Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tips til studieteknikker?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pugg hardt, etter hvert avsnitt stiller du deg selv spørsmål for å kontrollere om du kan det du har lest og slik at det du har lest går over til langtidshukommelsen :). Tenk over det du har lest etter hvert avsnitt, så husker du så mye bedre :D.

Okei ;) Tusen takk, noen andre som har forslag?

Lenke til kommentar
Pugg hardt, etter hvert avsnitt stiller du deg selv spørsmål for å kontrollere om du kan det du har lest og slik at det du har lest går over til langtidshukommelsen :). Tenk over det du har lest etter hvert avsnitt, så husker du så mye bedre :D.

Er ganske enig i denne. Etter å ha lest noen avsnitt repeterer jeg dem stille for meg selv med egne ord. Da sitter det. Men det viktigste er ikke å pugge, men å forstå det du leser. Pugger du det så husker du det 2 min, men dersom du forstår f.eks naturfagen så sitter det en god stund altså ;)

Lenke til kommentar

Språk lærer du først og fremst ved å bruke det, glose-, grammatikk- og eventuelt skriftspråkpugging er kun en mindre del. Skaff deg noe kultur på språket som skal læres. Musikk, film, bøker, spill. Rammstein var veldig nyttig for meg da jeg lærte tysk. :)

Lenke til kommentar

Den aller aller letteste måten å lære språket på er å besøke landet, for de som har muligheten til det. Språkreise i sommerferien gir så utrolig mye, hvertfall hvis du gidder å engasjere deg. Ellers er barnebøker en fin ting.

Lenke til kommentar

Når det gjelder realfag som matte og fysikk, så synes jeg det hjelper å lese gjennom kapittelet et par ganger - og deretter regne masse oppgaver for å få det i fingrene. Sjekk så fasiten. Har du feil svar, prøv å finn hva du har gjort feil og finn ut hva du burde gjort.

Andre fag som religion, samfunn etc. pleier jeg å skrive et sammendrag/stikkord (tenker at jeg skal lage foredrag om emnet), og deretter leser gjennom dette og pugger.

Lenke til kommentar

Du har memo av Oddbjørn By, som blant annet er fin for å huske lange oppramsinger, formler o.l. Kort og godt fint for å huske ting:

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...7851&rom=MP

Jeg brukte denne til å lære meg hele periodesystemet på rams, de 100 første sifrene av pi og haugevis av formler til matematikk/fysikk. Brukte den også til å lære meg å løse rubiks kube.

Ellers stiller jeg meg selv spørsmål før jeg begynner å lese. Hvis jeg skal lese om andre verdenskrig, kan det hende jeg spør meg selv om hvorfor Sovjetunionen og Tyskland inngikk en ikkeangrepsavtale. På den måten klarer jeg å følge med mens jeg leser, fordi jeg blir mer interessert i å finne ut av det.

Det er også viktig å lese FORT, og lære seg enkle leseteknikker. Før leste jeg ca. 230 ord i minuttet, og måtte lese en tekst på ca. 10 sider 3-4 ganger før jeg husket mesteparten. Nå leser jeg 700 ord i minuttet, og trenger kun å lese den 1-2 ganger. Det viktigste når man leser er å ikke fokusere på et og et ord, men kanskje 4 og 4 ord i slengen.

Hvis det er veldig lange tekster, tar jeg det del for del. 5 sider i slengen er ofte fint. Les gjennom, skriv korte notater, les en gang til. Jeg "stormerleser" dessuten stoffet før jeg begynner. Da leser jeg kun deler av teksten, og holder en hastighet på 2000 ord i minuttet. Man får selvsagt ikke med seg alt i en slik fart, men man får en idè om hva stoffet handler om.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Ja, jeg har også hørt om boka Memo. Men hva er forskjellen mellom Memo -Håndboka http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...7851&rom=MP og Memo

den enkleste veien til bedre hukommelse http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=fre...&cid=194665

Jeg ser etter en bok som kan hjelpe meg til eksamener, prøver(Historie, kjemi, biologi, historie og matte)

H\\\av de to bøkene burde jeg velge?

Endret av Diablo007
Lenke til kommentar

Når du lærer et fremmedspråk er det helt utrolig bra å repetere regler skriftlig, i en bok eller noe slikt. Om og om igjen. Når dette sitter, les en bok med ordboka di. Da blir du bare bedre og bedre. Du kan også høre på lydbøker om hvordan du lærer språket - disse kan du laste ned på piratebay osv.

Det jeg finner er det beste når det kommer til litt vanskelige fag er å sette av mye tid til det, les i flere dager i forveien, men bare litt og litt om dette funker bedre. Om du også leser dette nok ganger, og følger med når det gås gjennom, så sitter du godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...