Gå til innhold

Hvordan komme i gang med trening?

F1nst4D

Anbefalte innlegg

16 år gammel gutt med normal BMI, syns det er på tide jeg kommer meg ut i treninga med 2-3 år på latsiden, jeg var veldig aktiv før skole og tenårene slo inn (pizzakvelder og butikkbesøk), og jeg er ikke så interessert i utholdenhetstrening.

Så jeg spør vel egentlig hvordan best komme seg i gang generelt? Dette med et gjennomsnittlig treningssenter og fritid.

Takk på forhånd.

Endret av F1nst4D
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det er for så vidt 2 måter du kan gjøre det på.

ha 8-12 reps med 3 serier og øker hver 2.uke eller 3.uke, med 1,2,5 kg ettersom hvilken øvelse du gjør. (det tar lengre tid å bli bedre etter 2 og 3 gang).

Eller du kan gjøre som min kamerat som skal bli marinejeger (han tror han blir god nok iallefall)

Varme opp med øvlesen du skal gjøre, deretter tar du så tungt du kan med 6 reps med 1-2 serie.

Du har vel skjønt til nå at dette må nok gjøres i et trenningstudio.

Jeg har gjort punkt nr 1 i 2 år, men jeg sluttet med å øke etter 5 økning eller no sånt,

jeg har ikke oppnådd no særlig med "former" på armer, men det har vel nok med at jeg ikke løper ofte nok, eller ikke spiser nok sund mat.

Hvis du ikke har mulighet til å gå på trenningstudio, anbefaler jeg å gjøre flere forskjellige push-ups og sit-ups, man kan oppnå mye med såpass "lite".

Men for å svare på spørsmålet ditt litt mer konkret:

2-3 biceps øvelser, kombinert med 2 tricpes øvelser og 2-3 skulder/bryst øvelser 3 ganger i Uka, er mer enn nok for å mer "buffed" opp.

Protein drikk kan hjelpe deg litt med dette, men dette er noe man må nok forsette med over lang tid.

Beklager for alle leifene, er det noe du lurer på så bare spør!

Lenke til kommentar
Vel, det er for så vidt 2 måter du kan gjøre det på.

ha 8-12 reps med 3 serier og øker hver 2.uke eller 3.uke, med 1,2,5 kg ettersom hvilken øvelse du gjør. (det tar lengre tid å bli bedre etter 2 og 3 gang).

Eller du kan gjøre som min kamerat som skal bli marinejeger (han tror han blir god nok iallefall)

Varme opp med øvlesen du skal gjøre, deretter tar du så tungt du kan med 6 reps med 1-2 serie.

Du har vel skjønt til nå at dette må nok gjøres i et trenningstudio.

Jeg har gjort punkt nr 1 i 2 år, men jeg sluttet med å øke etter 5 økning eller no sånt,

jeg har ikke oppnådd no særlig med "former" på armer, men det har vel nok med at jeg ikke løper ofte nok, eller ikke spiser nok sund mat.

Hvis du ikke har mulighet til å gå på trenningstudio, anbefaler jeg å gjøre flere forskjellige push-ups og sit-ups, man kan oppnå mye med såpass "lite".

Men for å svare på spørsmålet ditt litt mer konkret:

2-3 biceps øvelser, kombinert med 2 tricpes øvelser og 2-3 skulder/bryst øvelser 3 ganger i Uka, er mer enn nok for å mer "buffed" opp.

Protein drikk kan hjelpe deg litt med dette, men dette er noe man må nok forsette med over lang tid.

Beklager for alle leifene, er det noe du lurer på så bare spør!

Hva menes med rep og serie? Jeg vet det forsåvidt men jeg har aldri holdt på med personlige treningsprogram så jeg er litt usikker

Endret av F1nst4D
Lenke til kommentar

- Begynn med å trene hele kroppen 2-3 ganger i uken før du begynner med spesifikke programmer.

- Ta mange repetisjoner(minst 14) for å få cellene dine tilpasset stor belastning og for å terpe teknikken.

- Snakk med instruktør på senteret

Lenke til kommentar

- En som ikke er særlig bekjent med trening, må få inn de koordinative egenskapene, og dette gjøres mest effektivt når det blir gjort mange repetisjoner. Deretter når de nevnte egenskapene er solide, kan en gå ned i repetisjoner, og ved slik trening så har en gjort risikoen for å bli påført skader mindre.

- Det ligger nok av fornuft i det. Cellene har en evne til å tilpasse seg omgivelsene de befinner seg i, og dette skjer fortere når det bl.a blir gjort relativt mange repetisjoner.

- Da bør du tenke deg om en gang til. Er instruktør selv, og ja, det finnes de som ikke vet noe særlig om disse treningsmetodene, men det finnes også de som faktisk gjør det. En må jo selvfølgelig være kildekritisk, men det å søke mest mulig hjelp og oppfølging i begynnelsen er en god vei å begynne.

Endret av Finne
Lenke til kommentar
Hva menes med rep og serie? Jeg vet det forsåvidt men jeg har aldri holdt på med personlige treningsprogram så jeg er litt usikker

Gå til emnet Veiledning for nybegynnere øverst i styrkeforumet og last ned RYP-heftet. Det er et komplett treningsprogram på 13 uker og alt står forklart der. Les HELE heftet før du spør noe mer.

- En som ikke er særlig bekjent med trening, må få inn de koordinative egenskapene, og dette gjøres mest effektivt når det blir gjort mange repetisjoner. Deretter når de nevnte egenskapene er solide, kan en gå ned i repetisjoner, og ved slik trening så har en gjort risikoen for å bli påført skader mindre.

- Det ligger nok av fornuft i det. Cellene har en evne til å tilpasse seg omgivelsene de befinner seg i, og dette skjer fortere når det bl.a blir gjort relativt mange repetisjoner.

- Da bør du tenke deg om en gang til. Er instruktør selv, og ja, det finnes de som ikke vet noe særlig om disse treningsmetodene, men det finnes også de som faktisk gjør det. En må jo selvfølgelig være kildekritisk, men det å søke mest mulig hjelp og oppfølging i begynnelsen er en god vei å begynne.

Å anbefale minst 14 reps er ganske banalt, da det på ingen måte er et magisk tall. Det er mange øvelser som ikke egner seg på så høye reps, og å tenke på celler og slikt for en nybegynner er bare overkill. Å anbefale å trene kroppen 2 - 3 ganger i uken er i og for seg et godt råd, men hvorfor i all verden kan han ikke begynne på spesifikke treningsprogrammer, der øvelser, reps, sett o.l er balansert mtp. muskulatur, treningsvolum, intensistet og vanskelighetsgrad? Å trene hele kroppen bare på måfå er tåpelig, da folk flest ikke har kunnskapen til å sette opp et treningsprogram, og kan dermed ende opp med å trene ubalansert.

Forresten, du er bare 19 selv. Hvilken utdanning har du som kvalifiserer deg som nstruktør?

Lenke til kommentar

Hvordan vet du at det er mest effektivt med mange repetisjoner? EMG av nevromuskulær aktivitet begynner å bli ujevn etter ca. 5 repetisjoner, som gjør at koordinering blir dårligere. Kan tenkes at dette ikke er bra for å lære en teknikk.

Tviler ikke på tankegangen din angående adapsjon, men at du sier at det skjer fortere ved mange repetisjoner. Blir veldig vagt.

Jeg snakker ikke om alle instruktører. Har bare ikke tro på den gjennomsnittlige instruktøren. Hvordan skal han vite om instruktøren er kvalifisert eller ikke? Kanskje bedre å lære seg det meste selv. Hva hvis han blir satt på et idiotprogram med bare øvelser på apparater som f.eks. "Biceps GymMaster 2000"?

Lenke til kommentar
Hvordan vet du at det er mest effektivt med mange repetisjoner? EMG av nevromuskulær aktivitet begynner å bli ujevn etter ca. 5 repetisjoner, som gjør at koordinering blir dårligere. Kan tenkes at dette ikke er bra for å lære en teknikk.

Tviler ikke på tankegangen din angående adapsjon, men at du sier at det skjer fortere ved mange repetisjoner. Blir veldig vagt.

Jeg snakker ikke om alle instruktører. Har bare ikke tro på den gjennomsnittlige instruktøren. Hvordan skal han vite om instruktøren er kvalifisert eller ikke? Kanskje bedre å lære seg det meste selv. Hva hvis han blir satt på et idiotprogram med bare øvelser på apparater som f.eks. "Biceps GymMaster 2000"?

Når vi snakker om koordinative ferdigheter innenfor f.eks benkpress, så er disse blant annet balanse, rytme og ikke minst øye-hånd-koordinasjon. De nevnte blir innøvd dersom en bruker lengre tid på øvelsen og flere repetisjoner. Det sier seg selv egentlig.

Finne informasjon på nettet er noe han absolutt bør gjøre, helt enig i det, men om han får hjelp fra hva du kaller den "gjennomsnittlige instruktøren", så kan han selv gjøre en tolkning av hva han mener er best for han i den treningsperioden han er i. Når det gjelder treningsmetoder, så er det ingen fasitt på hva som er best alle, men det å få greie på hva de forskjellige har å tilby skader ingen.

Lenke til kommentar

Du kan kjøre 5 reps. med 6 sett ja, men du kan også kjøre 15 reps med 4 sett. Det jeg i hovedsak mener, og mange vil nok motsi meg på det, er at å kjøre 5x5/6 i en så tidlig fase av treningen ikke lønner seg i det lange løp. Det å begynne på 5x5 og deretter skifte over til et annet program når en stagnerer ser jeg på som en endevendt tankegang.

Over til hva jeg ser på som et bra opplegg for en nybegynner i benkpress, vil være å kjøre på med mange repetisjoner og 3-4 sett i et par måneder. Muskelvolumet vil da øke betraktlig i forhold til 5x5 metoden. Etter den tid kan en starte på med 5x5, hvor det da jobbes med et mye bedre utgangspunkt.

Hovedårsaken til at mange øyne og ører viker fra dette, er i grunn at styrkeøkningen ikke vil være i det største laget, og uten en utvikling som bare viser nye og høyere tall, så synker motivasjonen. Jeg opplever selv som instruktør alle de ivrige nye treningsutøverne som kjøper seg kosttilskudd, leser om 5x5 som gir en askeladdvirkning og hiver seg på. Som forventet etter 1 måned eller 2, så faller de fra baskotten alle sammen.

For å ta meg selv som et eksempel, så trente jeg push-ups hver dag i 2 år, når jeg da begynte med 10x4 og etter hvert 5x5, ble økningen så stor at jeg overrasket mange rundt meg, men viktigste av alt, meg selv.

Lenke til kommentar

Gå til emnet Veiledning for nybegynnere øverst i styrkeforumet og last ned RYP-heftet. Det er et komplett treningsprogram på 13 uker og alt står forklart der. Les HELE heftet før du spør noe mer.

Å anbefale minst 14 reps er ganske banalt, da det på ingen måte er et magisk tall. Det er mange øvelser som ikke egner seg på så høye reps, og å tenke på celler og slikt for en nybegynner er bare overkill. Å anbefale å trene kroppen 2 - 3 ganger i uken er i og for seg et godt råd, men hvorfor i all verden kan han ikke begynne på spesifikke treningsprogrammer, der øvelser, reps, sett o.l er balansert mtp. muskulatur, treningsvolum, intensistet og vanskelighetsgrad? Å trene hele kroppen bare på måfå er tåpelig, da folk flest ikke har kunnskapen til å sette opp et treningsprogram, og kan dermed ende opp med å trene ubalansert.

Forresten, du er bare 19 selv. Hvilken utdanning har du som kvalifiserer deg som nstruktør?

Har heller aldri nevnt 14 som et "magisk" tall. Jeg sier det at det må flere repetisjoner til for å innøve de koordinative egenskapene. Han er en uerfaren treningsutøver som bør ha et allsidig treningsprogram som går innom alle musklene i kroppen, spesielt stabiliseringsmusklene. - Hvorfor? Fordi han har ikke treningserfaring, og da oppstår det blant annet en større risiko for skader.

Folk flest har ikke kunnskapen til å sette opp et treningsprogram for hele kroppen sier du? Men de vet nøyaktig hvordan de skal sette opp et splitt-program? Da foreslår jeg at han undersøker med venner, instruktører og ikke minst her på internett, for så å gjøre en egen oppfatning om hvordan han skal sette opp treningen sin. Er det ikke det vi alle gjør.

Jeg er bare 19, ja.

Har tatt kurs.

Endret av Finne
Lenke til kommentar

Teknikken blir bedre ved mange repetisjoner. La si Per nettopp fikk seg en sykkel, og den hadde over 7 gir. Han har aldri lært seg å sykle, men han har tenkt at han skal lære seg det. Du lar ham ikke sykle i 7. gir når han først setter seg ned, gjør du vel? Nei, du velger den belastningen som gjør at han klarer å sykle lenge dersom han i første omgang holder balansen. Hvis en uerfaren skal lære nye teknikker, så la det gå noen uker med en lav gir.

Å trene hele kroppen kan i grunn være en form for generell trening.

Å være ansatt for å veilede og instruere i de forskjellige apparatene som ligger for bruk på senteret, gir tittelen instruktør. Om jeg er en god eller dårlig instruktør, får være til enhver å avgjøre selv.

Lenke til kommentar
Har heller aldri nevnt 14 som et "magisk" tall. Jeg sier det at det må flere repetisjoner til for å innøve de koordinative egenskapene. Han er en uerfaren treningsutøver som bør ha et allsidig treningsprogram som går innom alle musklene i kroppen, spesielt stabiliseringsmusklene. - Hvorfor? Fordi han har ikke treningserfaring, og da oppstår det blant annet en større risiko for skader.

Stabiliseringsmuskler sier du? Nå vet jeg ikke om knebøy og markløft er det første du lærer nybegynnere, men slik som instruktører flest holder på så setter de kunder rett på apparater, der stabiliseringsmusklene blir trent minimalt.

Alle, nybegynner som erfaren, bør ha et opplegg som går gjennom hele kroppen, enten det er en eller flere ganger i uken. Du skriver at fokuset bør ligge spesielt på stabiliseringsmusklene, men jeg er uenig. Stabiliseringsmuskler er like overvurdert som rotator cuffen når det kommer til skulderplager. Jeg mener en nybegynner må ha et opplegg som fokuserer på de store muskelgruppene, noe som i seg selv fører til at stabiliseringsmusklene blir trent. Med f.eks benkpress har man allerede dekket det mest nødvendige for bryst, fremside skuldre og triceps. Som nybegynner trenger man ikke nødvendigvis noen fancy øvelse for å styrke underarmene eller det korte bicepshodet som stabiliserer løftet. Vent, ikke en gang en konkurrerende utøver trenger å bry seg så veldig om hvordan hans korte bicepshode yter i benken. Slike stabiliseringsmuskler blir aktiverte når man trener baseløft, så hvorfor de er et tema når det kommer til nybegynnere skjønner ikke jeg.

Folk flest har ikke kunnskapen til å sette opp et treningsprogram for hele kroppen sier du? Men de vet nøyaktig hvordan de skal sette opp et splitt-program? Da foreslår jeg at han undersøker med venner, instruktører og ikke minst her på internett, for så å gjøre en egen oppfatning om hvordan han skal sette opp treningen sin. Er det ikke det vi alle gjør.

