Sanger Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Regel for å løse opp parenteser sier at hvis det står + foran parentesen, kan denne fjernes uten at vi trenger å gjøre noe med fortegnene inni, slik: 9a - 5a + (2 - a) = 9a - 5a + 2 - a = 3a + 2 Regelen sier også at dersom vi har et negativt fortegn foran en parentes og ønsker å løse opp parentesen, må vi endre tegn på alle ledd inni parentesen slik: 6a - (3a + a) = 6a - 3a - a = 2a Min innvending mot sistnevnte er at i regnestykket ovenfor har ikke alle tall inni parantesen endret fortegn, ettersom 3a da burde bli -3a. Med - også foran parentesen burde løsningen med denne fortolkningen bli slik: 6a + 3a - a = 8a (a + b) – (a + b) = a + b – a – b = 0 er opplagt riktig og bekrefter regelen, men jeg ber om forklaring på hvorfor man ikke tar hensyn til - foran parentesen? Kilde www.matematikk.info 10. trinn Bokstavuttrykk Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 -*-=+ -*+=- +*+=+ -(-2+x)=2-x -(-2-x)=2+x (a + b) – (a + b) = a + b – a – b = 0 der er jo minus tatt hensyn til. når det står minus foran parantesen så ganger du den inn i paratesen. håper det hjelpte. Lenke til kommentar
orl Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Problemmet her er vel at det er noen tegn man sjelden skriver i matematikken 6a - (3a + a) som du bruker som eksempel burde vel strengt tatt vært skrevet slik: 6a - (+3a + a) men vanligvis skriver man ikke pluss slik. Da blir det tydeligere at man endrer fortegnet inne i parantesen. Sett på en annen måte: 3a + a , her er det to positive tall 3a og 1a som skal legges sammen. Vi kan skrive dem slik og: (3a + a) Så når vi ønsker trekke denne summen fra 6a blir det 6a - (3a + a) = 6a - 3a - a = 2a Enda en måte å betrakte det på er: (3a + a) = (a + 3a) Da må og: -(3a + a) = -(a + 3a) som blir: -3a - a = -a - 3a osv. = 6a - 3a - a = 2a Lenke til kommentar
Sanger Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Takk begge to. Jeg forstår fortsatt ikke at når det står - foran parantesen, og første tall inni parantesen skal endre fortegn, så burde det gi - - 3a, som blir + i mitt hode.. 6a - (+3a + a) Minus foran, og +3a inni skal bli -3a gir to minusersom blir + ??? Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 det er bare når du ganger at -- blir pluss. når du legger sammen blir -3a-a=4a Lenke til kommentar
Henrikse Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 når det star 6a -(3a+a) er det det samme som 6a + (-1)(3a+a) For å løse opp den ganger du(-1) med henholdsvis 3a og a. Da får du (-1*3a)+(-1*a) = (-3a) + (-a) Siden det står pluss foran parentesene her kan du bare fjerne dem uten å endre fortegn på det som er inni, slik at du får 6a - 3a - a = 2a Håper det hjalp Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Det er berre ein minus, den framfor parentesen. 3a vert negativt fyrst når du flytter det utanfor parentesen, so lenge det står inni parentesen er det positivt. Ein annan måte å skrive det same på er 6a + (-(+3a+a)) = 6a + (-3a - a) = 6a - 3a - a. Redigert: For sein ... Endret 28. januar 2009 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Eventuelt regne ut innholdet i parantesen først. 6a-(3a+a)=6a-(4a)=6a-4a=2a Lenke til kommentar
orl Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Takk begge to. Jeg forstår fortsatt ikke at når det står - foran parantesen, og første tall inni parantesen skal endre fortegn, så burde det gi - - 3a, som blir + i mitt hode.. 6a - (+3a + a) Minus foran, og +3a inni skal bli -3a gir to minusersom blir + ??? Du gjør om to ganger. Når du endrer +3a til -3a har du "brukt" opp minusen foran parentesen og kan ikke endre -3a en gang til. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Jeg syns heller man bør tenke på det som (-1) ganger parentesen slik noen har sagt ovenfor her. Det er jo det minuset foran parentesen tross alt betyr. Da får vi enkelt og greit f.eks. -(a + b) = (-1) * (a + b) = (-1)*a + (-1)*b = -a - b. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå