et par sekunder begynner ikonene å riste. Da kan man flytte ikonene.

Kan man overføre filer med bluetooth?

- Nei, ikke uten ekstra programvare fra Cydia.

Hva kan egentlig iPhone til bluetooth?

- Tja. Ca. ingenting. Den kan brukes med headset.

Kan man sende/motta MMS med iPhone?

- Ja, og nei. Dette går med tredjepartsprogramvare. Man må altså ha en iPhone med Cydia for å installere et program som heter SwirleyMMS som gjør at du kan motta/sende MMS.

Hvordan får jeg sim kontaktene fra mitt gamle SIM over på nye iPhone?

- Dette kan du gjøre under ->Innstillinger-> E-post, kontakter, kalendere-> Importere Sim-kontakter

Tastaturet

Hvor er Æ, Ø og Å?

- Om man trykker og holder inne på bokstaver dukker det opp "andre versjoner av bokstavene". Æ og Å finnes under A. Ø finnes under O.

Kan man få norsk tastatur med Æ, Ø og Å uten å måtte holde inne andre bokstaver?

- Nei. Ikke om du har 2.0 eller høyere. Til 1.1.4 kan man det med programvare fra Installer.

Hvordan kan man skru av autokorrigering

- Om man har 2.2 eller høyere kan man skru den av ved å gå inn på Innstillinger-> Generelt-> Tastatur. Om man har eldre versjoner må man bruke programvare fra Cydia eller Installer.

Tekstmelding

Kan man slette tekstmeldinger?

- Ja og nei. Man kan slette samtaler man har hatt med folk. Det vil si at man kan slette alle meldingene som er sendt til og fra en person, men ikke enkelte meldinger. Det finnes et program i Cydia som lar deg gjøre det om det er nødvendig.

Kan man sende meldinger til flere mennesker?

- Det kan man ved å trykke ny melding og pluss-tegnet for legge til mennesker som skal motta meldingen.

Kan jeg avbryte å sende en tekstmelding om jeg trykker feil?

Det er det ikke mulighet til.

Youtube

Kan man laste ned videoer fra Youtube?

Ikke i Youtube programmet. Da må man eventuelt laste ned MxTube fra Cydia eller Installer.

AppStore

Hva er AppStore?

- AppStore er et sted du kan laste ned programmer og spill til iPhone. AppStore finnes både i iTunes Store på PC og på iPhone.

Koster AppStore noe å bruke?

- I teorien ikke. Om man bare laster ned programmer som er gratis blir det gratis. Det kan dog koste om man laster ned programmene over telefonnettverket.

Safari

Det er en side jeg ikke kan åpnes. Den ser bra ut på PC/Mac-en min. Hvorfor ikke på iPhone?

- iPhone sin nettleser er forsåvidt veldig god, men den klarer ikke lese flash. Om siden er flash basert vil ikke iPhone kunne vise det. En enkel måte å sjekke om en side er laget i flash er å høyreklikke. Flagget som kommer opp på flash-sider ser litt annerledes ut enn på en "vanlig" side.

iPod

Musikk

Kan man sette shuffle/repeate/repeate-one?

- Det kan man. Om man trykker på albumcoveret dukker det opp noen ikoner. Til høyre kan man skru av/på shuffle og til venstre kan man skru av/på repeate/repeate-one.

Kan man lese tekstene til sangene?

- Om man har lagt inn teksten til en sang i iTunes vil den også dukke om når man trykker på albumcoveret.

Podcast

Kan man laste ned Podcaster fra telefonen?

- Ja, det kan man om man har 2.2 eller bedre installert. Du kan finne Podcastene i iTunes-applikasjonen. man kan også velge "Hent flere episoder..." under podcastene.

Kan man slette podcaster uten å synkronisere med iTunes?

- Ja, det kan man. Om man drar fingeren over så vil det dukke opp en slette-knapp.

Fant du ikke svaret på spørsmålet ditt?

Her kan du få svar:

- iPhone-tråden|Telefon, iPod og internett!

- iPhone 3G-tråden | For deg som liker å prate (Ny tråd)

- iPod Touch-tråden | Når du liker å bruke fingrene

Du kan også spørre under Åpen diskusjon om mobil om du ikke får svar i de trådene nevnt ovenfor. Ellers finnes det mye god informasjon på forumet til iPod1.

Endringslogg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
29.01.09   Tråden opprettet

Endret av :--{D
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...