Gå til innhold

Et par (enkle?)spørsmål angående religion

Anbefalte innlegg

Jeg har et par spørsmål:

1. Finnes det kristne som følger det gamle testamentet? Isåfall er de jøder?

2. Hvorfor er det noen kristne som ikke spiser svin?

3. Er det noen sammenheng mellom (noen)kristne og jøder når det kommer til å spise svin? Eller er det en ren tilfeldig?

Takk.

Endret av RePaC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ekstremt mange former for kristne, og det er nok flere der som følger det gamle testamentet ja. I det minste deler av det. Dette gjør dem ikke til jøder nei.

Det må du nesten spørre dem om. Så vidt jeg vet er det en sjeldenhet.

Lenke til kommentar
Jeg har et par spørsmål:

3. Er det noen sammenheng mellom (noen)kristne og jøder når det kommer til å spise svin? Eller er det en ren tilfeldig?

Takk.

1. Ja, de fleste kristne følger det gamle testamentet, om enn i bruddstykker. De 10 Bud er f.eks i det gamle testamentet. Men i senere tid har de nok hovedfokus på det nye testamentet. De er nært knyttet på mange måter dog.

2. og 3. Tror det finnes tekster i gamle testamentet som mener grisen er et urent dyr og ikke skal spises. Siden jødene og muslimene er nærmere knyttet GT, så følger de det mye mer.

S,

Lenke til kommentar
Finnes det kristne som følger det gamle testamentet? Isåfall er de jøder?

Tviler på at kristne følger gamle Test. Untakk de 10 bud.

Lurer egentlig på:

Hvorfor er ikke alle kristne er jøder, fordi Jesus var jo en jøde?

Hvorfor er det noen kristne som ikke spiser svin?

Som sagt Jesus var jo jøde, skal ikke kristne følge Jesus?

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

Mulig lestetianere, pinsevennene, Jehovas Vitne eller en av disse mer smale sektene ikke spiser gris.

Vil tippe det går innenfor en retning.

Her er forresten sitatet.

"og svinet, for det har vel klover, men tygger ikke drøv, det skal være urent for eder. Av disse dyrs kjøtt skal I ikke ete, og ved deres døde kropper skal I ikke røre."

5 Mosebok 14:8

Hahaha. Now I get it! Det er visst fordi grisen har KLOVER man ikke kan spise det. Noen som skjønner hvorfor man skal være skeptisk på klover?

Hint: :devil:

Artig at de har unntaksregel på dyr med klover som tygger drøv. Var kanskje litt hardt for dem å demonisere kua også.

S,

Lenke til kommentar
Takker for svar, post gjerne mer utfyllende hvis noen har mye kunnskap om dette.

Check this out:

http://www.themodernreligion.com/misc/hh/pork.html

Muslimsk side.

Grunnen til at kristne ikke følger dette like mye som andre, har med at dette er en del av Moselovene gud ga til det jødiske folk. Kristne er delt om dette var lover kun ment for jøder eller om det er for menneskene generelt.

Moselovene er dessuten også akillæshelen til Kristendommen generelt. I den forteller Gud om hvor mye penger man skal ta for slaver og dødsstraff med steining for den minste latterlige ugjerning. Den beskriver ikke akkurat en Gud kristne liker å tenke på som deres.

S,

Lenke til kommentar

Lurer egentlig på:

Noen som har svar på denne nøtten??

Lenke til kommentar

Jøder har vel heller ikke NT, har de vel? De flyr jo å venter på den samme messias som de kristne hevder har kommet i form av jesusen sin... Hvis jeg ikke husker helt feil...?

Nøtten burde vel heller vært hvorfor muslimer ikke er kristne jøder, da det meste av khouranen er inspirert og avskrevet fra nettopp den kristne bibel og jødenes thoran....- ?

:)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Sånn jeg tolker den teksten så skulle han det, for han påsto noe slikt som at mange av de som var tilstede når han proklamerte dette ikke engang ville være døde når han kom tilbake med dommedag.... og her er vi, 2000 år etter og ingen jesus har dukket opp enda... Kanskje han har rotet seg borti NSB eller noe? Eller havnet i imigrasjons myndighetenes klør, som ikke klarer å finne ut hvor han kommer fra da han sikkert ikke har hverken pass eller visum og ikke klarer å sende ham tilbake, derfor holder de ham innelåst et sted? :)

Det som jeg syntes er mer skremmende er at en del av USAs politikkere (og sikkert andre troshoder) faktisk TROR de vil oppleve dommedag FØR de dør.... Og hva stopper dem fra å hjelpe profetiene litt på vei liksom.... Grøss, sånne folk skulle vært lenket til en vegg og nøkklene skulle vært kastet. Det er noe skikkelig fordummende med religion når den kan få folk til å tro noe slikt.... :eek:

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Lurer egentlig på:

Noen som har svar på denne nøtten??

Kristne blir åndelig sett regnet som jøder. Kan vise dette ved bibeltekster om det skulle være nødvendig.

Svaret på de øvrige spørsmålene er at kristne ikke skal følge moseloven, og at kristne kan spise hva de vil. Disse to thingene kan jeg også vise til ved hjelp av bibelen, dersom det skulle bli protester.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Jøder har vel heller ikke NT, har de vel? De flyr jo å venter på den samme messias som de kristne hevder har kommet i form av jesusen sin... Hvis jeg ikke husker helt feil...?

Nøtten burde vel heller vært hvorfor muslimer ikke er kristne jøder, da det meste av khouranen er inspirert og avskrevet fra nettopp den kristne bibel og jødenes thoran....- ?

:)

I islam er vell jesus en profet, så muslimer ser vell på jesusdyrkelsen som kristne har villet gjort om det har dukker opp en religion som hevder moses er guds sønn og dyrket han som gud. Så nei, selv om dette er en kristen/jødisk/kakaanistisk hybridreligion, så vil jeg ikke klassifisere de som kristne jøder. Så jeg vil heller kalle det en gjennreisning av kanaanistisk religion som er sterkt misfarget av kristen og israelittisk mytologi.

Lenke til kommentar
Og det går også an å vise til at Jesus ikke kom for å oppheve moselovene, men for å oppfylle dem.

Ja, han oppfylte moseloven. Han opphevet den ikke, men gjorde det ingen mennesker kan. Og bibelen forklarer videre at mennesker som tror på han ikke blir regnet for å være rettferdige pga sine egne gjerninger, men fordi de tror på han.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...