Mats__ Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Lurer kanskje på å gå på afrikanske/asiatiske studier til høsten, men hva kan en bachelor evnt. master brukes til. Har lyst til å drive med en eller annen form for bistandsarbeid eller kanskje journalistikk i Afrika sør for Sahara. Noen som har erfaringer fra studiet eller hva det kan brukes til? Hilsen Mats Andreas Lenke til kommentar
Anina Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Du får spesialkompetanse i de regionene du velger noe mange arbeidsgivere har behov for, dine råd og kunnskaper om området vil jo bli etterspurt:) Vil du jobbe i utlandet vil jeg anbefale deg og også studere språk feks mandarin om du spesialiserer deg på Kina, dermed blir du mer attraktiv:) Ellers kan du bruke disse fagene innenfor jounalistikk, informasjonsarbeider, forsker, konsulent, business osv mange muligheter:D Jeg har kultur utdannelse selv og kombinerer det med business:) Lenke til kommentar
Mats__ Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 Okey, jeg har lurt på å fordype meg i "Afrika sør for Sahara" og videre ta samfunnsøkonomi- Lurer som sagt på noen innen bistand eller journalistikk. Men for jobber f.eks i UD, er det mye bedre å ta internasjonale studier, eller mister man da mye av muligheten til å spesialisere seg innen et område? Lenke til kommentar
Nefargarap Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Tja, områdestudier/ språk er sjelden nok - det må kombineres med noe annet. Skal du drive med bistand, vil det ofte være nyttig å kunne noe om administrasjon, ledelse og prosjektstyring. Evt. noe teknisk. Som journalist er språk viktig. Hvilket fagområde forøvrig som er "best", avhenger av interesser og ambisjoner. Journalistene er en broket forsamling. Gode kunnskaper i fransk er et pluss hvis man vil jobbe innenfor FN-systemet. I næringslivet vil bedriftsøkonomi kunne være relevant. Dersom du er usikker, kan det være greit å ta en 80-poenger i et fag som kvalifiserer til mange forskjellige masterprogrammer - f.eks. statsvitenskap eller internasjonale studier. Hvilket program man velger, er egentlig ikke så viktig, for programmene er ofte fleksible og studieløpene kan være identiske for en som tar statsvitenskap og en som tar "Afrika sør for Sahara". (Hvis karakteren er i grenseland; velg det programmet med lavest karakterkrav! Men sjekk først, om planene lar seg realisere.) Ved å ta de obligatoriske fagene først, får man bedre tid til å vurdere hva man ønsker å spesialisere seg i. Forøvrig: Les stillingsannonser og søk informasjon om mennesker som du tror har en interessant jobb. Ved å leke litt detektiv får man et godt inntrykk av hva som kreves. Sjekk sidene til reliefweb og UD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå