Gå til innhold

pengberegning for medisin

kasana

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som vet hvor mange tilleggspoeng for høyere utdanning man kan få etter VGS?

Du kan maksimalt få 2 tilleggspoeng for høyere utdanning etter VGS. Dette vil du oppnå ved å fullføre 60 studiepoeng ved et universitet eller en høyskole, eller fullføre ett år på en folkehøyskole. Husk at slike poeng ikke regnes med dersom du søker i førstegangsvitnemålskvoten.

Så derson man regner med karakterpoeng X, realfagspoeng 4, og tilleggspoeng 2, er det ingen annen mulighet til å sanke ekstra poeng? ((bortsett fra alderspoeng))

Det er riktig.

Ok, men hvordan skal det da gå ann å komme inn på medisin på ordinærkvoten da? Der kreves jo ca 68-70 poeng ved nye regler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurte på du som hadde møtt folk med biologi i tillegg. Var de fra primærkvoten? hadde de da 9 tilleggspoeng, hvis jeg forstod det riktig. Det vil si at snittet for vår ligger på 54.8.

Går ut ifra at det er meg du spør. ;)

Folk på kullet som har hatt biologi, er i forskjellige aldere, har nok hatt ulikt snitt og gjort mye forskjellig. Ergo er det vanskelig for meg å si om de var på primærkvoten. Uansett er det slik at om du før hadde biologi, i tillegg til matte, fysikk og kjemi, fikk du 10 poeng. Om du bare hadde 2BI og ellers to år med matte, fysikk og kjemi, så fikk du 9 poeng. Det er sikkert en del som bare hadde 2BI, men ellers fordypning i tre andre realfag. Ikke vet jeg. Jeg sa bare hva det dårligste snittet du teoretisk kunne ha på det inntaket jeg ble med i.

Snittet for vår har jeg ikke greie på hva ble. Uansett, ting kan forandre seg drastisk nå til høsten igjen. Hvem vet? Kanskje var det historisk høy poenggrense på medisin i fjor høst fordi mange var redde for ny ordning og færre tilleggspoeng(fordypningspoengene forsvinner)? Eller kanskje bare flere og flere tilfeldigvis har lyst til å bli leger?

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hei!

Noen som vet hvor mange tilleggspoeng for høyere utdanning man kan få etter VGS?

Du kan maksimalt få 2 tilleggspoeng for høyere utdanning etter VGS. Dette vil du oppnå ved å fullføre 60 studiepoeng ved et universitet eller en høyskole, eller fullføre ett år på en folkehøyskole. Husk at slike poeng ikke regnes med dersom du søker i førstegangsvitnemålskvoten.

Så derson man regner med karakterpoeng X, realfagspoeng 4, og tilleggspoeng 2, er det ingen annen mulighet til å sanke ekstra poeng? ((bortsett fra alderspoeng))

Det er riktig.

Ok, men hvordan skal det da gå ann å komme inn på medisin på ordinærkvoten da? Der kreves jo ca 68-70 poeng ved nye regler?

Den siste der er jeg faktisk enig i. Dersom det kun går ann skaffe seg 2 tillegspoeng etter VGS, for å konkurrere i sekunderkvoten er det jo ingen vits. 2 poeng er jo ingen ting, nesten. Da er det kun alderspoeng man kan satse på da?

Lenke til kommentar
Den siste der er jeg faktisk enig i. Dersom det kun går ann skaffe seg 2 tillegspoeng etter VGS, for å konkurrere i sekunderkvoten er det jo ingen vits. 2 poeng er jo ingen ting, nesten. Da er det kun alderspoeng man kan satse på da?

Eller å forbedre snittet sitt.

Husk at INGEN krever noe som helst slags snitt eller antall poeng for å komme inn på medisin. Hvis det bare er to søkere på medisin, så vil studiet bli åpent (for å vise det helt banalt). Hvis alle som søker har 6 i snitt og 8 alderspoeng + realfag OG tilleggspoeng for høyere studier vil du trenge 74 poeng for å i det hele tatt ha nubbesjans til å komme inn. Men sånn blir det ikke, for det vil være mange søkere som ikke har mange alderspoeng, mange søkere som har langt fra 6 i snitt, og siden vi ikke aner nøyaktig hvem som skal søke i år er det vanskelig å forutsi hva poengkravet, som ikke er et absolutt krav, vil bli.

Kommer du ikke inn må du altså vente et år, gjerne forbedre snittet ditt, og sanke alderspoeng, ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...