Gå til innhold

[Løst]Hjelp til å velge RAID løsning

brats

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lest tråden om RAID for dummies ++, men sliter med å velge hva som er løsningen for meg.

Bygger ny maskin med to WD Caviar 1 TB og 1 WD raptor 300GB.

OS er Vista home premium 64

Hovedkortet er et ASUS P5Q PRO. Maskinen blir brukt til lagring og redigering av video og bilder. 300 GB disken er tiltengt OS og programvare, mens bilder og videofiler lagres på de 2 Caviar diskene.

Trenger hjelp til å bestemme meg for hvilken løsning for HD oppsettet jeg skal velge - eller tenke for å ta rett valg.

Se oppsett

Svein

Endret av brats
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig kjører jeg RAID 1 på mine 2x 1Tb disker dette for å sikre meg mot at en disk konker, men vurderer nå HW RAID kontroller og utviding til RAID 6 og muligens konvertering til filserver sånn at jeg kan ta ferie og la maskinen surre og gå hjemme, og da er det kjekt å ha sikkerheten med at selv om en disk konker så har du fortsatt muligheten til å holde det gående og hente ut data og til og med sikkerhet mot at enda en disk konker ut.

Noe som kan være kjekt om du ikke får mulighet til å bytte disk på la oss si en måned.

Lenke til kommentar
Personlig kjører jeg RAID 1 på mine 2x 1Tb disker dette for å sikre meg mot at en disk konker, men vurderer nå HW RAID kontroller og utviding til RAID 6 og muligens konvertering til filserver sånn at jeg kan ta ferie og la maskinen surre og gå hjemme, og da er det kjekt å ha sikkerheten med at selv om en disk konker så har du fortsatt muligheten til å holde det gående og hente ut data og til og med sikkerhet mot at enda en disk konker ut.

Noe som kan være kjekt om du ikke får mulighet til å bytte disk på la oss si en måned.

Svarer begge her

Det er nok enklere bruk enn som filserver jeg ser for meg så det er nok lite aktuelt. Jeg tar backup av bildefiler til NAS disk. Råfilene til video ligger på DVtape så det blir ikke tatt backkup av disse.

Svein

Lenke til kommentar

Hos meg kjører RAID 1 som sikring i vanlig bruk, men skal utvide til RAID 6 i fremtidig filserver.

Har lagret en god del saker som er vanskelig å få tak i den dag idag og gamle minner som jeg ikke vil miste om WD 1Tb disken konker eller om Seagate ES2 disken sier takk for seg, så derfor har jeg RAID 1.

Lenke til kommentar
Det ser ut som om RAID 1 er tingen for meg også. Er det en fordel å sette opp dette før OS installeres? Jeg får det valget når CDen som fulgte med HK startes.

Svein

Du bør sette opp RAID1 før du installerer OS eller kan du risikere at Vista ikke starter etterpå. Det kortet ditt har vel en ICH10R kontroller, så bruk CDen som fulgte med HK. Installer RAID driver når du installerer OS, så går det bra. Har selv et Asus P5K-E kort med Intel ICH9R som jeg kjører RAID1 på.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Du bør sette opp RAID1 før du installerer OS eller kan du risikere at Vista ikke starter etterpå. Det kortet ditt har vel en ICH10R kontroller, så bruk CDen som fulgte med HK. Installer RAID driver når du installerer OS, så går det bra. Har selv et Asus P5K-E kort med Intel ICH9R som jeg kjører RAID1 på.

Takker

Regner med at jeg da må velge Intel ICH10R 64 bit AHCI/RAID. Når jeg velger denne blir jeg bedt om å sette inn diskett.

MÅ det være diskettstasjon i maskinen, eller er det en mulighet for å benytte USB til dette??

Oppdager også at Vista 64bit ikke er lagervare i butikk og må vente på å få levert fra en netthandel for bli ferdig. :(

Svein

Endret av brats
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...