Gå til innhold

Program: slette overflødige raw-filer

Anbefalte innlegg

Jeg tar stort sett bilder i jpg+raw samtidig, men møtte på et problem.

Problemscenario

Minnekort er billige, samtidig som skjermen på kameraet ikke alltid er god nok til å vurdere hvor gode bildene faktisk er. Derfor sletter jeg nesten ikke bilder fra kameraet, men venter til jeg får de inn på pcen. Da blar jeg gjennom bildene med den vanlige bildeviseren i Windows, de som ikke holder mål går i søpla. Resultatet kan bli som følger: det er 137 jpgfiler og 194 rawfiler igjen på minnekortet. Hvordan fjerne de overflødige rawfilene? Dette er en tidkrevende og kjedelig jobb.

Det kan godt hende det finnes et program som ordner dette greit, vet at Nikon har denne funksjonaliteten i et av sine. Siden jeg hverken har Nikon, mye penger til skikkelig programvare eller lyst på et stort program med masse unødvendig dill-dall, ble løsningen å lage et program selv.

Funksjonalitet

-støtter de 15 vanligste rawformatene

-jpg og raw trenger ikke ligge i samme mappe i utgangspunktet

-overflødige raw legges i papirkurven, slettes ikke permanent

-de resterende filene kan sorteres i undermapper, en til jpg og en til raw

-gratis (selvfølgelig!)

rc.png

summary.jpg

Programmet er nå i versjon 1.0, jeg ser ikke for meg at det kommer stort flere. Med mindre noen har gode forslag til funksjonalitet som burde være med da. Gi gjerne tilbakemelding her eller på mail dersom du synes programmet er nyttig!

Last ned RawCleaner

edit: v1.1 kom visst, link oppdatert.

Endret av ezkild
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fungerer så bra at man får tårer i øynene. Jeg har alltid raw filene i en undermappe i jpeg folderen, da var det bare å fjerne navnet på jpeg undermappa så fikk jeg det akkurat som jeg ville.

Å ha startknappen inne i settingscontaineren var ikke det mest logiske, jeg ville hatt den nederst også kansje en egen container for about/help.

Jeg ville også hatt det sånn at hvis man dobbelklikker på et filnavn så åpnes fila i tilfelle jeg lurer på hvilke filer det er jeg jobber med.

Lenke til kommentar

Aetius: 64-bit skal ikke by på problemer, .Net håndterer dette greit.

Kristallo: Takk for tilbakemelding. Fant ut at det greieste var rett og slett å bytte plass på "Start" og "About". Implementerte også støtte for dobbeltklikk, men kun på jpg (raw-bildene er jo akkurat like). Skulle man ønske å se igjennom bildene en gang til er det bare å dobbeltklikke på et. Sletter man et bilde til nå, er det bare å trykke på start etter at bildet er lukket igjen så oppdateres rawfilene på nytt.

Link til versjon 1.1 er oppdatert i første post.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...