Gå til innhold

Forumboka: Jury vs. Først til mølla?


Anbefalte innlegg

]Jeg for min del håper at mange bidragsytere er modige nok til å vise bilder som ikke er publisert før, eller bilder som ikke har fått så mye oppmerksomhet tidligere.

Det betyr at vi også godtar bilder fra bidragsyterene som ikke er publisert på Akam. Det er muligens ikke kommet frem tydlig tidligere, men vi ønsker en blanding av kjente gode bilder, og ting som ikke er sett tidligere.

 

fototim kan vel uttale seg litt mer om det.

 

Jeg er for jury.

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Allikevel tor jeg anonymisering har noe for seg. Det gjør noe med måten du tenker på, når du ser bildene.

Anonymisering kan du nok bare glemme. Jeg tror de fleste kommer til å sende inn bilder som allerede er publisert på Akam, og en jury (hvis den er sammensatt av noen av de mer erfarne her) vil ofte med en gang huske hvem som har tatt hva.

 

Tror nok man bare må stole på at juryen er upartisk. Men 100% upartisk er vel ingen. Skal man klare å få til en eller annen sortering ser jeg imidlertid ikke noe godt alternativ til jury.

Lenke til kommentar
Er ikke hele poenget med boken at bildene skal ha blitt lagt inn på akam i løpet av 2008? Da er det vel lite poeng med bilder som ikke har blitt publisert før...

Kommer an på hvordan du ser det. Har boken bare bilder som er sett før, vil den da være spennende? Så jeg tror det kan være en ide å blande litt. F.eks. at man har et Akam bilde, og et bra et som vi ikke har sett før. Men den diskusjonen bør fortsettes i diskusjonstråden.

 

Tom

Lenke til kommentar
Er ikke hele poenget med boken at bildene skal ha blitt lagt inn på akam i løpet av 2008? Da er det vel lite poeng med bilder som ikke har blitt publisert før...

Å bare publisere ting mange/"alle" har sett før er neppe spesielt interessant å bruke mye tid på eller betale penger for.

 

Hvis det er vanskelig med anonymisering av førstesorteringen, så kan jeg sikkert bidra ettersom jeg har holdt meg mye borte fra BK etter at den ble ... for aktivt. Det er bare et fåtall med høy aktivitet som vil kunne bli avslørt av meg basert på motivtype/subjekt.

Lenke til kommentar
Er ikke hele poenget med boken at bildene skal ha blitt lagt inn på akam i løpet av 2008? Da er det vel lite poeng med bilder som ikke har blitt publisert før...

Å bare publisere ting mange/"alle" har sett før er neppe spesielt interessant å bruke mye tid på eller betale penger for.

 

Hvis det er vanskelig med anonymisering av førstesorteringen, så kan jeg sikkert bidra ettersom jeg har holdt meg mye borte fra BK etter at den ble ... for aktivt. Det er bare et fåtall med høy aktivitet som vil kunne bli avslørt av meg basert på motivtype/subjekt.

 

Jeg har fortsatt på denne diskusjonen her.

Lenke til kommentar

Er selv nybegynner i denne forsamlingen, og langt fra der at jeg skulle ønske å være med. (Whohoo! Vært med i hele én utfordring!)

 

Vil her mene at det i sakens natur (bidragsytere fra et webforum) er en selvfølge med en jury/QA/filtrering - en "moderering" av bidragsytere, så man slipper bidrag fra medlemmer med like dårlig selvinnsikt som talent.

 

Om det så skal være en "avstemning" over de "beste" bidrag(-syterne), eller om det heller skal være "først til mølla" blant de som er dømt "gode nok" - se det er en annen sak. Litt avhengig av kapasitet og hvor mange som melder seg på, antar jeg.

Men - en kvalifisert "Jury" som kan moderere - helt klart!

 

*Ser for seg et par sider med bot-bidrag - bilder av popupannonser for V1agra og Cheep sw1ss w4tches, med det ene bildet forskjøvet i forsøk på å script-inserte litt html-kode* :D

Lenke til kommentar
...

Men - en kvalifisert "Jury" som kan moderere - helt klart!

...

Siden alle argumenterer for det samme, tillater jeg meg å sette foreløpig strek for denne debatten, inntil det dukker opp argumenter for Først til Mølla.

 

Trondster sitt innlegg reiser et naturlig oppfølgingsspørsmål.

Hvem er kvalifisert, og hvorfor?

 

Vi drøfta det litt i arbeidsgruppa. Det kom ulike forslag i forhold til navn og eventuell bakgrunn som jurymedlemmer bør ha.

Vi endte opp med at det kanskje ville bli lettere hvis vi tenkte litt igjennom hva en jury skulle gjøre og hvorfor. At navnene kom lettere, hvis vi hadde klart for oss et hvorfor.

 

Jeg kaster fram noen ideer her, tenker rett og slett høyt:

 

Skal vi ha jurymedlemmer med lang fartstid og stor kontaktflate på akam?

Skal vi ha jurymendlemmer utenfor akam?

Skal vi ha jurymedlemmer som er formelt faglig sterke? Osv.

 

Gi oss gjerne noen tanker på dette, som vi kan ta med oss inn i arbeidsgruppa.

Men please, ikke trekk inn konkrete navn i første omgang.

Lenke til kommentar

Skal vi ha jurymedlemmer med lang fartstid og stor kontaktflate på akam?

Irrelevant spør du meg.

Skal vi ha jurymendlemmer utenfor akam?

Så lenge de veit hva de snakker om så kan de gjerne komme fra Ugandas nasjonalforsamling for all I care.

Skal vi ha jurymedlemmer som er formelt faglig sterke?

JA!

Lenke til kommentar

Jeg fortsetter og tenkte høyt rundt hva slags personer vi eventuelt bør ha i en jury.

 

Kanskje det viktigste er at vi søker bredde i interesse hos jurymedlemmene.

 

Har vi f.eks. et medlem som er flink på glam, er det kanskje viktig at vi og får en som liker korn og s&h og som misliker glatt hud. Altså at vi ser på helheten når vi finner folk, ikke henger oss opp i en bestemt form for kvalifikasjoner.

Lenke til kommentar
Skal vi ha jurymedlemmer med lang fartstid og stor kontaktflate på akam?

Skal vi ha jurymendlemmer utenfor akam?

Skal vi ha jurymedlemmer som er formelt faglig sterke? Osv.

 

Gi oss gjerne noen tanker på dette, som vi kan ta med oss inn i arbeidsgruppa.

Men please, ikke trekk inn konkrete navn i første omgang.

OK, med det første og siste forslaget her...men jeg synes ikke man behøver å gå utenom Akam...

RandiA

Lenke til kommentar
Hva med en anonym jury?

 

Så slipper man å bli skuffet dersom en "venn" ikke tok med bilde ditt...

Unødvendig spør du meg. Regner med at det ikke er noe problem å holde det såpass "proft" at det ikke blir noe problem.

 

Jeg fortsetter og tenkte høyt rundt hva slags personer vi eventuelt bør ha i en jury.

 

Kanskje det viktigste er at vi søker bredde i interesse hos jurymedlemmene.

 

Har vi f.eks. et medlem som er flink på glam, er det kanskje viktig at vi og får en som liker korn og s&h og som misliker glatt hud. Altså at vi ser på helheten når vi finner folk, ikke henger oss opp i en bestemt form for kvalifikasjoner.

Helt klart. Så kan de for eksempel plukke ut bilder ut fra hver sin "styrke"

Lenke til kommentar

Kanskje det viktigste er at vi søker bredde i interesse hos jurymedlemmene.

 

Har vi f.eks. et medlem som er flink på glam, er det kanskje viktig at vi og får en som liker korn og s&h og som misliker glatt hud. Altså at vi ser på helheten når vi finner folk, ikke henger oss opp i en bestemt form for kvalifikasjoner.

Helt klart. Så kan de for eksempel plukke ut bilder ut fra hver sin "styrke"

Jeg tenker som så, at hvis et "jurymedlem" (jeg er ikke akkurat forelsket idéen om en jury, men en bilderedaksjon) er faglig sterkt, så vil det evne å se et godt bilde uavhengig av sjanger. Derfor er tyngde viktigere enn bredde.

 

Forøvrig tviler jeg på at vi får så himla mange bidrag at det handler om å velge ut de beste, men heller om å luke ut de som ikke holder mål. Bilderedaksjonens jobb blir i hovedsak å bestemme hvor lavt lista skal ligge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...