Gå til innhold

Sære regenter opp gjennom historien


Newsbee

Anbefalte innlegg

Fikk en idé etter å ha lest denne artikkelen om diverse mer eller mindre sære konger og dronninger.

 

Håpte at dere kunne bidra med tilsvarende historier/anekdoter om regenter o.l. fra f.eks ca 1500-tallet og framover, innkludert russiske tsarer (har hørt det var noen "gode typer" der).

 

Det trenger ikke være hor og fanteri, men gjerne nykker og innfall de hadde. Jeg har selv hørt at en tsar utnevnte en rotte til minister (om jeg ikke husker feil. Jeg har dessverre ikke kilde, annet enn en over middels kunnskapsrik videregående-rektor).

 

Håper de av dere som bidrar kan vise til kilde :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja

 

Meanwhile, George's health deteriorated, and eventually he became completely blind and increasingly deaf. He never knew that he was declared King of Hanover in 1814, or of the death of his wife in 1818. Over Christmas 1819, he spoke nonsense for 58 hours

 

Du må være ganske gal om du ikke får med deg at kona di er død

Lenke til kommentar
Tja

 

Meanwhile, George's health deteriorated, and eventually he became completely blind and increasingly deaf. He never knew that he was declared King of Hanover in 1814, or of the death of his wife in 1818. Over Christmas 1819, he spoke nonsense for 58 hours

 

Du må være ganske gal om du ikke får med deg at kona di er død

 

Bulls-eye...den slags karer vi liker...så koko at de ikke vet det selv engang ;)

 

Listen kan gjerne suppleres med "kjendiser" a-la Einstein, Tessla og Columbus...(men kanskje best å holde afrikanske høvdinger utenfor, siden de fort ville gjort beslag på hele tråden)

Lenke til kommentar

Jeg syns det er litt smalt å si fra 1500-taller, så slenger inn Caligula.

 

"Scandals

Surviving sources present a number of stories about Caligula that illustrate cruelty and insanity.

 

While repeating the earlier stories, the later sources of Suetonius and Cassius Dio add additional tales of insanity. They accuse Caligula of incest with his sisters, Agrippina, Drusilla and Julia Livilla, and say he prostituted them to other men.[101] They state he sent troops on illogical military exercises.[102][74] They also allege he turned the palace into a brothel.[53] Perhaps most famously, they say that Caligula tried to make his horse, Incitatus, a consul and a priest.[103]"

 

Husk at det er usikerhet rundt denne framstillingen av Caligula, men etter min mening passer det vel relativt godt med hvordan riket var etter hans død.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...