Gå til innhold

Moms på gave fra utlandet


Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg vant nylig en skriver i en konkurranse på nettet. Skriveren ble sendt fra produsenten i Nederland til meg. Premien er registrert i fraktpapirene med en pris på 50 USD. (Omregningskurs 7,13) Fraktselskapet krever nå at jeg betaler 25% moms (89 kr) og utleggsprovisjon (95 kr). Totalt 184 kr.

 

Kan det være riktig at jeg skal betale dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sakset fra toll.no

Tollfritak for gaver

Dersom du får tilsendt en gave fra noen som er bosatt i utlandet, er den tollfri dersom verdien på gaven er til og med 1000 kr. Fritaket gjelder ikke gaver som noen har med seg ved innreise til Norge.

 

Tollfritak for premier

Premier som er vunnet i idrettskonkurranser o.l. i utlandet er tollfrie dersom premiene innføres innen seks måneder etter konkurransen. Dersom premien består i noe annet enn en medalje, pokal o.l. er den bare tollfri dersom den har en verdi under 10 000 kr.

Gaver fra utlandet

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Ser ut som den skulle vært fritatt ja. Kanskje det ble noe kluss i og med at det ikke er fra en privatperson?

Hvis det er tilfelle kan det vel fikses med en telefon.

 

Tollvesenet krever merverdiavgift for gaven hvis den er kjøpt av en privatperson i utlandet, men sendes fra for eksempel forretningen der varen er kjøpt
Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Hva mener du med "ikke anledning til å sende gaver"? Dette er jo definitivt en gave (premie).

 

Ellers så skriver jo tollvesnet i sitatet lengre opp her at premier er unntatt toll så lenge verdien er under 10000 kr. Idrettskonkurranser er bare et eksempel på type konkurranse det dreier seg om.

Lenke til kommentar

Altså et firma kan gi en gave, men ikke på denne måten du tenker.

 

En gave fra et firma vil være momspliktig for mottaker og fradragsberetiget for avsender.

 

Hvis feks mitt norske firma vil gi julegaver til kunder må det overleveres en liste med navn på personen i firmaet gaven skal til, så denne personen evt må skatte av dette hvis den overstiger en gitt verdi, er ikke 100% sikker på grensen der da det er grunnen til at jeg betaler en revisor, men det er vel forsåvidt en digresjon.

 

 

Her spesifiseres det at 1000 kroners grensen gjelder når avsender er en privat person : http://toll.no/templates_TAD/Article.aspx?...;parentid=66241

 

Som du ser av linken vil tilogmed reklameeffekter til gratis utdeling være momspliktig inn i norge

 

Forøvring er toll og moms to forskjellige ting, blandes ofte samme av noen, men aldri av tollvesent, linken du viser til handler om tollfritak, ikke momsfritak.

 

Jeg legger til grunn at det er moms du blir oppkrevd, ikke toll, hvis det er toll du blir avkrevd, har du rett.

 

Dollarkursen din er forøvrig gal, kursen du må bruke er tollvesent sin offisiele omregningskurs som endres ~ukentlig og kan finnes på : http://toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/...;epslanguage=NO

Det er kursen den dagen som varen ankommer landet som er gjeldene.

 

edit : Omregningskurs

Endret av nls
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...