cbfn Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Jeg og mine medansatte jobber som resepsjonister m.m. på et treningssenter, hvorav vi her sitter på PC hele arbeidstiden med liten og til grad ingen aktivitet med kunder. Dette har blitt "akseptert" av arbeidsgiver, og vi har ikke fått noen konkrete retningslinjer på hva som er lov og ikke lov. Her har vi brukt MSN, et program hvorav kontakter kan snakke sammen, og som baserer seg på en privat e-post-adresse. Uten vår viten har dette blitt loggført, og flere av oss har fått advarsler, hvorav tre slike 'advarsler' fører til oppsigelse. Via dette programmet har vi diskutert flere private emner med andre utenforstående personer, men også emner som krenker arbeidsplassen og andre ansatte. Vi har heller ikke fått beskjed om at vi ble loggført, ikke muntlig eller skriftlig. Jeg har heller ikke skrevet under et IT-reglement. Vi prøver nå å få fram at slik overvåking som her har blitt gjort er ulovlig. Noen som vet hva slags lovhjemler som blir brukt og hva vi kan bruke som 'virkemiddel' mot arbeidsgiver? Tusen takk for all hjelp! Endret 29. januar 2009 av ProXhimo Lenke til kommentar
SSL Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Er du fagorganisert? Sjekk med tillitsmann eller kontaktperson. En telefon til Datatilsynet er også et hett tips. Lenke til kommentar
cbfn Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 I en alder av 18 er jeg, eller mine medarbeidere, fagorganiserte. Men jeg må vel fortsatt ha rettigheter, siden lovene i Norge verner sterkt for privatlivet? Skal ta en telefon til Datatilsynet senere i dag. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Ja det er fortsatt ulovleg av arbeidsgiver å drive overvåkning av sine ansatte, men hadde dere vært fagorganiserte så kunne dere latt fagorganisasjonen ta seg av det juridiske. No må dere gjøre dette selv, men ta kontakt med datatilsynet og høyr kva dei seier. Var det ingen av dere som tenkte på å sjekke om MSN logga samtalane forresten? Er uansett ikkje noke særlig å logge samtalar på jobb pcen. Eller har arbeidsgiver brukt eit program som sender loggane til ei anna datamaskin? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Var det ingen av dere som tenkte på å sjekke om MSN logga samtalane forresten? det er fult mulig å gjøre dette fra feks en server også eller at det er lagt inn et skjult program på maskinen som logger all msn-trafikk. Lenke til kommentar
cbfn Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Dette skjedde gjennom MSN-programmet, og det var egentlig skrudd av, men ble "magisk" skrudd på igjen. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Stygg arbeidsgiver du har... Lenke til kommentar
cbfn Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Veldig sant! Men tenkte at en analogisk tolkning av personopplysningsloven § 38 jamfør § 36 vil det gå utover denne situasjonen. Vi har jo heller ikke fått beskjed om tolkningen jamfør popplyl. § 40 analogisk. Vil dette være riktig, eller er det noen lovhjemler som går utover dette? Er det ikke noe i EMK som blir brutt? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Har dere fått advarsel på innhold, eller bare generelt at dere har brukt MSN? Jeg vil tro at det er innenfor arbeidsgivers rettigheter å logge f.eks. AT msn blir brukt. Men neppe HVA som sies (i alle tilfeller ikke uten deres samtykke). Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Det høres rimelig ut at man kan logge aktivitet, men ikke innholdet av private samtaler, ja. Jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at det er rettsstridig hvis det er det som faktisk har skjedd her. Jamnfør tråden om lesing av private eposter. Dette minner meg om mine unge dager (lenge før MSN). Der jeg jobbet hadde vi en minimaskin med terminaler, og den hadde en tilsvarende chattefunksjon. Den benyttet jeg en tid til å sende diskrete meldinger til firmaet søte unge sekretær. (Hun var ikke interessert, viste det seg, men det er en annen sak.) En vakker dag når jeg kom på jobben sto folk rundt noe som hang på veggen. Det var IT-sjefen som hadde skrevet ut alle mine meldinger til damen og hengt dem opp på veggen. En annen historie fra samme firma. Samme IT-sjef kom en dag trekkende med en kompis som solgte databaserte adgangssystemer. Vi brukte gode gammeldagse stemplingsur den gangen. Så han tok med seg selgeren inn til sjefen for firmaet for at han skulle høre om alle produktets fordeler. Han listet opp alle mulighetene, og avsluttet med: "Setter du en slik kortleser på toalettdørene, kan du til og med vite hvor lenge de sitter på do!" Hvorpå sjefen svarte tørt: "Om jeg fant på noen så dumt ville jeg ikke hatt noen ansatte lenger..." Geir Lenke til kommentar
Erman Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Via dette programmet har vi diskutert flere private emner med andre utenforstående personer, men også emner som krenker arbeidsplassen og andre ansatte. Uavhengig av temaet i tråden, hvis jeg hadde ansatt dere og funnet ut at dere krenket ansatte og min arbeidsplass, ville jeg også sparket dere. Det er noe som heter arbeidsmoral. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Hvorfor bruker du MSN i arbeidstida? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Hvorfor bruker du MSN i arbeidstida? Les førstepost. Noen må være tilstede i resepsjonen til enhver tid, og det er ikke nødvendigvis så veldig mye å gjøre bak der. Lenke til kommentar
cbfn Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Nettopp. Jeg forstår at mye som ble skrevet der ikke var spessielt smart, men arbeidsgiver har ikke lov til å lese det uten å informere oss først? Det blir jo som å ha en 'keylogger' på maskinen, eller lese gjennom mailen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Han har ikke lov til å logge dine msn-samtaler. Han har muligens lov til å logge at du bruker msn, dog. Men uansett hva han har og ikke har lov til, så er det feil måte å drive en bedrift på, hvis han overvåker og "pisker" dere. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Hvorfor bruker du MSN i arbeidstida? Les førstepost. Noen må være tilstede i resepsjonen til enhver tid, og det er ikke nødvendigvis så veldig mye å gjøre bak der. Er det noen god grunn, da? Arbeid er ikke leisure-time. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Vel, all den tid det ikke akkurat finnes så veldig mye annet å gjøre, så hvorfor ikke? Så lenge det ikke går ut over de arbeidsoppgavene han har, hvorfor skal han ikke lese aviser/sitte på internett/whatever når han ikke har noe annet å gjøre? For å være vanskelig? Av prinsipp? Nå forutsetter jeg selvfølgelig at han yter den service som forventes når det kommer folk, og at han klarer å gjøre eventuelle andre arbeidsoppgaver bak disken på en tilfredsstillende måte. Lenke til kommentar
cbfn Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Vilkårene for å få lov til å sitte på MSN, eller andre ikke-jobb-relaterte-gjøremål, er at man har mulighet til det. Dette vil si at man må ha gjort arbeidsoppgavene, og ikke sette noe med høyere prioritet. Jeg mener også at det ikke er lov, men hadde vært greit om jeg fikk noe mer konkret å gå etter! Lenke til kommentar
SSL Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Hva sa de på Datatilsynet? Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Via dette programmet har vi diskutert flere private emner med andre utenforstående personer, men også emner som krenker arbeidsplassen og andre ansatte. Uavhengig av temaet i tråden, hvis jeg hadde ansatt dere og funnet ut at dere krenket ansatte og min arbeidsplass, ville jeg også sparket dere. Det er noe som heter arbeidsmoral. Akkurat det samme tenkte jeg, faktisk. Hadde jeg vært arbeidsgiver, og jeg hadde oppdaget at en av mine ansatte brukte bedriftens tid og utstyr til å spre negativ omtale om bedriften, hadde jeg funnet korteste vei for å si deg opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå