ChillyWilly Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Vi skal selge og regner med å gå på et lite tap da vi hadde 100% finansiering. Hvordan blir det med huslånet? Blir det omgjort til et forbrukslån med høyere rente? Tapet/restlånet blir på ca 100 000 kr. Har samme sum på BSU konto, men tenkte å spare opp til maxgrensen på BSU før jeg tar ut der. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Først og fremst må jeg si at jeg har ikke svar på dette, men kommer med noen tanker. Lånet dere har fått er jo med sikkerhet i huset. Når sikkerheten forsvinner vil sikkert banken se på lånet deres og finne ut at "her har vi risiko, men ingen pant og til en lav rente". Mest sannsynlig vil de omgjøre lånet til en annen type lån. Jeg vil anta kortere løpetid og høyere rente. Men kan ikke skjønne annet enn at dere vil bli konsultert i prosessen, selv om de har det siste ordet. Men dere skal ikke inn igjen på boligmarkedet altså? Dere sliter jo med å komme inn igjen i markedet med negativ egenkapital i disse dager, ikke så lett å få lån/finansiering om dere står med negativ egenkapital. Ikke aktuelt å bli boende? Endret 28. januar 2009 av Ekko Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Når lånet mister pantet, vil det bli gjort om til lån uten sikkerhet. Disse er høyere priset enn panelån. Prat med banken på forhånd, slik at det ikke kommer overraskende på dem. Er det stor restgjeld, må man kanskje se på alternative løsninger som feks at dere får realkausjon. Lenke til kommentar
KS Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Lånet mister ikke pantet. La oss du har en gjeld på 1,2 mill. Via en megler selger du for 1 mill. I kjøpekontrakten, som forplikter DEG - ikke banken, er det avtalt at boligen skal overdras uten heftelser. Når megler mottar oppgjøret fra kjøper, så vil megler ringe til banken for å innfri lånet. Hvis lånet ikke blir innfridd, vil ganske enkelt ikke banken slette pantet sitt. Skulle megler likevel overføre en mill til banken for nedbetaling av lånet, så kan banken sikkert nedskrive sitt pant til ny pålydende kr 200.000, men de har fortsatt pant i huset. I praksis skjer ikke dette. Megler vil måtte fortelle kjøper, at beklager men selger er ikke istand til å overholde kjøpeavtalen. Eiendomsoverdragelsen vil ikke bli gjennomført. Hadde eiendommen blitt overdratt likevel så ville du hatt et lån til banken på 200.000 med sikkerhet i en 3. manns eiendom. Hvis lånet på et tidspunkt blir misligholdt så kunne banken i utgangspunkt gått til tvangssalg av eiendommen. Det du må gjøre er å enten nedbetale 200.000 kr selv eller finne en annen eiendom som banken kan få et minst like godt pant i. Evt. som det er nevnt her, spørre banken om de ville akseptere å ha lånet uten sikkerhet, men det vil de neppe. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Som nevnt så vil ikke banken slette pantet før lånet er nedbetalt. Det er også viktig å skille mellom pantelåne og eiendomsbesittelsen. Det er fult mulig som det er nevnt at A kan eier et hus der bank C har pant til fordel for B. Det dere må gjøre i praksis er å nedbetale resten av lånet enten med BSU pengene, andre midler eller lån. Jeg ville dog ikke anbefalt å gjøre noe av det med mindre dere virkelig må. For ved neste huskjøp så vil dere ikke få full finansiering (dere må minst ha 20 % egenandel), samt at dere vil tape mange penger på denne disposisjonen. Miktt råd er nok at dere venter til dere har fått nedbetalt mer av lånet, slik at dere sitter igjen med en liten bufferkapital som dere kan investere i neste huskjøpet. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Ett annet relevant spørsmål. Hvis man har førstehjemslån hvor man selger leiligheten som har pant på seg og er knyttet til førstehjemslånet. Kan man da beholde førstehjemslånet, kjøpe ny leilighet, og bare be banken endre hvilken leilighet som står som sikkerhet? Jeg spør om dette for hvis dette går får man i praksis beholde førstehjemslånet og dets kunstige betingelser? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå