Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 jeg er ganske sikker på at USA og andre store stater har forsket på å lese folks tanker. så hvor langt har de kommet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) sjekk 60min nå ;o ja jeg så på det og sjekket tråden. nå blir jeg skremt, veldig skremt. edit: til dere som ikke så det Endret 28. januar 2009 av Slettet-T9cKWhDpN0 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Jeg så innslaget nå, og det er mindblowing i dobbelt forstand. At noen skal kunne scanne hjerneaktiviteten og gjenkjenne tanker utfra hvilke områder i hjernen det er aktivitet i høres helt sci-fi ut. Dette kan trolig både brukes og misbrukes i ikke altfor fjern framtid (dette er ikke snakk om telepati, men kun avlesing av tanker ved å gjenkjenne karakteristiske aktivitetsmønstre i hjerneaktiviteten). F.eks kan jeg tenke meg at dette kan være gode nyheter for folk med tung kommunikasjonsfunksjonshemming, f.eks ville geniet Stephen Hawking kunne kommunisert bedre med omverdenen med slikt utstyr som dette. Skjønt det største problemet blir vel da å lage en personlig MRI-maskin i hendig lommeformat. Tidligere har man eksperimentert med såkalt biofeedback og biofeedbackstyring av f.eks jagerfly (som kan gi jagerpiloter mer direkte og dermed raskere kontakt med styringen av flyet). Da har man hittil ikke lest av hvor i hjernen tankene oppstod og tolket tankene ut fra det, men i stedet målt av de elektriske feltene fra hjerneaktiviteten på utsiden av hodet og latt personen selv trene seg opp til å styre flyet eller noe annet ved å tenke på en eller annen måte. Ulempen med biofeedbackstyring er at man må kunne skjelne mellom at piloten snur på hodet for å se på noe interessant eller vakkert, eller at piloten snur på hodet for å styre flyet i den retningen. Så foreløpig har biofeedbackstyring forblitt på forsøksstadiet. Men når (hvis) det er mulig (om noen år) å faktisk lese av hvorfor piloten snur på hodet ved å lese pilotens tanker, så kan flyet velge å ta et bilde av det piloten ser på, eller svinge dit flygeren vil. Og med et sånt system vil det nok bli sterk militær interesse i disse tankelesingsprosjektene. Da vil dette ta av for alvor, for de militære har ofte digre pengepotter for forskningsprosjekter som fører teknologien framover med stormskritt. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 At det kan brukes av politiet for å fastslå skyld har jeg lite imot, men ellers.. fu.. Vil ikke at "Men tankene mine får du aldri" skal oppheves. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Ser for meg pålagt månedlig oppmøte for tankelesing for å lese av de ulovlighetene man har gjordt den siste måneden og rapportere det inn for å få skrevet ut bøter/fengsel for de aktivitetene; piratkopiering, kjøre for fort, hasjrøyking osv... Invasjon i privatlivet med andre ord . Tipper at datatilsynet ikke kommer til å like det veldig godt om dette funksjonabelt skulle komme til Norge en gang om noen tiår. Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 At det kan brukes av politiet for å fastslå skyld har jeg lite imot, men ellers.. fu..Med mine paranoide tanker jeg faar naar noen andre i nærmiljöet gjör noe galt ville jeg ikke likt slik teknologi. Hadde havnet i fengsel paa null tid Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Kun hvis man er mistenkt i en alvorlig sak da. Ikke tankepoliti. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Ser for meg pålagt månedlig oppmøte for tankelesing for å lese av de ulovlighetene man har gjordt den siste måneden og rapportere det inn for å få skrevet ut bøter/fengsel for de aktivitetene; piratkopiering, kjøre for fort, hasjrøyking osv... Invasjon i privatlivet med andre ord . Tipper at datatilsynet ikke kommer til å like det veldig godt om dette funksjonabelt skulle komme til Norge en gang om noen tiår. Tvilsomt om det kommer til å skje, i allefall med dagens teknologityper. En fMRI-maskin er i bunn og grunn to maskiner "inni" hverandre - en MR-maskin (stor og tung, krever digre superledende magneter) som tar et anatomisk bilde av vannet/fettet i kroppen, og en PET-scanner, som er litt mindre (og virker ved at pasienten injiseres med radioaktivt sukker, som man så kan følge til de områdene av