oddflo Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Har en pc med Asus P5E WS PRO X38 og Corsair TWIN2X 6400C5DHX 4096MB minne. Når begge minnemodulene er montert vil pcen ofte ikke starte. Den starter av og til, men ofte må den restartes flere ganger før windows lastes. Dersom jeg tar ut den ene brikken, starter den fint hver gang. Er det problemer med dette hovedkortet, minnebrikkene eller kombinasjonen mellom disse, eller er det noe som kan fikses i bios? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Har du prøvd å bytte på minnebrikkene? Og vi snakker om 2 x 2048MB brikker? Du setter dem vel i rette spor, altså i de gule sporene som burde være A1 og B1 minnebankene? Du kan jo prøve å kjøre memtest86 på de, sett i en brikke, kjør memtest86, bytt så brikke og kjør memtest86 på den også. Lenke til kommentar
oddflo Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 (endret) Har du prøvd å bytte på minnebrikkene? Og vi snakker om 2 x 2048MB brikker? Du setter dem vel i rette spor, altså i de gule sporene som burde være A1 og B1 minnebankene?Du kan jo prøve å kjøre memtest86 på de, sett i en brikke, kjør memtest86, bytt så brikke og kjør memtest86 på den også. Har byttet rundt på brikkene, ingenting hjelper. Maskinen starter greit med en av brikkene montert, uavhengig av plassering, men med begge brikkene henger den i oppstarten. Har kjørt memtest86, fikk ingen feil. Kan det være noe som må endres i bios eller noe med hovedkortet? Endret 1. februar 2009 av oddflo Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Hva slags BIOS versjon har du på kortet? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Det er nok mulig. Sjekk hvilkken spenning brikkene har, de skal visst ha 1.8V ved latency 5-5-5-18. Eventuelt kan du prøve å øke spenning med 0.1V. Lenke til kommentar
oddflo Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Hva slags BIOS versjon har du på kortet? Jeg har bios v. 0803. Finner ingen nyere bios på asus sine servere. Lenke til kommentar
oddflo Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 Det er nok mulig. Sjekk hvilkken spenning brikkene har, de skal visst ha 1.8V ved latency 5-5-5-18. Eventuelt kan du prøve å øke spenning med 0.1V. Hvordan kan jeg sjekke og evt. øke spenningen. I bios ser jeg ikke den muligheten. Ellers sjekket med frekvensen som var innstilt, det stod på audo, men det var avhuket for en frekvens på noe over 1200. Endret til 800 Mz som er det riktige. Så får jeg seg om pcen starter bedre nå. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Hvordan kan jeg sjekke og evt. øke spenningen. I bios ser jeg ikke den muligheten.Ellers sjekket med frekvensen som var innstilt, det stod på audo, men det var avhuket for en frekvens på noe over 1200. Endret til 800 Mz som er det riktige. Så får jeg seg om pcen starter bedre nå. Etter som frekvensen var feil, kan det hende ta PCen din skulle starte normalt nå. Du finner hvordan du skal aktivere spenningsregulering i manualen din på i Chapter 4, side 4-20. Lenke til kommentar
isakm Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Øk spenningen. Helt opp til 2,3-2,4V er OK over kortere tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå