Noskool Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Hei, jeg har allerede fått noen svar på oppgavene vi skal øve på til prøva så jeg satte tråden som "løst", men så fant jeg ut at det var noen spørsmål jeg trenger litt mer utdypende svar på. Sorry for at det ble to tråder, men de blir jo borte fort. 1. Hva var grunnen til mistilliten mellom USA og Sovjet? 2. Hvordan opptrådte Sovjet da det brøt ut oppstander for eksempel i Ungarn i 1956 og i Tsjekkoslovakia i 1968? 3. Hvorfor fikk den kalde krigen mye å si i mange land som hadde vært kolonier? 4. To vestlige land førte krig i Vietnam. Hvilke land var det? 5. Forklar hva som gjorde at USA til slutt oppgav krigen i Vietnam. (flere grunner!) 6. Hva var grunnlaget for våpenkappløpet mellom øst og vest? 7. Hvilke årsaker ser du til at det kommunistiske styret brøt sammen i Sovjet? 8. Hva var målet til kommunismen? 9. Hvorfor fikk kommunismen så mange tilhengere i en lang periode? 10. Hvorfor mente kommunismen at demokratiet var en blindvei? 11. Hva skiller kommunisme og sosialisme? Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Hei, jeg har allerede fått noen svar på oppgavene vi skal øve på til prøva så jeg satte tråden som "løst", men så fant jeg ut at det var noen spørsmål jeg trenger litt mer utdypende svar på. Sorry for at det ble to tråder, men de blir jo borte fort. 1. Hva var grunnen til mistilliten mellom USA og Sovjet? 2. Hvordan opptrådte Sovjet da det brøt ut oppstander for eksempel i Ungarn i 1956 og i Tsjekkoslovakia i 1968? 3. Hvorfor fikk den kalde krigen mye å si i mange land som hadde vært kolonier? 4. To vestlige land førte krig i Vietnam. Hvilke land var det? 5. Forklar hva som gjorde at USA til slutt oppgav krigen i Vietnam. (flere grunner!) 6. Hva var grunnlaget for våpenkappløpet mellom øst og vest? 7. Hvilke årsaker ser du til at det kommunistiske styret brøt sammen i Sovjet? 8. Hva var målet til kommunismen? 9. Hvorfor fikk kommunismen så mange tilhengere i en lang periode? 10. Hvorfor mente kommunismen at demokratiet var en blindvei? 11. Hva skiller kommunisme og sosialisme? Først: Du finner igjen trådene dine i panelet til venstre under "Mine innlegg" Kald krig: Når murens og komunismens fall diskuteres er ofte allt forkuset på Sovjetunionens ledere, som feks Gorbatsjov og deres godvilje, åpenhet, nedrustning, og reformer. Dette er en veldig skjev og litt fremstilling. Mye mer av æren burde tilfallt Reagan og USAs administrasjon, som faktisk vant den kalde krigen. Det mange ikke har fått med seg var at USAs beinharde rustningsløp, gjorde at Sovjetunionen i praksis var konkurs på slutten av 80-tallet. De hadde lite handelsforbindelser med vesten og brukte en altfor stor andel av sitt BNP på våpen og opprustning. Det gikk så langt at det var nødt til å vifte med det hvite flegget, for ikke å ende opp slik som Nord-Korea senere har gjort. Dette ble gjort i det skjulte som en gigantisk hestehandel, der Sovjet åpnet opp muren, ga fra seg warsavapakten, innførte store reformer, for at de skulle kunne motta gigantiske hjelpepakker fra USA og den vestlige verden. På den måten kunne sovjetiske ledere komme ut med hevet hode og æren i behold og vise godvilje og åpenhet. Selfølgelig skjedde dette ved hjelp av utstrakt og dyktig diplomati fra begge sider, men man kan faktisk si at reformering og demokratisering av østblokken var et resultat av den kalde krigen. Endret 28. januar 2009 av Junkers Lenke til kommentar
Noskool Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Hei, jeg har allerede fått noen svar på oppgavene vi skal øve på til prøva så jeg satte tråden som "løst", men så fant jeg ut at det var noen spørsmål jeg trenger litt mer utdypende svar på. Sorry for at det ble to tråder, men de blir jo borte fort. 1. Hva var grunnen til mistilliten mellom USA og Sovjet? 2. Hvordan opptrådte Sovjet da det brøt ut oppstander for eksempel i Ungarn i 1956 og i Tsjekkoslovakia i 1968? 3. Hvorfor fikk den kalde krigen mye å si i mange land som hadde vært kolonier? 4. To vestlige land førte krig i Vietnam. Hvilke land var det? 5. Forklar hva som gjorde at USA til slutt oppgav krigen i Vietnam. (flere grunner!) 6. Hva var grunnlaget for våpenkappløpet mellom øst og vest? 7. Hvilke årsaker ser du til at det kommunistiske styret brøt sammen i Sovjet? 8. Hva var målet til kommunismen? 9. Hvorfor fikk kommunismen så mange tilhengere i en lang periode? 10. Hvorfor mente kommunismen at demokratiet var en blindvei? 11. Hva skiller kommunisme og sosialisme? Først: Du finner igjen trådene dine i panelet til venstre under "Mine innlegg" Kald krig: Når murens og komunismens fall diskuteres er ofte allt forkuset på Sovjetunionens ledere, som feks Gorbatsjov og deres godvilje, åpenhet, nedrustning, og reformer. Dette er en veldig skjev og litt fremstilling. Mye mer av æren burde tilfallt Reagan og USAs administrasjon, som faktisk vant den kalde krigen. Det mange ikke har fått med seg var at USAs beinharde rustningsløp, gjorde at Sovjetunionen i praksis var konkurs på slutten av 80-tallet. De hadde lite handelsforbindelser med vesten og brukte en altfor stor andel av sitt BNP på våpen og opprustning. Det gikk så langt at det var nødt til å vifte med det hvite flegget, for ikke å ende opp slik som Nord-Korea senere har gjort. Dette ble gjort i det skjulte som en gigantisk hestehandel, der Sovjet åpnet opp muren, ga fra seg warsavapakten, innførte store reformer, for at de skulle kunne motta gigantiske hjelpepakker fra USA og den vestlige verden. På den måten kunne sovjetiske ledere komme ut med hevet hode og æren i behold og vise godvilje og åpenhet. Selfølgelig skjedde dette ved hjelp av utstrakt og dyktig diplomati fra begge sider, men man kan faktisk si at reformering og demokratisering av østblokken var et resultat av den kalde krigen. Takker for svar, men kan noen svare på de hver for seg, sånn at det blir enklere? (Visste hvordan jeg fant igjen den gamle tråden, men jeg har litt dårlig tid akkurat nå så tenkte det ble fortere svar hvis jeg skrev en tråd om de spørsmåla jeg hadde.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå