cbfn Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Jeg og mine medansatte jobber som resepsjonister m.m. på et treningssenter, hvorav vi her sitter på PC hele arbeidstiden med liten og til grad ingen aktivitet med kunder. Dette har blitt "akseptert" av arbeidsgiver, og vi har ikke fått noen konkrete retningslinjer på hva som er lov og ikke lov. Her har vi brukt MSN, et program hvorav kontakter kan snakke sammen, og som baserer seg på en privat e-post-adresse. Uten vår viten har dette blitt loggført, og flere av oss har fått advarsler, hvorav tre slike 'advarsler' fører til oppsigelse. Via dette programmet har vi diskutert flere private emner med andre utenforstående personer, men også emner som krenker arbeidsplassen og andre ansatte. Vi har heller ikke fått beskjed om at vi ble loggført, ikke muntlig eller skriftlig. Jeg har heller ikke skrevet under et IT-reglement. Vi prøver nå å få fram at slik overvåking som her har blitt gjort er ulovlig. Noen som vet hva slags lovhjemler som blir brukt og hva vi kan bruke som 'virkemiddel' mot arbeidsgiver? Tusen takk for all hjelp! Endret 29. januar 2009 av ProXhimo Lenke til kommentar
SSL Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Er du fagorganisert? Sjekk med tillitsmann eller kontaktperson. En telefon til Datatilsynet er også et hett tips. Lenke til kommentar
cbfn Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 I en alder av 18 er jeg, eller mine medarbeidere, fagorganiserte. Men jeg må vel fortsatt ha rettigheter, siden lovene i Norge verner sterkt for privatlivet? Skal ta en telefon til Datatilsynet senere i dag. Lenke til kommentar