f.eks. hjernen som bruker mye sukker). Poenget er at MR-maskinen gir deg et 3d-bilde av hvordan innvollene dine ser ut, og PET-scanneren gir et bilde av hvor de bruker sukker - og ved å legge bildene oppå hverandre, ser man hvilken del av hvilket organ som gjør hva. Kjempefint til å finne f.eks. kreft, men personlig ville jeg ikke injisert meg selv med et radioaktivt stoff som er heftig nok til at man kan lage film av aktiviteten ved å legge seg inn i en diger partikkeldetektor, uten at det hadde vært streng nødvendig... Laserdot-opplegget har jeg ærlig talt liten tro på. Du kan kanskje måle stressnivå etc. alá vanlig løgndetektor, men ikke noe mer enn det. (bare spør - jeg studerer sammen med en del folk som jobber med PET-scannere, nærmere bestemt MR-kompatible PET-scannere) Lenke til kommentar
!alex! Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 yaawwn... dette er gammelt nytt, ser ut som media bruker et par år på å snappe opp slike ting. Tror jeg leste om dette i science eller nature for over 2 år siden. Disse teknikkene er så primitive at alle som vurdere å lage seg aluminiumshatt kan godt vente hvertfall 30 år. De leser ikke tankene heller, det er temmelig missvisende, de ser etter mønstre som lyser opp i den visuelle cortexen når man ser bildet de har teste på masse av folk for å kunne kjenne igjen bildet. Altså hvis du tenker på glass når de viste vinduet, så ville maskinen fortsatt ha sagt "window" For å lese evt. tanker så måtte vi først hatt en teori om hjernen, samt nøyaktig nok utstyr til å kunne gjøre målinger på neuron nivå. Begge disse tingene er vi milevis ifra. Denne "lesingen" av tanker samt rekonstrueringen av bilder osv. som er blitt gjordt er hva vi kan se på som de lavthengende fruktene fra slik forskning. Hva som ville ha imponert meg er hvis de kunne rekonstruere en hel settning sagt av min lille "homunculus" i hjernen eller et høyoppløselig bilde av en tanke elle et bevegende bilde. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Dette er et interessant tema. Som alex sier er det nok ikke noe å frykte/glede seg til før om noen år. For tiden er vel problemet at man ikke klarer å få til kombinasjonen rask og høyoppløselig scanning, men bare en av delene. En løsning blir nok å sende små nanoroboter rundt i hjernen som scanner hvert sitt lille området. Etterhvert så vil man nok klare å "oversette" disse bildene og vi vil komme nærmere og nærmere ren tankelesing. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Kun hvis man er mistenkt i en alvorlig sak da. Ikke tankepoliti. *kikker bort på 1984-boka som ligger ved siden av meg* OT: Spennende ja, men er nok et stykke frem i tid før vi får det nøyaktig nok til at det har noen nytteverdi for vanlige folk. Lenke til kommentar
Evilfish Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 ja da er det bare å vente på den nye hitler så er vi slaver i resten av våres eksistens... og de som er imot får sletta disse dumme tankene om frihet osv Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 ja da er det bare å vente på den nye hitler så er vi slaver i resten av våres eksistens... og de som er imot får sletta disse dumme tankene om frihet osv Unnskyld, men hva skulle hensikten med et slikt samfunn være? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 ja da er det bare å vente på den nye hitler så er vi slaver i resten av våres eksistens... og de som er imot får sletta disse dumme tankene om frihet osv Unnskyld, men hva skulle hensikten med et slikt samfunn være? å være lederen med masse arbeidskraft som ikke kan tenke en tanke om frihet. Lenke til kommentar
Evilfish Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 tja, sikkert en del hitlers der ute som kunne tenke seg å være sumpreme commander of the world Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 å være lederen med masse arbeidskraft som ikke kan tenke en tanke om frihet. Høres ut som et veldig fattig liv, imo. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Tipper vedkommende bryr seg om din o. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Kunne du tenkt deg å leve et liv blant tankeløsezombier? Det hadde ikke jeg, iallefall. Liker best når mennesker er mennesker, jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå