Gå til innhold

Overklokking av Intel core 2 duo e6850


Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er om jeg faktisk burde overklokke denne gode "gamle" prosessoren min, de ligg på rundt 20 grader idle og 30 under load... standard kjøler med en litt modifisert kabinett til cpu kjøler tunnel fra døra.

 

resten av min HW kan ses i profil... har ikke stor peiling på overklokking, men er interrisert i alt som har med data og gjøre stort sett så må jo prøves en gang: )

 

så alt i alt er det store spørsmålet om jeg har noe og tjene på i ytelse i diverse spill og diverse andre ting ved og klokke denne cpu'n opp litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel heller opp til deg om du har lyst. Jeg kjører nå min E6850 på 4Ghz 24/7, har kjørt denne klokken ganske lenge nå. Da jeg først anskaffet denne cpu'en for en stund tilbake, kjørte jeg først med en TT BigTyphoon kjøler, og klarte ca 3,6Ghz 24/7 den gang. Nå har jeg ingen tall å referere til, men jeg antar at det gir en liten ytelsesforbedring.

 

Hva slags kjøleløsning er det du har? utdyp litt mer. Henter du luft utenfra?

 

Har du aldri klokket før anbefaler jeg deg også å lese litt guider rundt omkring på nettet ang temaet. Da vil du etterhvert danne deg et innblikk i hvordan det hele fungerer.

 

Ser du kjører P35 brikkesett som er en klar fordel med denne cpu'en. Du kan begynne forsikting med å sjekke at minnet kjører synkront med FSB, altså et 1:1 forhold. Deretter kan du øke FSB i mindre steg og se hvordan det går. Prøv å klokk 100mhz eller noe lignende først, for å se hvordan det går. Med en FSB økning på 11, vil du få ca 100mhz ekstra, (FSB x cpu multiplier = klokkehastighet).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

har ikke klokket stort før nei... luften går gjennom en slags tunnel fra kabinett døra via en vifte og rett på CPU (stock kjøler)

 

håper på og få CPU opp til rundt 3.5 ghz.. hvis dette da lar seg gjøre med stockkjøler.. regner med innkjøp av ny CPU kjøler snart.

Endret av Deviljoker
Lenke til kommentar

Begynn å øke FSB i mindre steg til du enten får ustabiliteter ved testing med Orthos eller andre stabilitetsprogrammer. Du vil kunne få helt random restarter, pc'n starter ikke i det hele tatt, bluescreens osv, da har du mest sannsynlig klokket for langt.

 

Forresten så bør du sette deg inn i hvordan du resetter cmos, i og med at det kan bli litt for mye klokk under testing, og pc'n muligens ikke vil starte. I hovedkortmanualen står det forklart hvor din ligger, men som regel er det en jumper eller knapp nederst til høyre på hovedkortet hvor du gjør dette. Clear cmos eller lignende går det under.

 

Klokk 50mhz i gangen eller noe slikt frem. Det er ingen fasitsvar på akkurat dette, men det er en fordel å ta det i litt mindre steg. Du kan sikkert bare skru rett opp til 3,3Ghz med en gang, for det skal den takle uten problemer, for deretter å klokke videre i roligere tempo. FSB x CPU multiplier = CPU frekvens.

Lenke til kommentar

Heisann...

 

Brian og jeg har skrevet masse i en gammel tråd da han hjelp meg med e6850. Visst du søker på den finner du utrolig mye info.

 

Jeg begynte med et "dårlig" hovedkort når jeg klokket denne, kom vel opp i 3,5 ghz og da veldig ustabilt. Byttet deretter til et hovedkort Brian anbefalte og fikk lett satt e6850 til 3,8ghz på auto!

 

Dem fleste sier at man bør holde seg unna 1,6v på disse 65nm brikkene, jeg kjører nå på 1,56v i windows på 3,75ghz. Men brikken (e6850 min) er en dårlig en, feks Brian har mer ghz på mindre volt enn meg. Så dem er ganske forskjellige selvom dem er den samme typen brikker.

 

Er verdt å få med at jeg har vannkjøling, men uansett pass på tempraturen litt så går det nok bra :)

 

Mvh

Lenke til kommentar

1,45 er ikke så veldig mye, så nei. Skal ikke være farlig. Min ligger som sagt på 1,56v og pc'n står på absolutt hele tiden, hver eneste dag. Og det har den gjort lenge nå...

 

Men siden du bruker stock kjøler bør du naturligvis passe på litt mer, stock kjølere er vanligvis utrolig dårlige. Bare hold deg under 60-70 grader under full load så går det nok bra...

Lenke til kommentar

ok.. takk for all hjelp: )

 

3.4ghz

 

1.425 vcore

 

stabilt hittil

 

ser desverre ut som jeg ikke har verdens beste "batch" men sikkert grei

 

skaffe meg en sånn noctua 12 og snu luftstrømmen i kabinettet så skal jeg klare målet mitt som da er 3.6 24/7 klokk siden da kjører den synkront med det rammen kjører originalt.

Endret av Deviljoker
Lenke til kommentar

3.6 ghz stabil med stock kjøler (døra er av)

 

60 grader under load på cores, 46 på "CPU"

 

1.45 vcore i BIOS, 1.36 vises i cpu-z vet ikke hvilken som er mest riktig

 

Lurer på om jeg burde pøse på mer volt til NB elns.. men vet ikke hvor mye :( hjelp noen? når dekk våkner : )

Endret av Deviljoker
Lenke til kommentar

Økning av nb spenning tror jeg ikke vil ha så mye for seg ved såpass lav klokk som du kjører. Jeg kjørte selv fint 3,7Ghz uten å røre nb spenningen. Så lenge ting er stabilt, så har det ingen hensikt å begynne å fikle med mer spenning. Hold spenninga på komponenter så lav som mulig, da lavere spenning gir lengre levetid samt mindre varmeutvikling.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Mulig du har en dårlig chip, men selvfølgelig skader det ikke å prøve. Funker det ikke, vil jeg derimot anbefale å skru ned igjen da det ikke fører noen fordeler med seg ved å ha denne høyere enn stock ved ingen stabilitetsforbedring.

 

Mitt P35 kort trengte så vidt jeg husker ikke ekstra spenning ved såpass lav klokk, mener å huske at jeg fortsatt kjørte standard spenning ved 3,8Ghz.

 

Men ett spørsmål, hvor høy frekvens kjører minnet ditt på? Pass på at denne kjører i 1:1 forhold til FSB. Sett det manuelt til 1:1 slik at den ikke begynner å kverrulere selv.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Får du mye vdrops på kjernespenninga til cpu? Sjekk at cpu'en får en stabil spenningstilførsel, så kan muligens strømforsyninga utelukkes som en evt ustabilitetskilde.

 

Nå er ikke akkurat 1,45v noe drastisk høy spenning å gi cpu'en, trenger du å øke den ytterligere når du klokker litt videre, eller holder det med 1,45v?

 

Stock vcore husker jeg ikke akkurat nå, da jeg omtrent aldri har kjørt på stock vcore selv. :) Men tipper det lå rundt 1,25v-1,3v+-. Som sagt er ikke 1,45v noe dramatisk høyt, med mindre det blir veldig varmt. Jeg kjører min på rundt 1,53-1,55v mener jeg å huske, men jeg kjøler også med vann. Har kjørt denne klokken i over et års tid nå uten problemer. Sørg forresten for at det gjerne er litt over normal romtemp i rommet når du tester makstemp, så har du litt margin å gå på hvis du er ute etter en stabil 24/7 klokk.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

i CPU-Z og everest måles vcore spennning på 1.36-1.40 eller noe, har standard klokk atte nå siden jeg var litt usikker på vcore, tror PSU'n min er stort sett stabil, corsair pleier og levere godsaker så det holder: )

 

tror 1.45 holder AKKURAT til 3.6 ghz, men så er jo målet mitt 3.6ghz også da, siden da kjører FSB synkront med minnet sine originale 800mhz effektivt.

 

edit; var varmt som F her inatt, og da peaka temps på 61 ellno under stresstest så tror ikke temps er noe problem(om da dette ikke er for høyt?)

Endret av Deviljoker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...