Gå til innhold

Tilbehør til EOS450d - valg av stativ og objektiv?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp fått meg et EOS 450d (forøvrig som mitt første dSLR, og arvtager til Powershot S710), og har noen spørsmål om tilbehør:

(1) Selgeren hevdet at jeg måtte ha et filter, og solgte med et Sigma Wide Circular PL 58mm - hva er dette egentlig godt for? Forstod det på selgeren slik at dette kunne jeg like greit ha på til enhver tid.

(2) Jeg innser at jeg trenger et stativ - har noen anbefalinger i prisleiet (ca) 500-1200 kr? Hvordan er Manfrotto 190XB? Nettbutikk?

(3) Jeg har standardobjektivet, EF-S 18-55mm, samt en litt eldre EF 75-300mm. Hvis jeg skal kjøpe meg ett til objektiv, primært til å ta landskapsbilder - er det noen anbefalinger? (Det kan nevnes at jeg kommer til å tilbringe en del tid i Moskva, og at jeg kommer til å ta en del bilder av bygninger o.l. der.)

Takker for alle innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg har nettopp fått meg et EOS 450d (forøvrig som mitt første dSLR, og arvtager til Powershot S710), og har noen spørsmål om tilbehør:

(1) Selgeren hevdet at jeg måtte ha et filter, og solgte med et Sigma Wide Circular PL 58mm - hva er dette egentlig godt for? Forstod det på selgeren slik at dette kunne jeg like greit ha på til enhver tid.

(2) Jeg innser at jeg trenger et stativ - har noen anbefalinger i prisleiet (ca) 500-1200 kr? Hvordan er Manfrotto 190XB? Nettbutikk?

(3) Jeg har standardobjektivet, EF-S 18-55mm, samt en litt eldre EF 75-300mm. Hvis jeg skal kjøpe meg ett til objektiv, primært til å ta landskapsbilder - er det noen anbefalinger? (Det kan nevnes at jeg kommer til å tilbringe en del tid i Moskva, og at jeg kommer til å ta en del bilder av bygninger o.l. der.)

Takker for alle innspill :)

(1) Er nok et UV-filter som gjør bilder i sterkt sollys bedre uten å svekke kvaliteten på andre bilder.

(2) Har selv Manfrotto Modo 785B (link til butikk), en tripod til 799,- Denne er genial spør du meg! :w00t: Denne passer også til alle kameraer, så om du har andre kameraer/videokameraer kan du bruke det på alle uten å kjøpe noe ekstra.

Lenke til kommentar

Polariseringsfilteret skal ikke være på hele tiden, da det tar en del lys. Det er hendig for å fjerne reflekser i glatte overflater, særlig på sommeren, og det er en effekt du ikke kan ordne i etterbehandling. Tenk deg at du tar polaroidsolbriller på kameraet ditt. Om man skal ha ett filter, er polafilter tingen. Selgere hevder ofte at man trenger filter fordi det ikke er priskonkurranse på dem og de tjener godt på å selge dem.

Velbon 600R regnes ofte som bra billigstativ. Manfrotto er helt greit, du blir sikkert fornøyd. Om du vil ha noe dyrere enn Velbon ville jeg gått for RRS BH-40 kulehode (ca 3000) og stativ til 2500 eller deromkring.

Hvilken brennvidde pleier du å fotografere landskap med? Savner du vidvinkel, lysstyrke, skarphet?

Lenke til kommentar
Polariseringsfilteret skal ikke være på hele tiden, da det tar en del lys. Det er hendig for å fjerne reflekser i glatte overflater, særlig på sommeren, og det er en effekt du ikke kan ordne i etterbehandling. Tenk deg at du tar polaroidsolbriller på kameraet ditt. Om man skal ha ett filter, er polafilter tingen. Selgere hevder ofte at man trenger filter fordi det ikke er priskonkurranse på dem og de tjener godt på å selge dem.

Man lærer noe nytt hver dag... :innocent: Så bare at det stod "filter" og at selger hadde sagt det skulle være på hele tiden. :p

MVH

pcpcpc

Lenke til kommentar

Hei,og gratulerer med nytt kamera :thumbup: Så vidt jeg skjønner,så har du fått med et polariseringsfilter,hvis det er litt mørkt,så er det nok det.Hvis det er klart,er det nok et UV-filter og er etter mitt skjønn helt unødvendig,håper isåfall du fikk det med på kjøpet.Hvis det er et polariseringsfilter, så er det glimrende i fint vær og sterkt motlys,samt til bruk der du vil ha lengre lukkertider,tar også bort reflekser fra blanke flater.

Stativ,her en tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...8&hl=stativ

Til landskap kan du jo bruke kit-objektivet,hvis ikke det blir vidt nok finnes det jo vidvinkeloptikk fra flere forskjellige produsenter,fra 10mm-24mm,som sikkert kan brukes ,til bygninger og arkitektur bruker jeg selv Sigma 10-20,men synes etterhvert at dette blir litt for vidt til landskap,legger heller sammen flere bilder tatt med litt mer normale brennvidder.Lykke til og tenk deg godt om,så kanskje du blir fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...