saxin Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Jeg har lenge vurdert å kjøpe meg en jaktradio som jeg kan bruke for å kommunisere med kjentsfolk under jakta. Tittet rundt på nettet og så at de lå rundt 2000 kroner og oppover. Avstand opp til 4km. Men så hørte jeg at det fantes VHF-radioer også som kunne brukes til mye mere. Som man kunne høre politisnakk, flysnakk, jaktsnakk osv. Så på denne og den koster jo ca. 1300 kroner. Dette er jo mye billigere enn en jaktradio. Hva kan grunnen til dette være? Man skulle jo tro at det ville være omvendt, iom at man kan gjøre mere med VHF-radioen? Lurer også på hvordan det fungerer med frekvenser osv. Har en kammerat med en politiradio som ikke finner noen kanaler når han søker. Men ved å stille inn disse frekvensene manuelt, så kan han høre på selv om dette er LANGT unna 4km (snakker flere mil). Hvordan kan det gå seg til? Godt mulig jeg som ikke har forstått greia, så om dere kunne forklart litt rundt dette så hadde jeg blitt veldig glad. Endret 28. januar 2009 av saxin Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Prisforskjellen er vel først og fremst at det er to ulike merker, og de selges i to ulike butikker. På "innsiden" er nok de to radioene ganske like, mens Alinco'en har alle muligheter for en liten nerd til å stille inn kanaler selv er Icom'en laget for å være max brukervenlig for en 60 år gammel elgjeger. Du kan få alle kanalene på Icom'en også, men du må nok til en forhandler for å få "låst opp"/programmert inn de øvrige kanelene, og der får du selvsagt ikke politi og andre kanaler som du ikke har konsesjon på. Hvor mye du kan gjøre med radioen, har vel egentlig lite med prisen og gjøre, da den gjerne er basert på hva folk er villig til å betale og produksjonskostnader. (f.eks er en toyota med 4 hjulstrekk og høy og lav girserie ofte billigere enn en jaguar, selv om sistnevnte bare har drift på to hjul) Radioers rekkevidde kommer an på en rekke faktorer, men de mest fremtredende for VHF-radioer er sendeeffekt og antennens plassering. Ofte skal det også svert lite til for å bedre sende/mottaksforhold drastisk, f.eks å stå oppå en stubbe eller gå på toppen av en liten knaus kan være det som skal til. Med 5W Icom radioer har jeg både opplevd att 2 personer 100 meter fra hverandre, på hver sin side av en liten fjellknatt, ikke har hørt hverandre. Og jeg har ligget i Skagen havn og pratet med Tjøme radio, som er 185 kilometer borte (nå har riktignok Tjøme radio 1000W sendeeffekt og det er kun åpnet hav imellom). Lenke til kommentar
saxin Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Aha... Da tror jeg nok at jeg går for en VHF-radio da. Morsomt å kunne høre/prate på andre ting enn bare jakt. Har du/dere noen anbefalinger til en fin radio jeg kan kjøpe? Endret 4. februar 2009 av saxin Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 De er begge VHF-radioer, de sender og mottar på VHF-båndet, men det er nok mulig å ha mer morro med den Alinco-radioen, eller tilsvarende en. Du sier "høre/prate på annet enn jakt", husk da at det hverken er lov eller særlig lurt å sende på veldig mange frekvenser. Ikke alt det er lov å høre på heller, men om du bare lytter gjør du ingen skade. Så kjøper du en der du må stille inn frekvensen selv, så pass på å skaff deg en frekvensplan først. Ikke særlig kult å forstyrre f.eks frekvensene til ambulansehelikopterene. Om du derimot bruker en kanal beregnet på skip til skip kommunikasjon når du er langt på fjellet, eller en kanal forbeholdt OsloSporveier når du er i Tromsø er mer uskyldig, og det skal vel mye til at noen hisser seg opp over det. Lenke til kommentar
saxin Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Takk for svar. Jeg er på ingen måte ute etter å gjøre skade eller forstyrre på noen som helst måte. Bare artig å ha muligheten for å kunne sende. Når prisen ikke er så høy heller, så er det jo 'fint' med flest mulig ting for en så lav pris. Kan du forklare hva frekvensplan er for noe? Har du noen forslag til radio jeg kan kjøpe da? Opp til omkring 2000 kroner kunne jeg tenke meg. edit: frekvensplan - en oversikt over frekvenser og hvilke "kanaler" de hører til. Endret 5. februar 2009 av saxin Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 [...] frekvensplan - en oversikt over frekvenser og hvilke "kanaler" de hører til. jepp, du finner den her. Lenke til kommentar
saxin Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 Er det mulig å få noen forslag til en radio jeg kan kjøpe meg nå da? - Skal kunne brukes til jakt (både sende/motta) - Vil kunne høre på politiradio Dette er vel det viktigste. Maksimum 2000 kroner tenker jeg vi sier Lenke til kommentar
saxin Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Mulig å få noen forslag? Lenke til kommentar
jan-tore Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Den VHF radion du har sett på har ikke dem frekvensene du er ute etter. Ta deg en tur til søta bror og kjøp deg en ICOM IC-T3H så får du det du er ute etter. Pris en plass mellom 2000 - 3500 kr. Lenke til kommentar
saxin Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) Var en tur i Sverige for et par dager siden og stakk da innom en elektronikk butikk. Der hadde de noen radioer og en i betjeningen der hjalp meg å finne en radio. Jeg sa at jeg ønsket meg en radio som jeg kunne bruke som jaktradio i Norge, men at jeg også hadde et ønske om å kunne bruke den til å høre på politiradio. Han fant da frem en radio; Icom IC-V85. Den mente han passet perfekt til meg. Endte da opp med å kjøpe denne. Nå lurer jeg på hvor jeg kan finne frekvens til jaktkanaler, slik at jeg kan lagre disse. Kanskje noen av dere vet de(n) eksakt(e) frekvensen? Jeg bor på Øvre Rommerike om dette skulle ha noe å si. Endret 24. februar 2009 av saxin Lenke til kommentar
jan-tore Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Tror du har blitt lurt av selgeren da. Frekvensområdet til sending på denne ligger etter tekniske data ligger innen 144-146 MHz DVS.2 meter båndet til amatørradiobrukere. Det frekvensområdet du må ha for sending på jaktfrekvensene ligger mellom 138-143.900 MHz . For bare lytting er den god nok.Dekker fra 136-174 MHz. Lenke til kommentar
saxin Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Er du helt sikker på dette? Hvis dette stemmer så er det jo utrolig dumt! Regnet med at den skulle fungere som jaktradio, da jeg presiserte at radioen måtte virke som jaktradio i Norge. Dette sa han at ikke skulle være noe problem. Må jeg ta turen til Sverige for å levere inn radioen da? Virket ikke som de hadde så mange radioer i butikken heller. Beste blir kanskje å levere radioen og få pengene tilbake for så å besøke en annen butikk og håpe de har radioen du har anbefalt her tidligere; ICOM IC-T3H ? Lenke til kommentar
jan-tore Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Generelt: ICOM IC-V85 Modulasjonstype®: FM, Spenning: 7.2V DC Dimensjoner: BHD 56x110x34.4mm Vekt: 310g Sender: Frekvensområde: 144-146MHz RF utgansgeffekt 7.0/4.0/0.5W valgbart Mottager: Frekvensområde 136-174MHz Ifølge dette vil den ikke gå på jaktkanalene da frekvensområdet ligger på sendersiden imellom 144-146 MHz. Da må den i såfall være modifisert i butikken. Prøv og legg inn de frekvensene du fikk av meg i går og prøv den mot en annen jaktradio så vil du finne ut om den er modifisert sån at den virker.Kan du sende til en annen jaktradio er den ok. Håper det går bra. Endret 25. februar 2009 av jan-tore Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå