Gå til innhold

Når må jeg betale lisens?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og første regning blir sannsynligvis på beløpet for 11 måneder, dersom de vet at du har TV-mottager fra og med begynnelsen av februar?

Jeg vet ikke hvordan de gjør det nå, men jeg var i en liknende situasjon da jeg kjøpte min første TV midt i en lisensperiode på 90-tallet. Jeg mener å huske at jeg fikk et innbetalingskort på vanlig lisens + beløpet tilsvarende noen måneder for den perioden som allerede var gått.

Lenke til kommentar

Hvorofor fikk måtte du betale for før perioden du hadde TV? Høres ikke lovlig ut spørr du meg.

Man skal vel ikke betale lisens før man er 18 år? I så fall skal jeg ikke beale for før jeg fikk parabol. Jeg blir 18 på søndag og skal ordne parabol på mandagen, så nekter og betale for perioden før.

Lenke til kommentar
Hvorofor fikk måtte du betale for før perioden du hadde TV? Høres ikke lovlig ut spørr du meg.

Man skal vel ikke betale lisens før man er 18 år? I så fall skal jeg ikke beale for før jeg fikk parabol. Jeg blir 18 på søndag og skal ordne parabol på mandagen, så nekter og betale for perioden før.

Er ikke noe regel på om man må være over 18 år for å betale lisens. Såvidt jeg vet må man betale lisens uansett om man ikke har parabol/kabel-tv, ettersom tv'r idag har innebygde tunere.

Noe lurt for din del for å spare di tusen i året, er faktisk bare å skrive opp tven din på foreldrene, for da slipper man å betale lisensen.

Lenke til kommentar

Er ikke noe regel på om man må være over 18 år for å betale lisens. Såvidt jeg vet må man betale lisens uansett om man ikke har parabol/kabel-tv, ettersom tv'r idag har innebygde tunere.

Noe lurt for din del for å spare di tusen i året, er faktisk bare å skrive opp tven din på foreldrene, for da slipper man å betale lisensen.

Er kalr over at jeg sprarer penger på denne måten, men dette lar seg ikke gjøre.

Er ikke loven slik at alle personer over 18 år som har egen tuner skal betale lisens? Kan umulig se for meg at NRK sender ut regninger til barn under 18 år, barn har vel ikke lov til å ta på seg gjeld?

Lenke til kommentar
Er ikke loven slik at alle personer over 18 år som har egen tuner skal betale lisens? Kan umulig se for meg at NRK sender ut regninger til barn under 18 år, barn har vel ikke lov til å ta på seg gjeld?

paragrafen som bestemmer kringkastingsavgift sier at allt som forsørger seg selv om har en tuner må betale lisens. om også dette gjelder folk under 18 er jeg ikke helt sikker på. Siden du juridisk sett er under dine foresattes vinger da du enda er umyndig er jeg veldig usikker på om du må betale.

Lenke til kommentar

Man må betale uansett om man er over 18 eller under. Hvis man føler trang i at man ikke tror man klarer å betale summene. Så kan man enkelt og greit oppføre de på foreldrene/evt. andre som allerede har tv. Hvis ikke, har man ingenting å klage over - og bare betale lisensen.

Lenke til kommentar
Jeg måtte ikke betale for perioden før jeg hadde TV, men siden jeg fikk TV midt i en lisensperiode og lisenskortene for den perioden allerede var sendt ut, fikk jeg krav på lisens for trekvart år og ikke bare et halvår neste gang de sendte ut giroer. Men det var i forrige årtusen, det ser ut til man nå vil få en regning kort tid etter man ble registrert med krav på kringkastingsavgift fra måneden etter du har tatt mottaker i bruk og frem til utgangen av den terminen vi er inne i på registreringstidspunktet.

Det er så vidt jeg kan se ingen aldersgrense, men hjemmeboende barn som fullt ut forsørges dekkes av lisensen som mor/far betaler. Bor man derimot på hybel, eller har lønn, studielån eller trygd eller noe før man fyller 18 og har egen TV, er man lisenspliktig.

http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4530440

http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4530371

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...