eiiv Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Kabinett: Antec Fusion Remote Hovedkort: Asus P5N7A-VM CPU: Intel Core 2 Duo E8400 RAM: OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400 Det jeg trenger hjelp til er følgende: Er dette kabinettet bra? Jeg trenger egentlig ikke støtte for fjernkontroll. Strømforsyning - en billig/stillegående/nok kraft CPU vifte og kabinettvifter som er stillegående (trenger jeg dette?) Disk - stillegående + billig (minimum 500gb) Lydkort/skjermkort: Er det innebygde på hovedkortet greit nok ? Får jeg digital lyd ut? Er det hdmi ut? Noe mer jeg har glemt? Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Kab.: Antec er bra, ja PSU: Corsair er ofte anbefalt (Seasonic i forkledning, tror jeg) Vifte: Prøv med boxed kjøler + speedfan først. Er selv OK fornøyd med dette. (AMD dog) HDD: WD GP-seroen Lydkort/skjermort: Du sier ikke noe om OS og/eller mediasenter evt annet bruk (ogsp codecer), så å hjelpe deg er egentligd litt nytteløst.. Eneste du ikke trengte hjelp til var vel hovedkortet.... og det bør du vurdere å bytte med Gigabyte sitt 9400. Les reviews bla @ NewEgg på hvorfor. Javel... her da http://www.newegg.com/Product/Product.aspx...N82E16813131348 Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Linkem f...unker ikke Lenke til kommentar
eiiv Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Har ikke satt meg så godt inn i de ulike OS jeg kan bruke. Men jeg har maskinen i stua og har ikke en arbeidsstasjon utenom, så jeg kommer til å bruke den til surfing, musikk, film litt spill etc. Har i dag en vanlig stasjonær på plasmaen jeg bruker windows xp på. Kan noen gi meg noen hint hva slags komponenter som passer til dette formålet og også hva slags OS jeg burde bruke. Når du sier codec hva tenker du på da? jeg har ps3 utenom jeg bruker som bluray spiller. så dette er ikke ett must. Men greit å ha mulighet for oppgradere til dette senere? Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Litt kjapt: OS: Windows eller Linux? MEdiasenter: Windows: MCE, VMC, MediaPortal, XBMC, Meedios +++ Linux: XBMC, LinuxMCE, Myth +++ Ny link: http://www.newegg.com/Product/Product.aspx...N82E16813131348 Endret 29. januar 2009 av Spragleknas Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Har sett mange klager på at Northbridge på Asus kortet blir for varmt. Dette er ikke en feil i chipsettet, men dårlig luftstrøm i kabinettet. renethx@avsforum gjorde en test på dette med Zahlman 160 kontra Antec NSK2480. Det var 20 grader forskjell! Lenke til kommentar
eiiv Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 kjære oberguru. hva slags kabinett ville du da valgt ? i prisklassen 1000-1600? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Jeg ville valgt det kabinettet du har valgt, Antec Fusion Remote. (Det er det samme kabinettet som Antec NSK2480 med IR mottaker og VFD display). I utgangspunktet holder det med Intel C2D e5200 for dekoding av 1080p. Intel e8xxx vil gi deg litt ekstra kraft og du vil være "garantert" å spille av 99% av filmene. Den vil heller ikke bruke mer strøm enn e5200. Så vurderingen er opp til lommeboken din. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=83858 Er det innebygde på hovedkortet greit nok ? Får jeg digital lyd ut? Er det hdmi ut? Hovedkortet/skjermkortet gir 7.1 lyd og 1080p bilde ut av HDMI. Det er ingen grunn til å velge et annet skjermkort hvis du ikke skal spille. Gigabyte kortet er valgt pga. Geforce 9400 kontra Geforce 9300 + integrert firewire, som kan være kjekt hvis du senere vil ha Digital Tv tuner (FloppyDTV/FireDTV). Endret 29. januar 2009 av obergeru Lenke til kommentar
eiiv Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Hva er ffdshowfiltere? Hva er h264? En fyr jeg pratet med på en hifi butikk i dag mente at coax digital lyd var like bra om ikke bedre enn å bruke hdmi.. Så dette var bare en "gadget" som det ikke var noe poeng å investere i. Bildesignal er greit mente han, men for lyd er det coax som gjelder fortsatt mente han. hva synes dere om det ? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 h264 er standarden for HD sendinger. FFDshow brukes bla. til å forbedre bildekvaliteten på standard DVD (oppskalering, deinterlacing osv) Les mer her: http://www.hardware.no/artikler/mastiff_la...-_del_3/51782/5 En fyr jeg pratet med på en hifi butikk i dag mente at coax digital lyd var like bra om ikke bedre enn å bruke hdmi.. Så dette var bare en "gadget" som det ikke var noe poeng å investere i. Denne påstanden er ikke korrekt. Coax har begrenset båndbredde, og kan ikke overføre de nye lydformatene (Dolby True HD, og DTS-HD). Håper du var på elkjøp og ikke en seriøs forhandler Lenke til kommentar
eiiv Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2009 så du mener det er hørabr forskjell på hdmi overføring av lyd vs coaxial overføring ? Det vel ikke utviklet en standard enda ? 1.3a er vel bare begynnelsen tenker jeg ? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) Tror du misforsto meg litt. Coax kabel har en begrensning på 1.5Mbit. Dolby Digital True HD er opptil 18Mbit. Derfor trenger du HDMI. Dolby Digital True HD standarden er fastsatt. Teknisk sett er det enorm forskjell på Dolby Digital True HD og Dolby Digital. (CD er 44.1kHz kontra trueHD 192kHz). Dolby TrueHD Features * 100 percent lossless coding technology—with playback identical to uncompressed PCM * Up to 18 Mbps bit rate * Supports up to eight full-range channels of 24-bit/96 kHz audio* * Supports up to 5.1 channels of 24-bit/192 kHz audio * Bitstream transport enabled by High-Definition Media Interface (HDMI™ 1.3), the single-cable digital connection for audio and video * Supports extensive metadata including dialogue normalization, dynamic range control, and downmix coefficients for 5.1- or 2.0-channel mixes as determined by the content provider * Enables independent two-channel “artist’s mix” to be integrated into the Dolby TrueHD stream *Dolby TrueHD can support more than eight audio channels. Blu-ray Disc standards currently limit its maximum number of audio channels to eight. Benefits of Dolby TrueHD * Delivers a studio-quality “you are there” surround-sound experience that unlocks the true high-definition entertainment experience on Blu-ray discs * Offers more discrete channels than ever before for impeccable surround sound * Dialogue normalization maintains the same volume level when you change to other Dolby Digital and Dolby TrueHD programming * Dynamic range control (Night mode) enables you to customize audio playback to reduce peak volume levels (no loud surprises) while experiencing all the details in the soundtrack, enabling late-night viewing of high-energy surround sound without disturbing others * Provides the same mix as the producer hears for any channel configuration from 2.0 to 7.1 Endret 30. januar 2009 av obergeru Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Har sett mange klager på at Northbridge på Asus kortet blir for varmt.Dette er ikke en feil i chipsettet, men dårlig luftstrøm i kabinettet. renethx@avsforum gjorde en test på dette med Zahlman 160 kontra Antec NSK2480. Det var 20 grader forskjell! I favør? (Btw: En link hadde vært fint). Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 (endret) I favør av Antec kabinettet. http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread....38#post15279538 Endret 31. januar 2009 av obergeru Lenke til kommentar
eiiv Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2009 (endret) Siste spørsmål: Hvis jeg ikke bryr meg om fjernkontroll og display kan jeg mao velge Antec NSK2480? Set på netshop at det følger med 2x120mm vifter + strømforsyning på 380w. Duger disse viftene og strømmen? Sett i forhold til det du har foreslått oberguru tenker da på lyd og kjøling selvfølgelig http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=114685 Endret 1. februar 2009 av eiiv Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Viftene kan du evt skifte senere. Strømforsyningen burde holde. (den kan jo også enkelt byttes). NSK2480 har ikke "integrert" dvdspiller i kabinettet, så da er du avhengig av en "sølvfarget" dvdspiller. Lenke til kommentar
eiiv Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p...0871;b:878;r:pg Kan denne være noe i erstatning for ninja? finner ikke ninja kjøeren noe sted. Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Netshop har den: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=94046 Det er best med en vertikalmontert kjøler i dette kabinettet. Lenke til kommentar
eiiv Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) ok. må jeg kjøpe vifte utenom? eller er alt det jeg trenger med? er denne strømforsyningen grei foresten? http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=52737 synes den corsair saken er litt dyr? eller er den verdt det mener du? Endret 2. februar 2009 av eiiv Lenke til kommentar
eiiv Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) leste at ninja mini bruker stor plass og kan være i veien for andre komponenter. den andre jeg foreslo er mindre i bredden og ikke høyere.. og bråker 10,5db mot 21db på ninja.. hvorfor skal jeg da velge ninja mini? Schrukien: 105x116x64mm (Overall Dimension) Ninja: 11 cm x 11 cm x 11.5 cm Endret 2. februar 2009 av eiiv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå