znophy Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Jeg har kjøpt nytt HK, og det gamle HK'et streiker. Men jeg har data på harddisken som jeg helst ikke vil miste. Kan jeg bruke et partisjoneringsprogram fra CD/DVD for å lage en ny partisjon som jeg kan installere Vista på. Og dersom det er mulig, vil jeg i så fall få tilgang på dataene fra min nåværende C: disk gjennom Vista? Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Litt usikker på hva du mener. Bytter du hovedkort ødelegger du ikke harddisken din samtidig. Det som kan bli problemet er om du får aktivert Vista hvis det er OEM lisens du har. Har du prøvd å sette inn det nye hovedkortet å faktisk starte maskinen? Du trenger i utgangspunktet ikke å reinst OS ved bytte av HK tror jeg. Lenke til kommentar
znophy Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Jeg har OEM version av XP. Har kjøpt OEM av Vista med nytt HK (og prosessor etc). Tenkte derfor at jeg kunne få problemer med XP ved oppstart av maskinen med nytt HK. (Men det er selvsagt verd et forsøk - at ikke jeg har tenkt på det selv ) Jeg har ikke prøvd HK'et enda for det er på vei til Amentio, som sa de hadde det på lager, men likevel måtte bestille det fra grossist, så det tok litt lenger tid (men de er billigst da...). Jeg prøver bare å være litt tidlig ute med løsninger. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Skjønner. Du kan lage en ny partisjon til Vista og innstallere på ja. Mener også bestemt at du får tilgang til C: fra Vista. Lenke til kommentar
znophy Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Skjønner. Du kan lage en ny partisjon til Vista og innstallere på ja. Mener også bestemt at du får tilgang til C: fra Vista. Finfint Men, hvor stor er risikoen for at noe ødelegger de filene jeg ønsker fra C:? Og hvilken programvare er å anbefale? DParted, eller er det noen andre? Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 GParted er fine ting. Easus Partition Manager fungerer også utmerket. Kan inst. og kjøres på normal måte. Dvs at du slipper å brenne ut .iso for så å starte opp maskinen med plata, slik som med GParted. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Du har ikkje ein anna PC tilgjengeleg som du kan putte harddisken i og hente ut filene gjennom? Finnes forresten operativsystem som kan boote rett frå CD. Knoppix meiner eg var ein, Linux distro. Ikkje noko hokus pokus å kome seg inn i filbehandlinga. Endret 28. januar 2009 av Zeph Lenke til kommentar
znophy Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Nei, ikke umiddelbart, men det er klart jeg kunne dratt ut HDD og dratt til en kompis. Tanken har slått meg. Jeg prøver å finne de ulike alernativene. Dersom jeg setter HD inn i en kompis' PC, vil det være noe problem med tilgang (noen sa det til meg en gang)? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå