Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Klokking på IntelCore2Duo e8400

Anbefalte innlegg

Jeg har klokket min intel core 2 duo e8400 cpu. er på alle måter utrolig fornøyd med den. kjøres på et gigabyte x48 ds-4HK. jeg har hatt vista i snart et halvt år og da ble d ingen klokking på meg siden vista ikke greide å boote når jeg klokket den over 3.20GHZ. Nå som jeg omsider har lagt in xp klokket jeg den lett helt opp på 3.60GHZ og d er der jeg kjører den nå.

PGA at jeg er egentlig ganske ny i overklokkingsfaget har jeg tatt et "screenshot" av noen strøm og temperatur verdier som jeg vil dere skal ta en titt på for å se at dette er i orden sån i sikkerthets skyld. Grunnen til det er at jeg vil gjørne kjøre på denne klokket til vanelig og da er det greit at alt er i orden slik at den ikke får noen skade over tid.

har lagt ved bilde, blir kjempeglad for alle tilbakemeldinger.:)

post-161262-1233161450_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde gå helt greit det. for enklest mulig å finne ut om CPU holder seg stabil når du skal overklokke er det greit å teste prosessoren under maks belastning i flere timer å se til at maskinen ikke rebooter eller at du får feil under testing.

jeg bruker CPUBurnin og OCCT for å stress teste prosessoren min. finnes mange forskjellige programmer til å teste ut dette. f.eks PRIME95, CPUBurnin, OCCT, osv.

foresten så driver jeg i dette øyeblikk å tester min nye E8600 på [email protected] nå, og det funker bra hitil. :)

De fleste E8x00 prosessorene burde fint klare å kjøre på ca 4Ghz uten for mye stress, hvis du bruker tid på finne riktig volt,innstillinger og ordne deg til med greie temperaturer på cpu, vanligvis rundt 45-50C på CPU under load er veldig fint. få det kjølig inne i boksen og en god cpu kjøler så er du på god vei mot 4Ghz. ;)

Lenke til kommentar

prøv å kjør FSBxMP på 445x 9multiplier så får du 4000mhz, og sett volten i første omgang til 1.4vcore og stress test cpu, går det bra kan du senke volt og finne laveste stabile volt du kan bruke, lavere volt = lavere temperaturer. :) pass på att ikke minnet kjører raskere enn d klarer, da det fulger FSB'en.!

Lenke til kommentar

takk for tipset, skal prøve det etterpå.

har NortQ siberian tiger vannkjøling så temp. skal ikke være noe problem.

stillte manuelt volten ned til 1.24 (vcore) og den kjører stabilt der. maskina booter ikje vis jeg klokker minnet over 1066mhz som er orginalt men dette bryr jeg meg ikke så mye om.

kjørte stabilitests test med disse instillingene i går:

bus speed-400

multiplier-9

vcore-1.24

minnet kjørte på 1066 mhz med timingen 5-5-5-15

kjørte intelburn 20 loops og d holder seg stabilt.

blir nok kjørende på disse instillingene fremmover:)

som du ser på bildet er temperaturene (som aldri var over 59graderC) veldig fine.

post-161262-1233261946_thumb.jpg

Endret av zeeroo-x
Lenke til kommentar
takk for tipset, skal prøve det etterpå.

har NortQ siberian tiger vannkjøling så temp. skal ikke være noe problem.

stillte manuelt volten ned til 1.24 (vcore) og den kjører stabilt der. maskina booter ikje vis jeg klokker minnet over 1066mhz som er orginalt men dette bryr jeg meg ikke så mye om.

kjørte stabilitests test med disse instillingene i går:

bus speed-400

multiplier-9

vcore-1.24

minnet kjørte på 1066 mhz med timingen 5-5-5-15

kjørte intelburn 20 loops og d holder seg stabilt.

blir nok kjørende på disse instillingene fremmover:)

som du ser på bildet er temperaturene (som aldri var over 59graderC) veldig fine.

Kjørte akkurat OCCT testerern. cpuen klarer cpu testen med glans men får errorvasling når jeg skal kjøre linpack testeren. får det ca etter ni minutter, legger ved et bilde.

kan noen gi meg en forklaring på hva feilen er? og hva jeg kan gjøre for å fikse dette?

På forhånd takk:)

post-161262-1233265882_thumb.png

Lenke til kommentar

bare moro dette. :)tja, ok temperaturer..trodde de hadde vært noe lavere IOM at du kjører på vann. om minnet kjører på 1066mhz el om d kjøres på 1200mhz f.eks så er det faktisk utrolig lite ekstra ytelse å vinne på det, bare snakk om noen noen smålige prosent det, også minnetimmings har ikke mye å si. jeg tipper jeg kjører SuperPi 1M 1,2-3%raskere hvis jeg tukler litt med minnet, så når jeg gjør d er d bare når jeg skal kjøre Benchmark programmer der man prøver å å hente ut hver enneste dråpe kraft som er mulig å hente ut. men d har så lite å si til d daglige.. vanligvis kjører jeg selv på rundt 1066mhz jeg også.

hmmf, aner ikke hva den feilen du får der kan bety for noe.har aldri heller prøvd den testen du kjører der, kan ikke skjønne at du skulle få noen feil ved 3600mhz..

kjører selv CPU test på min E8600 nå.kjører fint nå på [email protected], temperatur ennå ikke vært over 45C grader! :), kjører luftkjøling i ett kabinett der 2vifter som blåser luft gjennom cpukjøleren og har bra luftgjennomstrømning inne i boksen. :)

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke åssen E8400 rev C0 er på spenning, men jeg har en E8400

E0 som for øyeblikket ligger på 3,75ghz med litt over 1.19 volt.Denne trenger

tydeligvis lite volt for å fungere stabilt.Prime95 er tingen å bruke til stresstest.

IntelBurntest feks stresser cpu i "rykk" (som grafen på vedlegget ditt viser),mens P95 gir jevn belastning hele tiden.

Hold deg på 3,6ghz og se hvor langt ned du får dratt volten.

Trur nok ikke er no problem å få den opp i 4ghz med god temp margin.

Er det PC8500@1066 minne du har?

Hvis jeg ikke husker helt feil, så bør du gå ned på multiplier,

og opp på FSB

514FSB * 7X = 3598mhz

514*2 = 1028mhz effektiv minnefrek.

hvorav hos deg

400FSB * 9x = 3600mhz

400*2 = 800mhz effektiv

Da må man stille FSB:RAM ratio for å kompansere.

Det beste er å holde FSB:RAM raten så lik som mulig (1:1 i

mitt eksempel)

Lite kan gå galt hvis du passer på temp, og ikke roter mer

med volten enn nødvendig

Dette er min mening:)

Endret av janaha
Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke åssen E8400 rev C0 er på spenning, men jeg har en E8400

E0 som for øyeblikket ligger på 3,75ghz med litt over 1.19 volt.Denne trenger

tydeligvis lite volt for å fungere stabilt.Prime95 er tingen å bruke til stresstest.

IntelBurntest feks stresser cpu i "rykk" (som grafen på vedlegget ditt viser),mens P95 gir jevn belastning hele tiden.

Hold deg på 3,6ghz og se hvor langt ned du får dratt volten.

Trur nok ikke er no problem å få den opp i 4ghz med god temp margin.

Er det PC8500@1066 minne du har?

Hvis jeg ikke husker helt feil, så bør du gå ned på multiplier,

og opp på FSB

514FSB * 7X = 3598mhz

514*2 = 1028mhz effektiv minnefrek.

hvorav hos deg

400FSB * 9x = 3600mhz

400*2 = 800mhz effektiv

Da må man stille FSB:RAM ratio for å kompansere.

Det beste er å holde FSB:RAM raten så lik som mulig (1:1 i

mitt eksempel)

Lite kan gå galt hvis du passer på temp, og ikke roter mer

med volten enn nødvendig

Dette er min mening:)

Nå funker alt helt stabilt. eneste som var at når jeg stiller voltene på manuell slik at jeg kan stille vcoe blir d for lite volt på minnet. stillte derfor opp minnevolt slik at ved overklokk kan den gi 0.25 v mere å da blir d stabilt. minnetforholdet med fsb:ram er 3:4 har 1066mhz 8500 minne ja:)

takk alle sammen:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...