eUnaas Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Jeg har tidligere på forumet spurt om tips til å forbedre rekkevidden på nettverket. Jeg kjøpte da en ny d-link ruter med to antenner, dette fungerte dårlig. Antennene ga faktsik dårligere signaler enn de jeg har pr i dag på min telenor-tråløse-ruter. Men, til saken: Trådløs ruter står i blått hus. Rosa hus må ha internett. Rød sirkel er ca rekkevidde pr i dag. Gult hus er gjestehus. Kan jeg sette opp en ruter i gult hus? Som på en måte kan ta i mot signaler, forsterke de og sende de videre til rosa hus? Hva er forskjellen på en ruter og et aksesspunkt? Endret 28. januar 2009 av eunaas Lenke til kommentar
SteffenMA Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Jeg tror du trenger en slik: D Link range extender Denne "kaster" signalet videre fra ruteren din. På en god dag er det vel maks 50% økning i rekkevidde. Edit: Prøv å plasser den i det gule huset. Da skal du forhåpentligvis få nett i rosa hus. Endret 28. januar 2009 av SteffenMA Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) sålenge du har fri sikt mellom blått og rosa hus kan du bruke et trådløst spenn mellom de. du trenger da 2 retningsbaserte antenner som du har en på hver husvegg, kobler så av ene rundstrålende antennen på routern din og kobler retningsbaserte på der. så et aksesspunkt som støtter wireless bridged mode i motsatt ende og bytte ut ene rundstrålende der også. så er det litt prøve feile på siktingen for optimalt signal Endret 29. januar 2009 av cruzader Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Ruteren i blått hus har ikke muliighet til å koble til antener. Og jeg ønsker å gjøre ting så billig som mulig. Er litt derfor jeg lurer på mulighetene for å kunne bruke en av de tre ruterene jeg allerede har... Jeg kan fortelle at jeg på en heldig dag får litt dekning også i det rosa huset. Men det spiller nok liten rolle, siden mange dager er uheldige. Men den D-link rage greia virker jo fornuftig. Kanskje den enkeleste og greiste løsningen? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) har selv ganske dårlig erfaring med de range extenderne, tviler på de gir særlig bra kvalitet heller med 2 rundstrålende antenner på den avstanden men er nok billigste alternativet ja. trådløst spenn blir vell nesten 2000-2500kr må du ha ny router,punkt + 2 antenner. Endret 29. januar 2009 av cruzader Lenke til kommentar
Kongen av Lassa Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Du kan sette opp en D-Link DAP-1353 som repeater i det gule huset. Jeg forklarte hvordan du setter den opp i denne tråden. For at du skal kunne repetere signalene må både routeren og aksesspunktet være satt opp med samme SSID og Kanal. Du må derfor logge inn på DIR-655 og sette den til en fast kanal, f.eks kanal 6. Du logger deg så på DAP-1353 og setter den til å være "AP Reapeater", det kommer da opp en boks under hvor du kan velge hvilket SSID den skal logge seg på. Velg din SSID og sjekk at den er på samme kanal som routeren, så skroller du deg ned til bunnen av samme side og fyller inn krypteringsnøkkelen til nettverket ditt. Dette er i teorien alt du trenger å gjøre, men min erfaring hjemme hos foreldrene hvor jeg har satt opp tilsvarende nettverk (DIR-635 og DAP-1353) er at PC'ene ofte velger å koble seg opp mot routeren selv om signalet fra den er mye dårligere enn fra AP'et. Du må derfor fikle enormt med antennene slik at det blir optimalt signal mellom routeren og AP og samtidig som det er dårlig signal mellom routeren og PC'en og optimalt mellom AP og PC. Det jeg fant ut er at antennene sender signalene ut fra langsiden og ikke fra tuppen, du må derfor sette antennene på routeren og AP'et slik at de er mest mulig parallelle. På AP'et må du passe på å stille antennene slik at langsiden på antennene også peker mot der du sitter med PC'en. Endret 29. januar 2009 av Kongen av Lassa Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Hvilke routere er det du har pr dato? En god del routere kan få ekstra funksjoner med f.eks DD-WRT http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices Siden du fikk litt signal i det rosa huset, så vil jeg tro at en flatpanelantenne på husveggen der vil gjøre susen. Signalet med en 14dBi flatpanelantenne blir ca 10 ganger sterkere enn med en piskantenne i tillegg til at du kanskje får mindre hindringer. Endret 30. januar 2009 av la7dfa.com Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Jeg sitter og lurer fremdeles på om det enkeste er å kjøpe en Dlink range extender. Dermed slipper jeg å montere noen antenner, jeg slipper å kjøpe ny ruter, tja, slipper unna med det meste. Prismessig blir det jo også det gunnsitgste. -Men det er vanskelig å finne noen omtale av denne rage extenderen her på internett. Evt link til samme type produkter... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå