Svankmajer Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Og det går også an å vise til at Jesus ikke kom for å oppheve moselovene, men for å oppfylle dem. Word. Jesus ord.... «Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle» (Matteus 5. 17-20) Men det sies faktisk begge deler. Kristne følger vel moselovene sånn både og dermed. Er vel i Mosebøkene homohetset grunnes i. For ikke å snakke om mistroen til trollkvinner(hekser). Kristne har helt klart brent sin andel med "hekser" oppigjennom. Sikkert nærmere din sitteplass enn du tror. Og de er enda skeptisk til Harry Potter av samme grunner. Harry Potter is evil! S, Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Sånn jeg tolker den teksten så skulle han det, for han påsto noe slikt som at mange av de som var tilstede når han proklamerte dette ikke engang ville være døde når han kom tilbake med dommedag.... og her er vi, 2000 år etter og ingen jesus har dukket opp enda... Kanskje han har rotet seg borti NSB eller noe? Eller havnet i imigrasjons myndighetenes klør, som ikke klarer å finne ut hvor han kommer fra da han sikkert ikke har hverken pass eller visum og ikke klarer å sende ham tilbake, derfor holder de ham innelåst et sted? Det som jeg syntes er mer skremmende er at en del av USAs politikkere (og sikkert andre troshoder) faktisk TROR de vil oppleve dommedag FØR de dør.... Og hva stopper dem fra å hjelpe profetiene litt på vei liksom.... Grøss, sånne folk skulle vært lenket til en vegg og nøkklene skulle vært kastet. Det er noe skikkelig fordummende med religion når den kan få folk til å tro noe slikt.... Angående trommedag... “Og jeg så, og se! - Lammet sto på Sions fjell, og sammen med ham de 144 000 som hadde Lammets navn og navnet til Lammets Far skrevet på pannen. Fra himmelen hørte jeg en lyd som bruset av veldige vannmasser og som drønnet av sterk torden. Lyden jeg hørte, var som når harpespillere spiller på harpene sine. Foran tronen, de fire skapningene og de eldste sang de en ny sang, en sang som ingen kunne lære unntatt de 144 000, de som er frikjøpt fra jorden.” Alle Israels stammer er her. De er 12 ganger 12 000. Alle 144 000 er blitt merket med Guds segl i pannen. Og det er en stor skare av frelste sjeler, så mange at ingen kan telle dem. De er kledd i hvite kapper og en av de eldste i himmelen spør hvem de er: “Dette er de som kommer ut av den store trengsel, de har vasket sine kapper og gjort dem hvite i Lammets blod. Derfor står de for Guds trone og tjener ham dag og natt i hans tempel, og han som sitter på tronen, skal reise sin bolig over dem. De skal ikke lenger sulte eller tørste, solen skal ikke falle på dem, og ingen brennende hete. For Lammet som står midt på tronen, skal være gjeter for dem og vise dem vei til kilder med livets vann, og Gud skal tørke bort hver tåre fra deres øyne.” Åp. 7, 13-17 Slik jeg har forstått det så forutsetter denne "opprykkelsen" at israels stammer blir gjennforent i Israel. Så hva om ashkenazi jøder ikke er av Israels ætt? Da blir vell opprykkelsen avlyst grunnet slett oppmøte Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Hahaha. Now I get it! Det er visst fordi grisen har KLOVER man ikke kan spise det. Noen som skjønner hvorfor man skal være skeptisk på klover? Hint: Artig at de har unntaksregel på dyr med klover som tygger drøv. Var kanskje litt hardt for dem å demonisere kua også. Vi diskuterte dette i en annen tråd, og trolig er det veldig praktisk, dvs at grisen er det husdyret som bærer med seg trichinella spirales elns, og de behandlet ikke mat så godt på den tiden, derfor ville det vært dumt om noen spiste gris og smittet resten. Derfor var det praktisk å forby det. Lenke til kommentar
Gronko Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 De hadde ikke noen forståelse av hva sykdommer var da så det var nok andre grunner som førte til grisefrykten. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Ja, for du vet vel du alt om? Lenke til kommentar
O3K Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Før i tiden: Sykdommer = onde ånder Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Ja vel, siden du er så sikker. Men likevel ble grisene forbundet med disse åndene, som du kaller dem. Lenke til kommentar
Gronko Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Hvorfor er du så så sikker på ditt svar? Vet du når man først fant ut at det fantes mikroorganismer? Lenke til kommentar
Windows8 Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Ja vel, siden du er så sikker. Men likevel ble grisene forbundet med disse åndene, som du kaller dem. I Islam blir ikke griser forbundet med ånder i det hele tatt, men det er et urent dyr man rett og slett ikke skal spise. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Ja vel, siden du er så sikker. Men likevel ble grisene forbundet med disse åndene, som du kaller dem. I Islam blir ikke griser forbundet med ånder i det hele tatt, men det er et urent dyr man rett og slett ikke skal spise. Det er fordi grisen ikke svetter at den er ansett dom uren har jeg latt meg fortelle.. Akkurat som hunder, de svetter heller ikke, men peser ut svetten mellom munnen... Nå har jeg faktisk aldri sett en gris som peser heller da... Men det er vel fordi de ikke løper så langt.... Virkelig Ozzi, de visste faktisk ikke en dritt om micro organimer når de skrev bibelen.... Det er jeg HELT sikker på!! De trodde dette skyltes onde ånder eller noe slikt.. Men onde ånder fins ikke, eller kanskje jeg burde si at jeg aldri har sett, hørt eller opplevd onde ånder, for ellers strømmer det vel på med protester fra den vanlige "whooo! gjengen Endret 29. januar 2009 av RWS Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 I Islam blir ikke griser forbundet med ånder i det hele tatt, men det er et urent dyr man rett og slett ikke skal spise. Har du lest litt oppover tråden? Virkelig Ozzi, de visste faktisk ikke en dritt om micro organimer når de skrev bibelen.... Det er jeg HELT sikker på!! De trodde dette skyltes onde ånder eller noe slikt.. De visste godt hva det ville si å være syk. Blir man syk av å spise gris, slutter man med det. Akkurat som å fryse oss. De var ikke mye dummere enn vi er nå. Lenke til kommentar
Svankmajer Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Vi diskuterte dette i en annen tråd, og trolig er det veldig praktisk, dvs at grisen er det husdyret som bærer med seg trichinella spirales elns, og de behandlet ikke mat så godt på den tiden, derfor ville det vært dumt om noen spiste gris og smittet resten. Derfor var det praktisk å forby det. Det argumenteres med at det er fordi det har klover. Men joda, religioner er såpass platt at det kan ha vært så enkelt som at grisene på den tiden på det tettstedet det ble skrevet, hadde en sykdom man kunne dø av å spise... som gjorde at det ble en dogme for århundrer for andre. Religioner er faktisk så platt. S, Lenke til kommentar
Gronko Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 De visste godt hva det ville si å være syk. Blir man syk av å spise gris, slutter man med det. Akkurat som å fryse oss. De var ikke mye dummere enn vi er nå. Hvor har du det i fra? Lenke til kommentar
O3K Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Hvis det finnes en gud så tror jeg at han vil at vi skal spise grisekjøtt. Det er jo så himla godt Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Selvfølgelig vil Gud at vi skal spise grisekjøtt. Jesus reagerte ikke noe imot det. Andre tider, andre regler. Og det er helt menneskelig å lære av erfaringer. Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Selvfølgelig vil Gud at vi skal spise grisekjøtt. Jesus reagerte ikke noe imot det. Andre tider, andre regler. Og det er helt menneskelig å lære av erfaringer. Var ikke Jesus jøde da?Jøder spiser jo ikke gris? Hvorfor jøder og muslimer ikke spiser svin: Bla fordi den er altetende, og at den kunne spise sitt avkom..Det er også noe med at vi skal kun spise dyr som er vegetarer,. Andre hevder at svinekjøttet var infisert av trikiner: Rundormer i slekten Trichinella (trikiner) og bendelormen Echinococcus multilocularis er viktige parasitter som kan gi alvorlig sjukdom hos menneske.. Min mening: Med mindre du har noe allergi eller andre tilstander som gjør at du ikke tåler svinekjøtt så er det sikkert helt ufarlig å spise, det er også ansett som mager og sunn mat i forhold til f.eks Oksekjøtt.Er det ikke? At muslimer/jøder leter opp vitenskaplige greier er vel på grunn av et behov for å rasjonalisere forbudet. Det er slett ingen vits mener jeg. Det holder med "Jeg er muslim/jøde og spiser ikke svinekjøtt". Lenke til kommentar
RWS Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 (endret) "Jeg er muslim/jøde og spiser ikke svinekjøtt". Og grisen, til tross for at han er gris og alt, spiser ikke deg! På den andre siden så kjenner jeg en amerikaner som nekter å spise fiskeboller fordi han ikke tror de er naturlige slik Og det til tross for at jeg har overbevist ham om at de fanger hele stimer av fiskeboller som ser slik ut. De flår dem bare før de putter de i boksen Og jeg tror ikke jeg hadde klart å spise sneiler.. Ikke på grunn av religiøs overtro, men de ser jo så utrolig ekkle ut! Så hva hver enkelt vil spise er vel opp til hver enkelt syntes jeg, SELV om jeg syntes det er rart at noen lar seg styre av eldgamle dogmer skrevet i en tid da mennesker ikke viste en puck om omtrent noen ting... Endret 30. januar 2009 av RWS Lenke til kommentar
Aakerlund Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Hei. Etter som ingen ennå har dratt fram Peter sin opplevelse i forhold til GTs forbud mot ulike typer kjøtt, tenkte jeg at jeg kan gjøre det. I Apg 11, 5-10, forteller Peter om hvordan Gud fortalte ham at alle dyr på jorden, som tidligere hadde vært urene, nå var rene og okay å spise. Nå fikk vi i alle fall det konstatert. Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Og grisen, til tross for at han er gris og alt, spiser ikke deg! Hva? Visst du server en gris menneskekjøtt, så er jeg ganske sikker på at den spiser det opp Lenke til kommentar
Gronko Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Om jeg hadde servert deg menneskekjøtt, hadde du spist det da? Hvordan kunne du vist hva det var om jeg sa det var noe annet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå