Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Acer 6920g Laptop - Hva feiler det skjermkortet mitt?

Anbefalte innlegg

Heisann! I sommer kjøpte jeg en splitter ny Acer 6920g bærbar med følgende specs:

-Intel Core Duo 2 prosessor T8300 2,4Ghz

-GeForce 9500M GS Turbocache

-3GB DDR2 ram

-250GB Harddisk

Men nesten helt siden første dag har jeg hatt litt problemer med skjermkortet mitt. Jeg sliter rett og slett med å spille store 3D spill som f.eks. Fallout 3 osv. Det som skjer er at spillet starter og alt kjører flytende den første halve timen kanskje (varierer veldig). Plutselig stopper spillet litt opp, og når jeg får tilbake styringa igjen går spillet veldig sakte. Noen ganger kan til og med skjermen plutselig bli lilla og da stopper spillet helt opp. Det er veldig frustrerende da det er en dyr PC til 10000kr.

Lurer bare på om det er noen software problemer, eller om jeg rett og slett må levere den inn igjen. Tar gjerne all hjelp jeg kan få, da jeg kjøpte den i Danmark og det sier seg selv at det ikke bare er å fly ned og levere den på dagen. Ikke for en fattig student ihvertfall. ;)

Har prøvd å skru av Powermizer, oppgradere drivere og til og med undervolta cpu'en og jeg kan si med en gang at det ikke er temperaturen på GPU'en for den sjekker jeg etter hver gang det skjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okay.. Men det er merkelig fordi jeg faktisk kjører fallout 3 helt flytende, helt til skjermkortet bare ''streiker''.. Max tempen på skjermkortet ligger på rundt 56C. Det er ikke så mye for et skjermkort egentlig. Har prøvd drivere fra laptopvideo2go før. Det var ikke helt optimalt, men skal prøve igjen nå tror jeg.

Lenke til kommentar
Heisann! I sommer kjøpte jeg en splitter ny Acer 6920g bærbar med følgende specs:

-Intel Core Duo 2 prosessor T8300 2,4Ghz

-GeForce 9500M GS Turbocache

-3GB DDR2 ram

-250GB Harddisk

Men nesten helt siden første dag har jeg hatt litt problemer med skjermkortet mitt. Jeg sliter rett og slett med å spille store 3D spill som f.eks. Fallout 3 osv. Det som skjer er at spillet starter og alt kjører flytende den første halve timen kanskje (varierer veldig). Plutselig stopper spillet litt opp, og når jeg får tilbake styringa igjen går spillet veldig sakte. Noen ganger kan til og med skjermen plutselig bli lilla og da stopper spillet helt opp. Det er veldig frustrerende da det er en dyr PC til 10000kr.

Lurer bare på om det er noen software problemer, eller om jeg rett og slett må levere den inn igjen. Tar gjerne all hjelp jeg kan få, da jeg kjøpte den i Danmark og det sier seg selv at det ikke bare er å fly ned og levere den på dagen. Ikke for en fattig student ihvertfall. ;)

Har prøvd å skru av Powermizer, oppgradere drivere og til og med undervolta cpu'en og jeg kan si med en gang at det ikke er temperaturen på GPU'en for den sjekker jeg etter hver gang det skjer.

Jeg har samme laptop og har også hatt problemer med downclocking i spill.

Tror det er CPUen som blir for varm og nedklokkes, ikke GPUen.

Dette fikses lett ved å bruke RMClock til å få CPUen til å kjøre på maks hatighet hele tiden:

Velg Profiles>Maximal Performance>

huk av: Use P-state transitons under AC adapter

Deretter blar du ned til den høyeste multiplieren (11x hos meg) og sørger for at bare den er huket av.

Gå til Profiles igjen og velg Maximal performance under AC, og klikk apply.

Det funket hverfall hos meg.

Endret av sondredh94
Lenke til kommentar

Jeg har samme laptop og har også hatt problemer med downclocking i spill.

Tror det er CPUen som blir for varm og nedklokkes, ikke GPUen.

Dette fikses lett ved å bruke RMClock til å få CPUen til å kjøre på maks hatighet hele tiden:

Velg Profiles>Maximal Performance>

huk av: Use P-state transitons under AC adapter

Deretter blar du ned til den høyeste multiplieren (11x hos meg) og sørger for at bare den er huket av.

Gå til Profiles igjen og velg Maximal performance under AC, og klikk apply.

Det funket hverfall hos meg.

Hei! Kjører RMClock nå på full styrke, men fortsatt skjer det når jeg spiller fallout 3, desverre. Tror nok jeg har et defekt skjermkort! :thumbdown:

Men takk for hjelpa likevel!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...