Jobby Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Okey, litt rart at jeg får mer enn 533MHZ da, uten at det skal klikke =( Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Ikke ofte man ser sånne begrensninger nå for tiden, men akuratt på det hovedkortet er det som nevnt gjengitt flere steder "med rød skrift" (på selve produktsiden, i manualen, i memory-support-list) Lenke til kommentar
Jobby Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2009 Er den en måte å sjekke om jeg har 4GB som funker i linux? Meny eller noe? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Har ikke brukt Ubuntu på en stund, men skal vel ligge en "System Monitor" et sted i menyen. (evt. du må hente/laste den ned fra pakkebrønn først) Lenke til kommentar
Jobby Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2009 Fant det, det står at jeg har 2GB ram =( Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Har du prøvd med 3 brikker? (og ikke bare 4 samtidig) og manuelt sette memclock (ram hastighet) i BIOS til 266mhz(533) eller 333mhz(667) I oversikten finns det en konfigurasjon (spor 1+2+3) som fungerer med 3. (dog er det 2 stk. single-side brikker + 1 stk. double-sided) Lenke til kommentar
Jobby Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) de røde varsligene kommer, tipper den kommer til å klikke igjen, når jeg stiller manuelt så kommer det alltid noen røde advarsler.. Prøvde og sette i 3gb ram med 667mhz, viser bare 2gb enda Endret 30. januar 2009 av Jobby Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Er vel denne menyen du stiller i? Jeg er ikke særlig kjent med Bios for Intel socket, men slik jeg tolker det skal; CPU Host Frequency = 200 og hvis du forandrer System Memory Multiplier (SPD) fra Auto til manuell, får du opp en ny undermeny(er) hvor du kan stille i? (eller i Memory Frequency (Mhz) Ville også satt ned volt'n igjen til standard(1.85v) hvis du tidligere har økt denne. Men, kan også rett og slett være at det ikke går (SS vs. DS ram issuet) Lenke til kommentar
Jobby Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Er den menyen ja, hater den allerede ^^ Når jeg klokker cpuen med 200mhz så kommer det en rød varsel, så klikker PCen etter en liten stund. Når jeg setter ned volten så vil ikke PCen starte med 4GB RAM, bare fryser seg. System Memory Multiplier (SPD) fra Auto til manuell, får du opp en ny undermeny(er) hvor du kan stille i? (eller i Memory Frequency (Mhz)- Stemmer, når jeg har den i Auto så funker den fint, men når jeg begynner å stille manuelt så kommer den røde varslingen igjen, også klikker pcen etter en liten periode igjen. Endret 30. januar 2009 av Jobby Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Når jeg klokker cpuen med 200mhz så kommer det en rød varsel, så klikker PCen etter en liten stund. "hvorfor" skal/må du klokke cpu? Vil det ikke være best å la den stå på 200, siden prosessoren din(Core 2 Duo E4600) har 800 FSB hastighet? Lenke til kommentar
Jobby Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2009 Tatt av klokken nå.. Hva som er forsjellen på single sided og double sided minne? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Har noe med arkitekturen og hvordan chipsetet "ser" ram'n. Er lett å tro (se det visuellt) at SS ram nok kun har chips på ene siden, mens DS har chip's på begge sider av rambrikka, men sånn henger det vistnok ikke sammen. Ram-produsentene er heller ikke flinke til å opplyse om SS/DS, så et alternativ for å fastslå hva-er-hva, kan være å ta utgangspunkt i Ram-abbefalingsliste/QVL hos hovedkortprodusenten, som viser ram-produsentens kode/varenr. for SS/DS Ditt HK http://www.giga-byte.com/FileList/MemorySu...31-ds3l_1.0.pdf Nå er disse listene ofte begrenset m.h.t. utvalg, og av det som er der, er kanskje ikke alltid lett å finne i nettbutikken. Fremfor å bruke enda mer penger på annen type ram, er det vel i mange tilfeller bedre med et nytt HK som takler rammen man i første instans kjøpte. Eller slå seg til ro med 2x1GB :-) Endret 30. januar 2009 av Mekkus Lenke til kommentar
Jobby Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2009 Viss jeg har fortstått dette riktig, så trenger jeg 4x SS ram for å få 4gb på dette hovedkortet. Hva er det du/dere anbefaler av SS ram? Eller bare kjøpe nytt hovedkort som støtter 4gb med de ram brikkene jeg har nå? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Jeg ville slått meg til ro med 2x1GB Å gå ut å kjøpe/finne SS-ram til det hovedkortet kan fort bli tombola, okke som tror jeg. På den annen side kunne du forsøkt PC6400/800MHz 2x2GB Kit til rimelige kr.400, men er neimen ikke sikker på om hk'et støtter 2GB size brikker heller. (som en "generell regel" er 2x2GB size brikker alltid å foretrekke fremfor 4x1, siden det tradisjonelt har vært forbundet med issues å fylle alle 4 slotene) Går du for nytt HK med støtte for både cpu'n din & DDR2 PC8500 rammen, er såvidt jeg ser, Intel P45 chipset noe som passer (vær dog oppmerksom på at det i den serien finnes HK med støtte for både DDR2 og DDR3 ram, -så pass opp for sistnevnte) > Intel P45 prisguiden (med alle mulige forbehold, siden jeg til daglig ikke er "Intel-menneske") Lenke til kommentar
Jobby Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2009 (endret) Tar dessverre ikke en sjanse på å kjøpe nytt hovedkort dersom man ikke er 100% sikker på at det skal virke med de RAM-brikkene jeg har nå, får bare kjøre 2GB ram Takker for all hjelpen uansett! Noen som er 100% sikker på hva slags hovedkort jeg trenger? Endret 31. januar 2009 av Jobby Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå