Suic Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Hva syntes dere? edit: jeg veit ikke om bilde 1 er uklart eller ikke, men v2 er vell ikke det? Endret 28. januar 2009 av aR_ Lenke til kommentar
mocka Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Veldig kult bilde, likte hvordan bare forgrunnen og hovedobjektet var i fokus. Lenke til kommentar
cookie007 Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Veldig stilig bilde! Syns også du har fått det bra til med "blurret" bakgrunn som jeg kaller det:p Lenke til kommentar
RasmusKRiis Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Synes fuglen ble litt for uskarp til at bildet kunne bli bra... Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Synes fuglen ble litt for uskarp til at bildet kunne bli bra... Enig med RasmusKRiis, fuglen ser ikke helt skarp ut. Lenke til kommentar
Suic Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Takk mocka og cookie! La opp et nytt bilde fra samme sted. Er dette bedere? Endret 28. januar 2009 av aR_ Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Takk mocka og cookie! La opp et nytt bilde fra samme sted. Er dette bedere? Synes bilde nr to virker skarpere, spesielt på hodet. Lenke til kommentar
RasmusKRiis Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Takk mocka og cookie! La opp et nytt bilde fra samme sted. Er dette bedere? Dette er skarpere enn bildet rundt hodet ( synes jeg), og gjør at det blir beder, men synes du burde fått det enda skarpere... Er det tatt håndholdt? Og hvor stor brennvidde brukte du? Endret 28. januar 2009 av RasmusKRiis Lenke til kommentar
Suic Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Takk mocka og cookie! La opp et nytt bilde fra samme sted. Er dette bedere? Dette er skarpere enn bildet rundt hodet ( synes jeg), og gjør at det blir beder, men synes du burde fått det enda skarpere... Er det tatt håndholdt? Og hvor stor brennvidde brukte du? Det er håndholdt og 300mm brennvidde Lenke til kommentar
RasmusKRiis Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Takk mocka og cookie! La opp et nytt bilde fra samme sted. Er dette bedere? Dette er skarpere enn bildet rundt hodet ( synes jeg), og gjør at det blir beder, men synes du burde fått det enda skarpere... Er det tatt håndholdt? Og hvor stor brennvidde brukte du? Det er håndholdt og 300mm brennvidde Der har vi en av grunnene til at det er uskarpt.. Jeg anbefaler å vruke stativ. Da er det mye lettere å ta skarpe bilder.. Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Hmm.. Fuglen ser feil vei, dette gjør at bildet ser ubalansert ut. Bakgrunnen er ute av fokus, men ikke nok til at noen hvite båtmaster(?) blir veldig fremtredende og forstyrrer bakgrunnen. Det største problemet er likevel som andre har påpekt at fuglen er uskarp, noe som du har fått et tips til å unngå. Lenke til kommentar
gorida Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Hmm..Fuglen ser feil vei, dette gjør at bildet ser ubalansert ut. kanskje aR skulle si til fuglen til å snu seg riktig vei? jeg klarte ikke å dy meg. jeg synes at bildet til venstre går i dus med den samme harmoniske veien som mitt blikk liker å se på. avslappende stemning. det andre bildet har ikke noe spennende i seg. Lenke til kommentar
B25S Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Oppskarp bildene dine i Photoshop (Elements), la det bli fast rutine. Dette fikk jeg til på to enkle klikk. Det er veldig enkelt! Om du ikke har Photoshop, så kan du kjøpe deg en forenklet utgave som heter Photoshop Elements, som fungerer like bra om man er nybegynner. Det her er enkelt: Filter > Gjør skarpere/Sharpen > Unsharp mask/Uskarp maske. Dette her er et system som funker veldig fint til oppskarping om man ikke er en racer i photoshop: 1. For bilder av mennesker: Mengde 150%, radius 1, terskelverdi 10. 2. For bybilder og reiselivs bilder: Mengde 65%, radius 3, terskelverdi 2. 3. For generelle hverdagsbilder: Mengde 85$, radius 1, terskelverdi 4. Jeg har avansert litt og bruker forskjellige "lag" eller layer så jeg har ikke tatt i bruk unsharp mask så veldig mye, men det er en veldig fin ting du kommer til å sette pris på. Info er forøvrig hentet fra "Digital Fotografering" av Scott Kelby. Første fotoboken min, har hørt mye bra. Men det er mye å hente av info derifra. Dessuten syns jeg du har snappet opp bildene ganske bra, men det ser ut som at det er tatt gjennom et vindu, og det trekker veldig ned da det ikke ser naturlig ut. Kan godt hende vinduet er i bakgrunnen også, men det ser uansett litt rart ut. Endret 28. januar 2009 av AsbjørnH Lenke til kommentar
Suic Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Oppskarp bildene dine i Photoshop (Elements), la det bli fast rutine. Dette fikk jeg til på to enkle klikk. Det er veldig enkelt! Om du ikke har Photoshop, så kan du kjøpe deg en forenklet utgave som heter Photoshop Elements, som fungerer like bra om man er nybegynner. Det her er enkelt: Filter > Gjør skarpere/Sharpen > Unsharp mask/Uskarp maske. Dette her er et system som funker veldig fint til oppskarping om man ikke er en racer i photoshop: 1. For bilder av mennesker: Mengde 150%, radius 1, terskelverdi 10. 2. For bybilder og reiselivs bilder: Mengde 65%, radius 3, terskelverdi 2. 3. For generelle hverdagsbilder: Mengde 85$, radius 1, terskelverdi 4. Jeg har avansert litt og bruker forskjellige "lag" eller layer så jeg har ikke tatt i bruk unsharp mask så veldig mye, men det er en veldig fin ting du kommer til å sette pris på. Info er forøvrig hentet fra "Digital Fotografering" av Scott Kelby. Første fotoboken min, har hørt mye bra. Men det er mye å hente av info derifra. Dessuten syns jeg du har snappet opp bildene ganske bra, men det ser ut som at det er tatt gjennom et vindu, og det trekker veldig ned da det ikke ser naturlig ut. Kan godt hende vinduet er i bakgrunnen også, men det ser uansett litt rart ut. Takk for informaskjon/kritikk Det ble bedere nå! Jeg har photoshop cs3 har også den boken fra Kelby, men har ikke tenkt på det med skarpheten... Endret 29. januar 2009 av aR_ Lenke til kommentar
B25S Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Det er bra! Om du vil gå litt lenger ut på isen og er villig til å prøve og feile litt, så bør du titte på der han har skrevet "Profesjonell Oppskarping". Siden du har Photoshop CS3 skal vel dette fungere ganske bra. Han har forklart det veldig fint også, ganske forståelig for selv meg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå