dTd Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Hei! I går merket jeg noe til artifacts på pcn. Og dette førte til litt frustrasjon, og endte med at jeg gikk bort fra pcn i en halvtimes tid. Når jeg kom tilbake fant jeg et lite fargespekter et bilde som ble redusert i oppløsning og egentlig merkelig syn Restartet datamaskinen og artifactsene var fortsatt der. Jeg håpet innerst inne på at dette bare var fordi pcn har stått på i 2 uker i strekk og velger å slå den av og la den hvile over nattan... Men klarer ikke vente lenge før jeg prøver å feilsøke den siden jeg skjønner at det kan jo ikke være grunnen. Men da ville den plutselig ikke bote ordentlig. Kom forbi windows loadinga og sort skjerm kom opp... jaja prøvde å starte på nytt og satte i ubuntu cd for å boote fra den og håpe på at det kanskje er windows som feilet... Men etter at jeg valgte språk og en liten loading bar, så var vi tilbake til sort skjerm porblemet her også... Så jeg lurer på om det er skjermkortet som kødder? men fortsatt så virker det litt rart at det ikke er noen form for artifacts/feil eller noe på skjermen før jeg kommer forbi windows logoen? Når jeg slo på pcn i dag merket jeg ikke noe til artifacts, men slo på et programm som skal stresse kortet og da dukket artifactsene opp med en gang. Mine speccs er slik: Hk: EPoX EP-MF4-Ultra Cpu: AMD Athlon 64 X2 3800+@ 2,5 Ghz (nå er den uklokket siden jeg resatte bios) Hd: 500+250 gig s-ata Ram: Geil 2.0GB DDR2 PC5300 667MHz Value skjermkort: Geforce 8800 GT 512MB PCIe Kjøling: Astek waterchill vannkjøling PSU: Mist 500 w Alderen på dette systemet er vel rundt halvannet til et år gammelt, med unntaket av psu, den er ganske ny siden jeg måtte bytte den gamle pga en kjent feil... Temperaturen er ikke problem her da jeg har sjekket det... Så mitt spørsmål er da, er det skjermkortet som er på vei til å ta kvelden? eller er det et annet komponent som kan skape dette? Eller kanskje software? Selv om det er rart at jeg fikk sort skjerm selv om jeg prøvde å starte opp i ubuntu... Har også testet skjermen på en annen pc så det er ikke den det er noe feil med. Si i fra om jeg bør nevne noe annet som kan være nyttig. Forresten så har ikke lagt til noe ny maskinvare på lenge, og når det gjelder programmvare så er vel spotify det nyeste som jeg har hatt rundt 1 uke nå... Om det skulle ha noe å si Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Har du overklokket tidligere? Om så, kan dette ha skadet skjermkortet ditt permanent?! Lenke til kommentar
dTd Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 hmm, godt spørsmål, jeg mener å påstå at jeg ikke har klokket dette kortet, men har klokket cpu'n... uansett, om jeg har klokket kortet så er det leeenge sia, og det er vel litt rart at dette skjer nå dersom jeg overklokket det for lenge sia, Selv om det kan ha skadet kortet den gangen? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Om det er lenge siden eller ikke har nødvendigvis ikke noe å si i denne sammenheng. Når såkalte "artifacts" oppstår på skjermen er dette er klassisk tegn på overkokking som ikke er velykket. Om du ha klokket ned komponentene igjen kan de forsatt være skadet. Har du sjekke temperatur på skjermkortet? Dette kan også oppstå om kortet blir veldig varmt. Lenke til kommentar
dTd Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Jaja, litt rart i mine øyne men jeg er ingen guru i klokking men er ganske sikker på at jeg ikke har overklokket dette kortet. Men bare det jeg hadde før dette... uansett, har sjekket temperaturen på kortet ja, og det er ikke for høyt, har dessuten vannkjøling så har aldri hatt problemer med varme... Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Beklager, ser dette nå. Leste førstepost skikkelig! Hva med drivere? Oppdatert disse? Lenke til kommentar
dTd Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Nei driverne er vist ikke de aller nyeste, kom vist nye den 22 januar... Har de som var før den... Kan jo prøve å oppdatere disse og håpe på det beste... Men du tror at det mest sannsynlig er skjermkortet som er synderen? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Om ikke du har skadet selve "bussen" under ditt forrige forsøk på overkokking, er det mest sannsynlig skjermkortet som er synderen. Hva med BIOS. Oppdatert denne? Lenke til kommentar
dTd Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) hmm okei, jeg tror det er skjermkortet selv... Hadde et 7900 gt før, tror jeg det var, som begynte å tulle på lignende måte, men det var vist en kjent feil med akkurat den serien elns... Men jeg ville høre for å være sikker, siden jeg ikke ser artifacts i bios eller noe før jeg kommer inn i selve windows... Når jeg hadde tilsvarende med 7900 kortet så var det artifacts uansett om jeg var i bios eller windows... edit: Hvordan kunne jeg ha skadet bussen egentlig? ;o ved å øke den alt for mye? og når du snakker om bussen mener du på cpu'n eller skjermkortet? Endret 28. januar 2009 av dTd Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Skjermkortbussen. Den kan bli skadet ved visse typer overkokking, feks. ved justering av volt og lignende. Kan også prøve å bytte skjermkort for å eliminere ditt gjeldende kort. Lenke til kommentar
dTd Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Okey, vel slik jeg overklokket de var bare via rivatuner, uten å justere volt, bare raskheten på minnet og kjernen, men det kan vel skade den det også.. Og nå som jeg la innn de nye driverne og restartat pcn, sitter jeg i samme båt som i går, sort skjerm etter windows loadinga... Har desverre ingen andre pci-e kort liggende så får ikke testet dette... Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Gjelder dette også sikkerhetsmodus? Lenke til kommentar
dTd Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Det sjekka jeg ikke... for jeg slo av pcn, og når jeg skulle sjekke om det gjalt sikkerhetsmodus trykket jeg feil knapp og da startet den opp normalt igjen ... så noe er definitivt meget feil her ! Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Er strømforsyningen din stabil? Lenke til kommentar
dTd Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Ja jeg håper da det, den er jo som sagt relativt ny... Og den forrige Mist PSU'n var meget fin... Hvordan kan jeg eventuelt sjekke om den er stabil da? Edit: Etter at pcn slo av skjemen for strømsparing gikk det ikke ann å få tilbake bilde, kom out of range på skjermen... Endret 28. januar 2009 av dTd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå