Gå til innhold

pengberegning for medisin


kasana

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg går nå det siste året på videregående skole og skal søke medisin til neste år. Siden det nå er helt andre regler, er det vanskelig å si hva snittet vil ligge på for medisin i Oslo på primærkvoten. Poenggrensen lå på 65.2 på høst og 63.8 til vår i fjor.

Det jeg lurer på er hvor mange poeng det var Normalt å få, i følge R94 på primærvitnemål(ikke teoretisk mulig)?

Man kunne få maks 6 realfagspoeng og 4 fordypnings poeng. Var det slik at de fleste som søkte på medisin hadde 10 poeng? eller hadde de fleste 8.5 poeng ved å bare fordype seg i kjemi, matte og fysikk.

Eller tok de f.eks 2bi i tillegg i andre klasse, slik at de fikk 9 poeng?

Nå i hvertfall må man ha 4 fag i 2 klasse og 3 fag man fordyper seg i tredje klasse. Dette er det normale løpet.

Det er sikkert mange som har erfaring med dette her. Så håper på et svar?

 

I tillegg lurte jeg på hva dere tror snittet vil ligge på for i år, både høst og vår? Tror dere snittet går opp eller ned?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja skulle ønske vi fikk en pekepinn om hva snittet var. 65 poeng sier meg ingenting. De som gikk ut i fjor visste hvertfall om de hadde sjanse eller ikke. Jeg blir gal av å gå rundt og undre meg over om jeg er i nærheten av å komme inn eller ikke :p Men det er vel bare å få best mulig karakterer og håpe på det beste.

 

Men til dere medisinstudenter: hva hadde dere i snitt da dere kom inn (uten ekstrapoeng) og hvilket år?

Lenke til kommentar
Søkerhåndboken for 2009 kommer vel 2. februar, så det er bare å vente i spenning. Der står prognosene for hvordan snittet vil være til høst og vår.

 

Søkerhåndboka 2009 ble faktisk lagt ut i dag: http://www.samordnaopptak.no/info/soeking_...boka%202009.pdf

 

www.samordnaopptak.no har fått seg en liten oppfriskning nå.

Datoen du nevner, 2. februar, er for når nettsøknaden åpner.

Og som Herrbrun sier, prognoser er det ingen som har, det blir snakk om spekulasjoner.

Lenke til kommentar

Øh.. 63 poeng for medisin i Oslo? Det vil jo si at man f.eks må ha 5.9 i snitt pluss 4 av 4 mulige tilleggspoeng? Og hvis de har lagt ut kvoter fra tidligere år, så er det helt rævva for det sier oss jo ingenting bortsett fra at det er høyt. Det skal jo liksom være søkerhåndboka for 2009, ikke 2006.

Lenke til kommentar
Ja skulle ønske vi fikk en pekepinn om hva snittet var. 65 poeng sier meg ingenting. De som gikk ut i fjor visste hvertfall om de hadde sjanse eller ikke. Jeg blir gal av å gå rundt og undre meg over om jeg er i nærheten av å komme inn eller ikke :p Men det er vel bare å få best mulig karakterer og håpe på det beste.

 

Men til dere medisinstudenter: hva hadde dere i snitt da dere kom inn (uten ekstrapoeng) og hvilket år?

Du kan jo fint få en pekepinn på hva fjorårets snitt var, enkelt og greit ved å trekke 10 eller 8,5 poeng fra inntakspoenggrensen. Da finner du at vedkommende som kom inn på primærkvoten høsten 08, minst måtte ha i karaktersnitt: (65,2 - 10) / 10 = 5,52. Om man ikke hadde full pott(altså 4 realfag over 2 år), måtte man ha et noe høyere snitt for å komme inn. Likevel var det folk med en del lavere snitt enn poenggrensen som kom inn etter å ha stått på venteliste.

 

Jeg kom inn på medisin og hadde da 5,8 i snitt + kjemi, fysikk og matte MX over 2 år. ;)

Lenke til kommentar
Ja skulle ønske vi fikk en pekepinn om hva snittet var. 65 poeng sier meg ingenting. De som gikk ut i fjor visste hvertfall om de hadde sjanse eller ikke. Jeg blir gal av å gå rundt og undre meg over om jeg er i nærheten av å komme inn eller ikke :p Men det er vel bare å få best mulig karakterer og håpe på det beste.

 

Men til dere medisinstudenter: hva hadde dere i snitt da dere kom inn (uten ekstrapoeng) og hvilket år?

Du kan jo fint få en pekepinn på hva fjorårets snitt var, enkelt og greit ved å trekke 10 eller 8,5 poeng fra inntakspoenggrensen. Da finner du at vedkommende som kom inn på primærkvoten høsten 08, minst måtte ha i karaktersnitt: (65,2 - 10) / 10 = 5,52. Om man ikke hadde full pott(altså 4 realfag over 2 år), måtte man ha et noe høyere snitt for å komme inn. Likevel var det folk med en del lavere snitt enn poenggrensen som kom inn etter å ha stått på venteliste.

 

Jeg kom inn på medisin og hadde da 5,8 i snitt + kjemi, fysikk og matte MX over 2 år. ;)

Tror du flertallet hadde full pott eller hadde flertallet 8.5 poeng som deg? Siden en endring på 1.5 poeng er betydelig for folk som er i grenselandet.

Endret av kasana
Lenke til kommentar
Hei!

Noen som vet hvor mange tilleggspoeng for høyere utdanning man kan få etter VGS?

 

Du kan maksimalt få 2 tilleggspoeng for høyere utdanning etter VGS. Dette vil du oppnå ved å fullføre 60 studiepoeng ved et universitet eller en høyskole, eller fullføre ett år på en folkehøyskole. Husk at slike poeng ikke regnes med dersom du søker i førstegangsvitnemålskvoten.

Endret av nesjon
Lenke til kommentar
Hei!

Noen som vet hvor mange tilleggspoeng for høyere utdanning man kan få etter VGS?

 

Du kan maksimalt få 2 tilleggspoeng for høyere utdanning etter VGS. Dette vil du oppnå ved å fullføre 60 studiepoeng ved et universitet eller en høyskole, eller fullføre ett år på en folkehøyskole. Husk at slike poeng ikke regnes med dersom du søker i førstegangsvitnemålskvoten.

Så derson man regner med karakterpoeng X, realfagspoeng 4, og tilleggspoeng 2, er det ingen annen mulighet til å sanke ekstra poeng? ((bortsett fra alderspoeng))

Lenke til kommentar
Hei!

Noen som vet hvor mange tilleggspoeng for høyere utdanning man kan få etter VGS?

 

Du kan maksimalt få 2 tilleggspoeng for høyere utdanning etter VGS. Dette vil du oppnå ved å fullføre 60 studiepoeng ved et universitet eller en høyskole, eller fullføre ett år på en folkehøyskole. Husk at slike poeng ikke regnes med dersom du søker i førstegangsvitnemålskvoten.

Så derson man regner med karakterpoeng X, realfagspoeng 4, og tilleggspoeng 2, er det ingen annen mulighet til å sanke ekstra poeng? ((bortsett fra alderspoeng))

 

Det er riktig.

 

Lurte på du som hadde møtt folk med biologi i tillegg. Var de fra primærkvoten? hadde de da 9 tilleggspoeng, hvis jeg forstod det riktig. Det vil si at snittet for vår ligger på 54.8.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...