Det jeg sier er at folk flest ikke har kunnskap til å sette opp hvilket som helst treningsprogram, da de ikke vet prinsippene som må ligge bak det, enten det er progresjon, balanse mellom treningsmengde og intensitet, balanse mellom muskulatur, personlig tilpasning og en drøss med andre variabler. Du ser det overalt med nybegynnere, enten de trener splitt eller fullkropp. Fokuset ligger på overkropp, spesielt bryst og armer, mens rygg og ben blir neglisjert. Hvis en nybegynner først trener ben vil du ofte legge merke til at han har tre ganger så mye trening på fremsiden av lårene som på baksiden samtidig som de ikke er sparsomme på jallaøvelser som tåhev. Det er nettopp derfor jeg mener at en nybegynner bør starte med et balansert og utprøvd opplegg som RYP eller SL 5x5. De garanterer fremgang hvis alt blir gjennført riktig, og kroppen blir trent på et balansert vis og uten overbelastning. Hvorfor i all verden skal man ikke trene organisert fra første stund i stedet for på måfå?

Teknikken blir bedre ved mange repetisjoner. La si Per nettopp fikk seg en sykkel, og den hadde over 7 gir. Han har aldri lært seg å sykle, men han har tenkt at han skal lære seg det. Du lar ham ikke sykle i 7. gir når han først setter seg ned, gjør du vel? Nei, du velger den belastningen som gjør at han klarer å sykle lenge dersom han i første omgang holder balansen. Hvis en uerfaren skal lære nye teknikker, så la det gå noen uker med en lav gir.

Belastning har ingenting med antall repetisjoner å gjøre. Det vi prøver å poengtere er at man kanskje bør bruke samme belastning som på 10 reps bare at man trener 5. Da jeg begynte baseløft så klarte jeg for eksempel å få 5 forholdsvis greie reps på benken med 30 kg. Jeg hadde ingen problemer med å få inn 10 - 12 reps styrkemessig, men de 5 siste endte som regel opp med å ligne mer på sjonglering enn på løfting.

Å trene hele kroppen kan i grunn være en form for generell trening.

Å være ansatt for å veilede og instruere i de forskjellige apparatene som ligger for bruk på senteret, gir tittelen instruktør. Om jeg er en god eller dårlig instruktør, får være til enhver å avgjøre selv.

Hva mener du med "generell trening"? Så vidt jeg ser det så er de nevnte programmene ganske så generell trening som går gjennom hele kroppen.

Hvorvidt du er en god instruktør er det ingen av oss som har sagt noe om. Ingen av oss har blitt instruert av deg, så det er heller ingen som dømmer deg. Det er bare et par ting vi er uenige om, og det skulle bare mangle på et diskusjonsforum :)

Endret av awkward
Lenke til kommentar

Noen av grunnen til at jeg mener metoden ikke egner seg for nybegynnere er:

1. Kroppen og musklene trenger å tilpasse seg øvelsen og teknikkene som brukes, derfor mener jeg det er behørig med flere repetisjoner.

2. Flere repetisjoner gjør at det kommer mer avfallstoffer i musklene som stimulerer til hormonutskillelse og muskelvekst. Å gå ned til 5x5 når musklenfibrene er større gir en større fortjeneste.

3. Skaderisikoen er større ved 5x5 - dersom belastningen er stor nok

Hvis du tenker 5x5 med f.eks 10-70 % av 1RM, så kan jeg støtte den, men med punkt 2 i betrakning, så mener jeg det er bedre med flere repetisjoner.

Kurset består av en skriftlig og en intruksjonsprøve som en må bestå. Går innom treningsprinsipper, anatomiske faktorer innenfor trening osv. Men for min del var det mye repetisjon. Men for å repetere: Er en ansatt på et treningssenter for så å gi veiledning og instruksjon av hvordan apparatene fungerer, så gir det tittelen instruktør. Ikke mer hokkus pokkus enn som så.

Nei for all del, men skjønner ikke hvordan det er relevant innenfor det vi diskuterer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...