Gå til innhold

Internett på toget Ski - Tønsberg

Anbefalte innlegg

Hei!

I forbindelse med et jobboppdrag vil jeg det nærmeste halvåret reise strekningen Ski - Tønsberg med tog minst en gang i uka. Muligheten for å jobbe på toget synes åpenbar. Men hvordan skal jeg få internett?

Fire opplagte alternativer:

* Benytte min Samsung Omnia (HSDPA enabled) som modem via Bluetooth.

* Skaffe ICE usb-modem

* Skaffe Hello sitt mobilt kontor løsning (3G / HSDPA), USB Modem

* Skaffe 4 meter bred parabolantenne til montering på tog-taket, for så å hacke seg vei inn til DoD sin 155Mbit satelittløsning bl.a. brukt av Global Hawk....sukkk

Pc'en er en Dell Precicion M65, og har ingen innebygde løsninger. Jeg kommer til å velge Komfort avd mellom Oslo og Tønsberg.

En del av tiden kommer jeg til å kjøre VPN mot jobben (bl.a. for oppdatering mot SubVersion etc).

Hva gir minst hassle, best hastighet og færrest disconnections?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Husk at overføringshastighet ved alle trådløse forbindelser senkes når man beveger seg.

Bluetooth er derfor ikke noe veldig godt valg i bevegelse og kan bli en flaskehals her.

Mobilt bredbånd eller en type fri bruk av datatrafikk på mobil er vel det som kommer til å fungere best for deg. NWN/OneCall har vel forøvrig lavest pris på datatrafikk generelt.

Stian

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke tilgang til internett på den strekningen. Det er veldig få steder det er tilgjengelig.

Jeg ville valgt Netcom eller Telenor sin løsning siden hastigheten vil variere fra EDGE til HSDPA.

Modemet og softwaren du får med de er mye bedre enn hva du får hos f.eks. Samsung og Sony Ericsson.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...