Gå til innhold

Forumboka: Jury vs. Først til mølla?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men de uinteressante macrobildene ville du vel kunne luke ut? Som sagt, så tror jeg neppe problemet vil være å skille geniene fra de som bare er eksepsjonelt dyktige. Det er nok i den andre enden av spekteret klinten skal skilles fra hveten, for mange genier og eksepsjonelt dyktige er vi vel ikke her på forumet?

Lenke til kommentar
Det er nok i den andre enden av spekteret klinten skal skilles fra hveten, for mange genier og eksepsjonelt dyktige er vi vel ikke her på forumet?
Det kommer vel helt an på hvem du spør.. Men jeg er helt enig i din oppfattelse om at en jury/bilderedaksjon etc mest sannsynlig ikke vil ende opp med tusenvis av Pulitzerprisverdige kandidater.
Lenke til kommentar

Som Anew sier er det knapt noen "mesterfotografer" på Akam, men det er mange gode amatører, samt noen hel- og halvproffe. Hvis de som står bak de beste bildene i BK og div. konkurranser bidrar, så tror jeg nok at boken kommer til å holde et ganske godt nivå i hvert fall hvis "mannen i gata" skal bedømme :)

Lenke til kommentar
Men de uinteressante macrobildene ville du vel kunne luke ut? Som sagt, så tror jeg neppe problemet vil være å skille geniene fra de som bare er eksepsjonelt dyktige. Det er nok i den andre enden av spekteret klinten skal skilles fra hveten, for mange genier og eksepsjonelt dyktige er vi vel ikke her på forumet?

Jeg tror faktisk jeg kan ha problemer med det. Macro handler veldig mye om teknisk kvalitet, noe jeg normalt ikke bryr meg så mye om. Jeg blir for tilbøyelig til å lete etter "bildet", på samme måte som jeg leter etter "bildet" i reportasjer. Og jeg syns også at de fleste macro-bilder er litt.. like. :whistle:

 

Men, jeg skulle sikkert kunne gjort et utvalg av macrobilder sett ved siden av hverandre. Jeg er bare litt for svak på det selv.

Lenke til kommentar

Litt forslag/input til bidragsutvelgelsen:

 

Synes et "først til mølla"-prinsipp er teit. Kan også gi "gøy" med - "hvorfor ble ikke jeg med når xx kom med og jeg var først" og sånt. Synes en trekning da er å foretrekke.

 

 

Men - prosessen kommer veldig an på hvor mange (kvalifiserte) bidrag som kommer inn.

 

Tenker selv at vi har tre grupper kandidater etter en mer eller mindre kvalifisert utvelgelse:

1) Vurdert ikke gode nok til å være med.

2) Vurdert gode nok til å være med.

3) Vurdert gode nok, og i tillegg vurdert å være så "wow!" at de bare være med.

 

Så kan man ta med samtlige fra gruppe 3, og deretter trekke tilfeldig og upartisk fra gruppe 2 til man har fylt opp boka. ..Så kan det gå på hvor hårsåre forumgjengerne er om de skal få vite om de var veiet og funnet for lette eller bare uheldige i trekningen.

 

Nuvel - antar man her på forumet har lang erfaring i avholdelse av konkurranser og sånt, så man organisatorene kjenner det gjengse lynnet blant deltagerne og hvordan det bør avholdes. Går jo lett prestisje og personlige følelser i sånne greier. :) (Skulle helle greia avholdes som en stor konkurranse, hvor man stemmer på de 50 "beste" som man ønsker å ha med?)

 

Utvelgelse av "jury" - antar det langt på vei er konsensus om hvem som er de fremste/beste BK-bedømmere og Akam-bidragere generelt? Er det mange nok som har lyst til å være jury? :)

Lenke til kommentar

Jeg synes ting begynner å bli vel ambisiøst nå.

 

For min del kan godt den eksisterende redaksjonen være eneveldig i utvelgelsen av bilder (som opprinnelig tenkt). Deltakere sender inn x antall (to?) bilder på eget initiativ, og redaksjonen står fritt til å akseptere, refusere eller evt. be om et alternativt bilde fra brukeren. Enkelt og greit.

 

(Med forbehold om at det ikke blir for mye arbeid for redaksjonen da, i så fall kan de stå fritt til å håndplukke en "jury".)

Lenke til kommentar
Vi har ikke tenkt til å ta av helt, men en egen bilderedaksjon som foretar selve bildeutvelgelsen er ikke så dum. Og det er fordi det er en del arbeid med denne boken slik at vi må fordele oppgavene på flere.

 

Tom

På mange måter den enkleste og beste måten - en egen bilderedaksjon som suverent foretar utvelgelsen er nok den greieste løsningen. Bare pass på at det kommer med gode folk, som har god erfaring/kompetanse med akam-forumet og/eller bildevurdering/fotografering generelt.

 

Tiltredes. :)

Lenke til kommentar
Er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener. Hvordan ambisiøst?

Jeg sikter f.eks. til alt snakket om anonym innsending, stemmegiving, om juryer med fagfolk som er spesialister på forskjellige sjangre osv.

 

Dette er for meg unødvendig kronglete. Da er det lettere (i mine øyne) at redaksjonen bestemmer - hvis de har for mye å gjøre plukker de ut x antall brukere som de mener vil gjøre en god og objektiv jobb. De fleste bidragene vil for erfarne folk være lett å si ja eller nei til og så kan man heller diskutere tvilstilfellene seg i mellom.

 

Edit: Vi snakker tross alt om ganske aktive brukere som skal sende inn sine to beste bilder. Dermed skulle det være unødvending å si nei til altfor mye.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener. Hvordan ambisiøst?

Jeg sikter f.eks. til alt snakket om anonym innsending, stemmegiving, om juryer med fagfolk som er spesialister på forskjellige sjangre osv.

 

...

Da er jeg med.

 

Vi, eller rettere sagt jeg, lufter rett og slett noen tanker. Tenker litt høyt, for å finne ut hva folk mener og syns. Prøver å finne ut hvor høytidelig folk syns vi skal være, om vi nå havner i den situasjonen at det blir konkuranse om å komme med.

 

Ser vi på spørretråden, og tar svarene på alvor, så nærmer vi oss plassmangel bare etter et par dager.

Ingen av oss vet hvor mange det er som ikke har svart.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...