Gå til innhold

studioblitz og bensinaggregat, går det?

Anbefalte innlegg

Jeg har en kompis som har to studioblitzer, og samtidig har lyst til å ta bilder ute. Jeg har et 1000-watts-eggregat, men han sier at det ikke funker (noe han har blitt fortalt)

men er det sant? er strømmen for ustabil eller vil det funke i praksis?

Takk for svar på forhånd :D

Mvh Faller

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en kompis som har to studioblitzer, og samtidig har lyst til å ta bilder ute. Jeg har et 1000-watts-eggregat, men han sier at det ikke funker (noe han har blitt fortalt)

men er det sant? er strømmen for ustabil eller vil det funke i praksis?

Takk for svar på forhånd :D

Mvh Faller

Tror ikke det skal være noen grunn til at strømmen er for ustabil ut av aggregatet. Aggregat er vanligvis ganske stabile. Mer stabile enn strøm fra nettet.

Det du må sjekke er om aggregatet klarer å levere nok til studioblitsene hans. Tviler på at du ødelegger noe ved å prøve.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt samme tanken en gang, men ble også fortalt at det ikke gikk.. Begrunnelsen jeg fikk var at i det blitzene fyrte av ville strømfallet når blitzpæra gikk av være så stort at du blåste sikringen på aggregatet...

Ble aldri så jeg prøvde, så er egentlig interessert i å vite om det faktisk funker sjøl..

-Fredrik

Lenke til kommentar

Du må hvertfall ha et aggregat som leverer en ren sinuskurve, er vel

ikke uvanlig at de fleste leverer firkantkurve tror jeg.

sinuskurve = good, firkantkurve = brente blitser.

var at i det blitzene fyrte av ville strømfallet når blitzpæra gikk av være så stort at du blåste sikringen på aggregatet...

-Fredrik

Yup, thats the problem.

Endret av Roskov
Lenke til kommentar
Jeg har tenkt samme tanken en gang, men ble også fortalt at det ikke gikk.. Begrunnelsen jeg fikk var at i det blitzene fyrte av ville strømfallet når blitzpæra gikk av være så stort at du blåste sikringen på aggregatet...

Ble aldri så jeg prøvde, så er egentlig interessert i å vite om det faktisk funker sjøl..

-Fredrik

Det kommer jo an på hvor stort aggregatet er og hvor mye blitSen trekker i oppladningen.

Jeg tviler på at det er mange blitsanlegg som trekker mye mer enn 10A, da det vil føre til problemer med sikringene uansett hvor du kobler til.

Et aggregat på 1kW har sannsynligvis en sikring på 5-6A, et aggregat på 2,2kW har en sikring på 10A.

Har du et gammelt slitent aggregat som ikke klarer plutselige belastninger godt vil du få et spenningsfall idet blitsen begynner å lade.

Du må hvertfall ha et aggregat som leverer en ren sinuskurve, er vel

ikke uvanlig at de fleste leverer firkantkurve tror jeg.

sinuskurve = good, firkantkurve = brente blitser.

Det høres rart ut, et slikt aggregat har jo en vanlig "dynamo" som jeg vil tro gir en ganske jevn kurve.

Har man derimot en inverter fra 12V til 230V vil man nok få en ikke helt idéell kurve, men at det skal kunne skade blitsen skjønner jeg ikke. Selve blitsen går jo på likespenning fra kondensatorene.

Lenke til kommentar

De billige såkalte EU-aggregatene kan ha store variasjoner på hertz.

Det vil si at når du belaster aggregatet så mister de såpass mye turtall at hertzen faller drastisk.

Honda sine aggregat har beskyttelse for dette fenomenet,det er sikkert noen andre også.

Bare finn ut om aggregatet er anbefalt av fabrikant til bruk av elektronikk.

En enkel skjekk er og teste 1/2.2 Kw.aggregateter opp mot et kompressorkjøleskap,hvis det ikke starter så har ikke aggregatet kompensasjon for tap av Hertz.

Edit:Sinuskurven er ren på aggregat og ikke modifisert/trappet,noe invertere har.

Edit II: det jeg mener et at en generator har "bølgete" sinuskurve og ikke trappet sinuskurve.

En sinuskurve forandrer seg proporsjonalt med hertzen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

ok, takk for mange interessante svar!

Jeg sendte mail til exposervice som selger disse FX- studioblitzene, og fikk følgende svar:

Hei

Det anbeflaes å ikke bruke bensinaggregat p.g.a den ikke leverer ren sinus. Dvs det er rippel i spenning som ødelegger el.nikk på FX blitzlamper. Det som du kan bruke er en sånn flashfeeder, den leverer ren sinus og er ment for studioblitzer:

exposervice

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Jeg har brukt mine 2 110ws studioblitser med strøm fra en 300W power inverter koblet til bilbatteriet mitt. Funket bra helt til blitsene skulle lade...., men mekket en sjøteledning med en lyspære i serie, slik at den fungerer som en motstand. Da fungerte det fint. Brukte litt lenger tid på å lade, men trakk ikke så mye at inverteren klagde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...