Gå til innhold

Hjelp med kjøp av videokamera, som skal brukes på ferie.

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal da til Peru, machu picchu osv til sommeren.. Derfor kunne jeg nå tenkt meg å skaffe meg et Videokamera som jeg kan ha med på turen : )

Pris: maks rundt 5-6000kr

Hva er viktig for meg ? at det klarer å filme både natt og dag med god kvalitet! og at det da har en meget grei mic slik at det ikke blir problemer med å høre hva folk sier.

ut ifra lommeboken, er det vel best å gå for et godt og solid DV kamera ? og heller på et senere punkt kjøpe HD kamera ?

Hvilket lagringsmedium burde jeg bruke ? hva er fordelene og ulempene med de forskjellige.. sitter forøvrig med HD tv,bluray spiller etc.

Jeg må jo da kunne filme ganske mye, batteritid er viktig og lagringskapasiteten.

Hadde vært hyggelig hvis noen kunne hjelpe meg : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Skal da til Peru, machu picchu osv til sommeren.. Derfor kunne jeg nå tenkt meg å skaffe meg et Videokamera som jeg kan ha med på turen : )

Pris: maks rundt 5-6000kr

Hva er viktig for meg ? at det klarer å filme både natt og dag med god kvalitet! og at det da har en meget grei mic slik at det ikke blir problemer med å høre hva folk sier.

ut ifra lommeboken, er det vel best å gå for et godt og solid DV kamera ? og heller på et senere punkt kjøpe HD kamera ?

Hvilket lagringsmedium burde jeg bruke ? hva er fordelene og ulempene med de forskjellige.. sitter forøvrig med HD tv,bluray spiller etc.

Jeg må jo da kunne filme ganske mye, batteritid er viktig og lagringskapasiteten.

Hadde vært hyggelig hvis noen kunne hjelpe meg : )

Jeg ville gått for ett HD kamera med en gang.. Prisen er ikke så ille og bildene blir vesentlig bedre.Videokameraer til hjemmebruk sliter generelt ved dårlig belysning og mørke steder, kan fort bli kornete bilde osv. Sist gang jeg forhørte meg om kameraer, mente de at man måtte vesentlig opp i pris for ett kamera som takler dårlig belysning uten veldig mye tap i bildekvalitet.

Jeg har kun hatt vanlig DV kamera, men angret på at jeg kjøpte det for to år siden(3500kr panasonic) Bildene der blir veldig bra i dagslys og ved god belysning, men sliter litt om kvelden og på mørke plasser, men dette tror jeg gjelder de fleste "amatør" kameraer.

Når det gjelder redigering av HD materiale på PC er dette ganske tungt og krever en ganske bra PC og programvare.

Når det gjelder lagringsmedie så anbefaler de fleste tape, da dette har beste bildekvalitet og lyd. Da har du også mulighet til å ta med flere kassetter slik at du ikke går tom for plass.

Bare ikke kjøp sånn med cd plate, hvis det lages enda vel og merke.

Det du alltids kan gjøre er å dra ett sted å få litt proff hjelp, og så heller kjøpe det billigere en annen plass på nett feks.

Håper dette var noe til hjelp, jeg er ingen ekspert, men filmer en del og begrunner derfor inlegget mitt på den erfaringen jeg har.

Lenke til kommentar

Du bør vurdere Canon HF100, selv om prisen totalt blir litt i overkant. Kamera koster rundt 6000, men du må kjøpe 16GB-SD-kort til 550 pr stk (2t10m på hvert kort på max kvalitet), og BP819-batteriet som gir deg ca 1t40m men koster over 800. For god lyd må man som regel ha ekstern mic, men den innebygde er helt grei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...