N|troXx Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Hei, har et lite problem med min pc, har puttet inn 4gb ram, 2x2gb brikker, og bios finner all ram. OS finner det ikke, har dualboot med Vista home 32bit og Ubuntu 8.10 64bit. begge os finner kun 2.9GB ram. Er det noen bios oppdatering som kan hjelpe meg? eller noen som vet hva som kan være galt? bruker hovedsaklig Ubuntu som OS. Den nye rambrikken (pcn kom med 3gb ram) er tatt i fra en annen Acer 5930g pc, som fikk ødelagt tastaturet. Ram brikken har ikke skader og virket på den gamle etter at tastaturet ble ødelagt. ikke noe feil på den. memcheck er kjørt. Edit: Løsningen viste seg å være Biosupdate, enkelt og greit. Fant den omsider til slutt. Endret 28. januar 2009 av N|troXx Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 fordi du har 32bit windows? man finner ikke 4GB med 32 bit... men rund 3 til 3,7GB... Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Vell, Vista har fått en oppdatering som gjør at den skal registrere 4gb minne. dessuten oppdager Ubuntu 8.10 x64, 2.9GB ram, Ubuntu er 64bit men registrerer det heller ikke. Derfor lurer på om det er noe galt med pcn. Noen tips Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 så lenge vista er 32bit så har en oppdatering ingen ting å si... registrerer fortsatt ikke mer en mellom 3-3,7GB.... forslag: trykk windowsknapp sammen med pause/break knappen får da opp systemvinduet... trykk på avanserte systeminnstillinger trykk på innstillinger for ytelse gå til fanen avansert der står det virtuelt minne - trykk på endre velg egendefinert størrelse og tast inn mengden som står som anbefalt under på både start og maks trykk angi - så ok restart maskina og sjekk igjen... Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Vesleengen: om du ikke evner å lese at jeg ikke bruker Vista, men Ubuntu 8.10 x64, altså 64bits utgave som skal støtte mere enn 6gb med ram, så trenger du ikke å bruke tid på å gjenfortelle at Vista 32bit ikke støtter mer enn 3.2Gb med ram. virtuelt minne har heller ingen ting med saken å gjøre. Det kan regnes som linux's swap partisjon (correct me if I'm wrong), og har ingen ting med RAM som er mange ganger raskere enn virtuelt minne Kjenner jeg blir meget irritert av å lese dette, mulig jeg har formulert meg utrolig dårlig i beskrivelsen men det får så være. min personlige mening er at vista er noe dritt, og jeg bruker det ikke til noe annet enn å spille Guild Wars i ny og ned. Derfor har jeg Vista liggende på Pcn enda, da wine ikke drar Dx9. Jeg er altså ikke ute etter å øke Vista sin virtuelle minne, men å få Ubuntu x64 til å registrere alle 4Gb med RAM og ikke 2.9 som den gjør nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå